Huren als ondernemer: hoe zit dat?

31 mei 2022 11:02

Huren als ondernemer: hoe zit dat?

Als ondernemer zijn er veel kosten verboden aan uw onderneming. Een zeer grote kost is de kost voor een kantoor. Een ruimte waarin u en uw werknemers kunnen werken is belangrijk voor de productiviteit, maar ook voor het groepsgevoel onder collega’s. U huurt dus best een ruimte, maar hoe zit dat nu, huren als ondernemer in Nederland? We leggen het u graag even uit! 

Waarom huren? 

Voor beginnende en kleine ondernemingen is het vaak beter om te huren. Het is een flexibelere oplossing dan een volledig kantoor kopen, want vaak hebben deze ondernemingen daar niet of nog niet het kapitaal voor. Huren is flexibel, omdat u kunt meegroeien met uw bedrijf. Als het kantoor te klein wordt, kunt u verhuizen naar een andere plaats. 

Hoe vindt u een kantoor? 

Er zijn verschillende manieren om een kantoor te vinden. Een eerste optie is particulier huren. Particulier huren gebeurt wanneer u de woning huurt zonder dat er een woningcorporatie bij betrokken is. Vaak heeft de particulier in kwestie een geheel kantoorgebouw dat hij of zij verhuurt. Bij particulier huren heeft u dus rechtstreeks contact met de verhuurders. Dit is een flexibele manier van huren, waar u zelf het heft in handen neemt. Een andere optie is om effectief gebruik te maken van een makelaar, maar dan moet u natuurlijk commissie betalen. Wat u ook kiest, u moet natuurlijk voorbereid zijn om aan uw zoektocht te beginnen. Denk goed na hoeveel ruimte u nodig hebt, op welke locatie u wilt zitten met uw kantoor en hoe goed het kantoor bereikbaar moet zijn. Daarnaast is het soort kantoor en het soort inrichting ook belangrijk. Denk na of u aparte bureaus wil voor uw werknemers of hen allemaal samen in één ruimte wil hebben. 

Wat met het huurcontract?

Het huurcontract is het contract waar alle regels over de huur worden opgenomen. Vaak zijn de twee belangrijkste punten de huurprijs en de termijn dat het contract loopt. Als bedrijf laat u best eens een jurist naar dit contract kijken. Juristen kunnen immers zowel de fouten uit een contract halen, maar u ook uitleg geven over welke aspecten van het contract eventueel in uw nadeel zouden kunnen spelen op termijn.

Wat met de belasting? 

In principe is er geen omzetbelasting die moet worden betaald op de huur van een bedrijfsruimte. U kunt namelijk uw huur, elektriciteits- en waterkosten aftrekken van de opbrengsten van de onderneming. Hetzelfde geldt voor de kosten die gemaakt zijn voor de inrichting van het kantoor.

Soms pakt dit negatief uit voor de verhuurder, die eventueel btw-huur moet betalen, waardoor de verhuurder en de huurder zelf tot een overeenkomst kunnen komen over de spreiding van de belasting. Als huurder zou dit trouwens niet erg zijn moest dit gebeuren, aangezien u deze btw kunt terugvragen van de belastingdienst. Dit kan wel enkele als u als ondernemer geen gebruik maakt van de KOR. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.