Hoe ondernemers in de elektrotechniek meer dan 100 uren besparen dankzij de inspectie-app van Incontrol
20 januari 2025 15:23
In de afgelopen jaren is de branche elektrotechniek alsmaar belangrijker geworden. We maken overal ter wereld immers massaal gebruik van apparaten, elektrische installaties, kabels en alles dat daarbij komt kijken. Binnen deze branche is tijd misschien wel een van de meest waardevolle middelen. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de verschillende inspecties van elektrische installaties waarbij elke minuut kan tellen.
Een groot deel van de ondernemers in de elektrotechniek maakt al jaren gebruik van traditionele inspectiemethoden. Deze methoden, waarbij vaak gebruikgemaakt wordt van pen en papier, vreten echter ontzettend veel tijd en zijn enorm foutgevoelig. Gelukkig kun je op een hele handige manier veel tijd besparen, namelijk met behulp van de inspectie-app van Incontrol. In dit artikel vertellen we je hier graag meer over, zodat ook jij hiervan kunt profiteren.
Inspecties in elektrotechniek zijn tijdrovend en gevoelig voor fouten
Wie werkzaam is als inspecteur in de elektrotechniek weet als geen ander hoe tijdrovend inspecties kunnen zijn. Maar: dit soort keuringen zijn een belangrijk onderdeel van het werk om er zo voor te kunnen zorgen dat bedrijven (brand)veilig blijven en om het aantal bedrijfsbranden in ons land terug te dringen. Feit is echter dat er veel komt kijken bij het uitvoeren van dergelijke inspecties. Of het hierbij gaat om het checken van elektrische installaties of het opstellen van rapporten; ieder proces vergt ontzettend veel tijd en aandacht. Jarenlang werd dit proces met de hand gedaan. Met behulp van traditionele methoden zoals papieren formulieren en handmatige dataverwerking werden inspecties uitgevoerd en rapporten opgesteld.
Dit leidt vaak tot een hoge werkdruk, omdat gegevens vaak meerdere keren moeten worden ingevuld. Daarnaast is de kans op menselijke fouten groot. Handmatige processen vergroten deze kans namelijk, wat onder andere kan leiden tot onduidelijkheden, vertragingen en geleverd werk waarvan de uitslag niet klopt. Dit kan van invloed zijn op de (brand)veiligheid van een (bedrijfs)pand wanneer gegevens bijvoorbeeld niet kloppen. Daarbij vergt het op deze manier delen van inspectieresultaten en rapportages vaak ontzettend veel tijd, omdat dit allemaal handmatig wordt gedaan. Je kunt je vast wel voorstellen hoeveel tijd dat kost.
Inspectie-app van Incontrol als oplossing voor tijdrovend en gevoelig proces
Gelukkig is er vandaag de dag een handige oplossing gevonden voor dit probleem. De inspectie-app van het bedrijf Incontrol is namelijk zo ontworpen om dit soort uitdagingen aan te pakken. De app kan worden gebruikt voor, tijdens en na het uitvoeren van inspecties. De pluspunten ervan? Denk aan de volgende eigenschappen:
Inspectie-app digitaliseert het volledige inspectieproces
Een van de grootste voordelen is het feit dat de app het volledige inspectieproces digitaliseert. Dit betekent dat door deze handige digitalisering inspecteurs op een snelle, eenvoudige en efficiënte manier checklists in kunnen vullen, foto’s en video’s kunnen toevoegen en notities kunnen maken zonder dat ze dit op papier hoeven te doen. De checklists en de rest van de onderdelen vind je namelijk gewoon in de app die ze via hun smartphone of tablet kunnen gebruiken.
Klanten kunnen realtime meekijken met inspectie
Wat ook erg prettig is, is dat de app werkt op basis van cloudintegratie. Dit houdt in dat klanten realtime kunnen meekijken met de inspectie en dat ze direct toegang krijgen tot de resultaten van de inspectie. Het handige hiervan is dat dit de communicatie versnelt en dat het gehele inspectieproces sneller verloopt. Tegelijkertijd kunnen zij tussendoor al aan de slag gaan met mogelijke aanbevelingen om bijvoorbeeld een elektrische installatie veiliger te maken.
Rapportages worden automatisch gegenereerd in app
De inspectie-app geeft niet alleen realtime inzicht, maar genereert ook automatisch professionele rapportages op basis van de gegevens die de inspecteur invoert. Logischerwijs is het grote voordeel hiervan dat de inspecteur geen tijd meer kwijt is aan het opstellen van rapportages, omdat dit automatisch gebeurt. Daarnaast is de kans op het maken van fouten bij het maken van een rapportage minimaal, omdat alle gegevens nauwkeurig worden verwerkt.
Hoe zorgt zo’n inspectie-app er precies voor dat er meer dan 100 uren tijdwinst per jaar is?
Kort samengevat kunnen ondernemers die de app van Incontrol gebruiken veel tijd besparen, alleen al door het feit dat de rapportages automatisch worden opgesteld en verstuurd naar de cloud. Hiermee besparen inspecteurs flink wat uren aan administratieve taken. Daarbij worden inspecties veel sneller uitgevoerd en kunnen professionals meerdere keuringen per dag uitvoeren. Gemiddeld besparen zij ongeveer 30 minuten per inspectie, puur door het feit dat checklists en andere content direct in de app worden verwerkt. Per dag kunnen zij hierdoor flink wat tijd besparen, waardoor ze uiteindelijk meer dan 100 uren tijdwinst per jaar scoren - althans voor ondernemers die wekelijks meerdere inspecties uitvoeren.
Wat natuurlijk helemaal mooi meegenomen is, is het feit dat er niet alleen meer tijd is om nog meer inspecties te doen, maar ook dat er minder fouten worden gemaakt. Dit heeft alles te maken met het feit dat de digitale verwerking van gegevens veel nauwkeuriger wordt uitgevoerd. Ook dat levert uiteindelijk meer tijdswinst op, omdat werk niet opnieuw hoeft te worden uitgevoerd wanneer het bij de eerste verwerking al op de juiste manier wordt ingevoerd. Dat zorgt voor blije klanten, blije inspecteurs en bedrijven die over een veilige werkomgeving beschikken. Een win-winsituatie dus voor verschillende partijen.
App is een echte game changer voor ondernemers in de elektrotechniek
We kunnen dus wel stellen dat de inspectie-app van Incontrol een echte game changer is voor ondernemers in de elektrotechniek. Hoe handig is het dat je het gehele inspectieproces kunt digitaliseren zonder dat je nog iets handmatig of met pen en papier in hoeft te vullen? Dit scheelt zoveel tijd dat gemiddelde ondernemers in deze branche tot meer dan 100 uren per jaar kunnen besparen. Daarnaast zijn er nog veel meer voordelen te vinden aan de inspectie-app. Zo is het een ontzettend prettig idee dat de nauwkeurigheid van inspecties wordt verhoogd, waardoor inspecties beter kunnen worden uitgevoerd en dat de klanttevredenheid een boost krijgt. Kortom: een investering waar je écht wat aan hebt als ondernemer in deze branche.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.