Het perfecte relatiegeschenk vinden: Dit zijn de 5 tips!

10 mei 2023 09:00

Het perfecte relatiegeschenk vinden: Dit zijn de 5 tips!

Relatiegeschenken zijn van alle tijden en dat zal ook niet veranderen. De trends in het geven van relatiegeschenken zijn wel aan verandering onderhevig. Denk bijvoorbeeld aan de duurzaamheidstrend maar ook het veranderde gedrag sinds de coronacrisis. Maar ook kleinere trends zoals populariteit van merken of een tiktokviral hebben impact op de relatiegeschenkenmarkt. De juiste keuze maken kan een lastige opgave zijn. U wilt immers een geschenk geven dat uw waardering laat blijken en tegelijkertijd uw bedrijf op de best mogelijke manier vertegenwoordigt. In deze blog delen we onze tips voor het vinden van het perfecte relatiegeschenk.

1. Bedenk wie de ontvanger is

Dit klinkt als een nobrainer, maar het is vaak heel moeilijk. Als gever ben je geneigd om te kijken wat je zelf leuk zou vinden. Wat jij zelf praktisch of toepasselijk vindt staat niet altijd bovenaan het lijstje van de ontvanger. Als je doelgroep heel breed is, scoren praktische gebruiksartikelen vaak erg goed omdat die altijd van pas komen. Niet voor niks staan relatiegeschenken als pennen, tassen en notitieboekjes al decennialang in de toplijstjes als het gaat om het geven van relatiegeschenken.

Daarbij scoor je extra punten als je laat zien dat je de doelgroep begrijpt. Als je bijvoorbeeld een relatiegeschenk wilt geven aan sportliefhebbers dan zal een bidon met jouw naam erop extra goed overkomen. Het mooiste is natuurlijk als dit ook nog eens matcht met het aanbod van jouw organisatie, maar dit hoeft niet altijd. Je kunt juist extra opvallen als je ontvangers jouw naam tegenkomen buiten de plaatsen waar ze het verwachten.
Praktijkvoorbeeld: Een weg & waterbouwbedrijf gaf zijn relaties een douchecoach waarmee water bespaart kan worden. Doordat de merknaam nu op een onverwacht moment (tijdens het douchen) bij de ontvanger zichtbaar was bleef de merknaam goed hangen.

2. Wijk eens af van de standaardmomenten

Ja natuurlijk geef je jouw relaties een presentje met de kerst, maar denk ook eens buiten de kaders. Met kerst verwachten relaties dat je aan ze denkt, maar je loopt dan ook het risico om te verdwijnen tussen de massa. Je loopt dan het risico dat jouw geschenk netjes bij de bedrijfs-tombola ingezet wordt.

Extra opvallen doe je door iets te sturen rond de Pasen. Of net voor de zomervakantie of juist in september voor de eindejaars-sprint. Grote kans dat je dan echt verrast en dat er dan net wat langer doorgepraat wordt over jouw cadeautje wat onverwacht op de deurmat viel.

3. Personaliseer je geschenk

Dit klinkt ook al zo logisch maar het wordt nog heel vaak vergeten, of weggelaten vanwege niet toereikend budget. De gever van de fles wijn aan het einde van het jaar is vaak al vergeten voordat de fles leeg is en van wie je dat krentenbrood ook alweer kreeg, geen idee.

De verpakking bedrukking is een optie, zeker als het gaat om eetbare relatiegeschenken of zaken die ‘opgebruikt’ worden. Als het echt een gebruiksartikel is laat het dan bedrukken of mooi graveren. Een optie die zowel op gebruiksartikel als in personaliseren hoge ogen gooit is Doppers bedrukken met je logo. Extra leuk: Voeg een persoonlijke boodschap toe om je waardering te tonen.

4. Beperkt budget? Kies voor originaliteit!

Een geschenk hoeft niet duur te zijn om indruk te maken. Het gaat erom dat het geschenk zorgvuldig is uitgekozen en aansluit bij de ontvanger. De beste cadeaus op een verjaardag zijn vaak niet de duurste maar degene waar iemand zijn best voor heeft gedaan en dat geldt niet minder voor een relatiegeschenk.

5. Kies voor duurzaamheid

Duurzaamheid is belangrijker dan ooit. Overweeg om te kiezen voor duurzame relatiegeschenken, zoals een bamboe mok of een herbruikbare waterfles. Geschenken waarbij er een verhaal gegeven wordt zoals bij Dopper of Tony’s Chocolonely het geval is scoren heel goed. Maar een product wat direct bijdraagt aan het milieu, denk aan groeipapier of Give A Tree scoren altijd goed. Dit laat zien dat uw bedrijf geeft om het milieu en kan een positief imago creëren.

Conclusie

Het vinden van het juiste relatiegeschenk kan een uitdaging zijn, maar door rekening te houden met de ontvanger, de gelegenheid, de prijs, originaliteit en duurzaamheid, kunt u het perfecte geschenk vinden dat indruk maakt en uw bedrijf op de best mogelijke manier vertegenwoordigt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.