Het belang van een professionele online uitstraling voor ondernemers in de e-commerce branche

15 oktober 2024 11:15

Het belang van een professionele online uitstraling voor ondernemers in de e-commerce branche

Hoewel ondernemers in diverse branches baat hebben bij het hebben van een professionele uitstraling ligt die focus nog extra op ondernemers in de e-commerce branche. In deze wereld kan het succes van een bedrijf, zoals een webshop, namelijk volledig afhangen van hoe professioneel de onderneming overkomt.

Vaak is er geen fysiek bezoekadres aanwezig, maar moet een ondernemer het echt alleen doen met de online zichtbaarheid. Consumenten hebben op het wereldwijde web een enorme keuze aan webshops en producten, waardoor ze razendsnel worden beïnvloed door hoe professioneel een webwinkel overkomt. In dit artikel vertellen we je graag meer over het belang van een dergelijke online uitstraling voor ondernemers in de e-commerce branche en wat je daaraan kunt doen.

De basis van online succes is vertrouwen wekken bij potentiële klant

Zoals je in de inleiding al kon lezen hebben online winkels vaak een gebrek aan fysieke interactie, bijvoorbeeld in de vorm van een fysieke winkel. Nu er alsmaar meer webwinkels in (en buiten) ons land te vinden zijn, is het des te belangrijker om online vertrouwen te wekken bij je mogelijke klant. Je raadt het al: dit doe je door te investeren in een professionele uitstraling met een goed ontworpen website, waarbij gebruiksvriendelijkheid centraal staat.

Neem bijvoorbeeld een kijkje in de webshop van The Little Green Bag, een van de betere e-commerce websites van Nederland. Hier zie je goed wat een professionele uitstraling kan doen. Je wordt als het ware naar de producten toegetrokken, omdat de website betrouwbaar is en een professionele layout heeft. De website maakt gebruik van een SSL-certificaat (slotje in de adresbalk) en beschikt over een beveiligde en betrouwbare betalingsomgeving. Dit zijn onderdelen waar een (mogelijke) klant vertrouwen door krijgt.

Professionele uitstraling geeft merkopbouw een flinke boost

Het wekken van vertrouwen is een prettige basis voor ondernemers om zo klanten te trekken en, nog belangrijker, klanten terug te laten komen. Daarnaast helpt het om een sterke merkopbouw op te zetten wanneer je investeert in een professionele uitstraling online. Juist omdat er in de laatste jaren alsmaar meer webwinkels bij zijn gekomen in Nederland is het belangrijker dan ooit om je te onderscheiden van je concurrenten. De kans is namelijk groot dat er nog tientallen andere bedrijven zijn die dezelfde producten of producten die veel lijken op jouw aanbod verkopen.

Het opzetten van een sterk merk doe je onder andere door je website onder handen te laten nemen door een professional. Ga hierbij voor een herkenbaar logo en een mooi kleurenthema dat je overal op je website en je sociale media kanalen gebruikt, zodat je merk alsmaar herkenbaarder wordt. Een ander essentieel onderdeel van branding is het toevoegen van klantenbeoordelingen op je website. Zo kunnen potentiële klanten sneller zien wat de mening van anderen is over je product en je klantenservice. Ook dit zorgt voor een sterker merk en natuurlijk een professionelere uitstraling.

Klanten komen sneller en vaker terug door professionele uitstraling

De grootste reden om als ondernemer in e-commerce te investeren in een professionele uitstraling is dus omdat de huidige markt flink verzadigd is. Wil je opvallen als bedrijf tussen de rest van het aanbod, dan is het essentieel om hier dus iets aan te doen. Het fijne is dat je hiermee direct investeert in je relatie met de klant. Als een klant een positieve eerste indruk heeft en verder in het koopproces op een professionele manier geholpen wordt, is de kans groot dat ze nog eens terugkomen voor een herhaalaankoop.

De kans is groot dat je dit zelf ook doet bij webwinkels waar je een goede ervaring hebt gehad. Op die manier zorgt een webshop die er professioneel uitziet en die het naar behoren werkt niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor klanten die vaker terugkomen en nog eens een aankoop doen. Dat leidt automatisch weer tot meer interessante traffic voor de zoekmachines, wat weer aantrekkelijk is voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Minder klachten, minder retouren zorgt voor blije klanten

Tot slot is het goed om te weten dat de algehele klantervaring centraal staat bij het hebben van een webwinkel. Dit is een belangrijk element binnen het ondernemerschap in deze branche. Een professionele website heeft namelijk niet alleen een mooi uiterlijk, maar beschikt ook over duidelijke productomschrijvingen, kwalitatieve foto’s van producten, een eenvoudig bestelproces, een veilige betaalomgeving en natuurlijk genoeg informatie over verzenden, retourneren en meer. 

Omdat klanten op een professionele website met een dito uitstraling binnen no time kunnen vinden waar ze contact op kunnen nemen en weten hoe de webwinkel zoal te bereiken is, is de algehele klantervaring vaak een stuk beter dan bij webwinkels die dit niet goed op orde hebben. Dit zorgt uiteindelijk vaak voor minder teleurstellingen, omdat klanten duidelijk te zien krijgen hoe de producten eruit zien, en minder retouren. Kortom: een professionele uitstraling is een goede basis voor het opbouwen van geloofwaardigheid en vertrouwen bij zowel bestaande als nieuwe mogelijke klanten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.