Hoe werkt dat en wat moet u weten?
3 april 2024 11:35
Uw bedrijf te koop zetten? Het vraagt om een gedegen voorbereiding en beantwoording van voorbereidende vragen zoals:
- Hoe werkt zo’n verkoopproces?
- Is mijn bedrijf verkoopklaar?
- Wat is mijn bedrijf waard?
- Waar vind ik een geschikte koper voor mijn bedrijf?
- Wil ik na een verkoop direct stoppen of nog betrokken blijven?
In dit artikel leggen wij in vogelvlucht uit hoe een verkoopproces er op hoofdlijnen uitziet, waar u aan moet denken en wat u kunt verwachten van uw adviseurs. Gezien de complexiteit van een verkoopproces is het namelijk aan te raden u door ervaren adviseurs te laten begeleiden.
Het proces
Vrijwel alle ondernemers doorlopen dezelfde processtappen wanneer het gaat om de verkoop van een bedrijf. De invulling en tijdspad per processtap kan echter per bedrijf aanzienlijk verschillen. Een gestructureerd en gefaseerd proces, dat aansluit op uw doelstellingen en dat een efficiënt verkoopproces mogelijk maakt, is daarom van belang. Want een goed voorbereid en geregisseerd traject leidt tot succes!
Stap 1: Waardebepaling
In een waardebepaling wordt op basis van een uitgebreide set aan informatie gekeken naar de toekomstige verdiencapaciteit en het risicoprofiel van uw bedrijf om te komen tot een waardering. Veelal wordt hiervoor gebruik gemaakt van de zogeheten discounted cash flow methode. De waardebepaling is niet bestemd voor geïnteresseerde kopers, maar juist voor u als verkoper om samen met uw verkoopadviseur de gewenste prijs- en verkoopstrategie te bepalen.
Stap 2: Informatiememorandum
Om een koper inzicht te geven in zowel de ins-en-outs van uw bedrijf als de toekomstverwachtingen wordt een informatie memorandum opgesteld. Dit memorandum kunt u zien als het visitekaartje van uw bedrijf en dient voor een geïnteresseerde koper voldoende informatie te bevatten om zich een oordeel te kunnen vormen over de interesse én waarde van uw bedrijf.
Stap 3: De marktbenadering
Samen met uw verkoopadviseur bepaalt u welke (type) kopers mogelijk geschikt zijn voor het kopen van uw bedrijf en welke potentiële kopers benaderd gaan worden. Een potentiële koper ontvangt eerst een anoniem profiel en bij interesse zullen, na ondertekening van een geheimhoudingsverklaring, het informatie memorandum en de procesbrief worden gedeeld. Afhankelijk van het proces kunnen er hierna ook kennismakingsbesprekingen worden ingepland.
Stap 4: NBO en LOI
Nadat potentiële kopers volledig zijn geïnformeerd wordt aan ze gevraagd of ze een niet-bindende bieding (NBO) willen uitbrengen. Op basis van de ontvangen biedingen zal verkoper een koper (of kopers) kiezen waarmee het proces zal worden voortgezet. Na akkoord over afspraken omtrent uitgangspunten, aannames en voorwaardes worden deze vastgelegd in een intentieovereenkomst (LOI).
Stap 5: Het boekenonderzoek
Na ondertekening van de LOI, begint een intensieve periode. De potentiële koper gaat nu namelijk onderzoeken of de aannames die zijn gedaan op basis van het informatiememorandum en de kennismakingsbespreking, bevestigd worden als in detail wordt gekeken naar uw bedrijf. Het boekenonderzoek wordt normaal gesproken voor een belangrijk deel ‘op afstand’ uitgevoerd door middel van het gebruik van een virtuele dataroom.
Stap 6: Koopovereenkomst en afronding
Eventuele bevindingen van het boekenonderzoek zullen in deze fase worden uit onderhandeld. Na positieve afronding hiervan, wordt de koopovereenkomst opgesteld. De intentieovereenkomst en de uitkomst van het boekenonderzoek vormen daarbij de uitgangspunten voor deze overeenkomst. Het is van belang dat er bij de afronding van de verkoop heldere afspraken worden gemaakt over de risicoverdeling tussen koper en verkoper. Bij wederzijds akkoord wordt de koopovereenkomst ondertekend en kan de champagne ontkurkt worden. «
Sjoerd Klabbers heeft ruim 6 jaar ervaring als adviseur op het gebied van corporate finance in het MKB-segment en heeft zich gespecialiseerd in bedrijfswaarderingen. Sjoerd kenmerkt zich door zijn sterk analytisch vermogen en heeft oog voor het verhaal achter de cijfers.
Maarten van Dijk heeft sinds 1999 ervaring met diverse verkoop- en aankooptrajecten, management buy-outs en waarderingsvraagstukken bij een groot aantal middelgrote ondernemingen. Maarten kenmerkt zich door de combinatie van inhoudelijke expertise, inlevingsvermogen, een gedegen aanpak en een sterke betrokkenheid.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.