Herinrichting versterkt interne samenhang en relatie met werkveld

2 april 2020 09:51

Herinrichting versterkt interne samenhang en relatie met werkveld

Sinds 1 januari 2020 is de HAN-organisatie ingedeeld in academies en opleidingen. Doel van de herinrichting is de relatie tussen onderwijs, onderzoek en werkveld verder te verstevigen. Academiedirecteur Frank Spuij schetst hoe Built Environment hier vorm en inhoud aan geeft.

“Door te kiezen voor academies en opleidingen hebben we zaken die inhoudelijk bijeen horen ook fysiek bij elkaar ondergebracht. Zo zijn de huidige 14 academies tot stand gekomen. Elke academie richt zich met onderwijs en onderzoek op specifieke vakgebieden, zo ook Built Environment. Aan onze academie volgen ruim 1.200 studenten een opleiding in voltijd of deeltijd. Wij verzorgen minoren, cursussen en (maatwerk)opleidingen, plus praktijkgericht onderzoek. Built Environment bestaat uit de lectoraten Architecture in Health en Sustainable River Management. Daarmee bestrijken we het hele palet.”

Slim vertalen

“In de samenleving bestaat een grote behoefte aan efficiënter bouwen en inrichten van woonomgevingen, vooral in de woon- en leefomgeving van ouderen. Zo kunnen we er bijvoorbeeld door de inzet van nieuwe technologieën aan bijdragen dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Het Lectoraat Architecture in Health voert multidisciplinair onderzoek uit naar wat mensen willen, wat hen stimuleert en wat hen afschrikt als het gaat om technologie en ruimtelijk ontwerp. Deze ‘mindset’ vertalen de onderzoekers op een systematische manier naar slimme bouwkundige ontwerpen.”

Combinatie

De samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en werkveld is ook verder versterkt door als hogescholen meer samenwerking te zoeken. Zo is het lectoraat Sustainable River Management opgezet door de HAN en Van Hall Larenstein. “Een gedeeld lectoraat waarbij we elkaar perfect aanvullen. De HAN is vanouds sterk op het gebied van civiele techniek, voor Van Hall Larenstein geldt dat op het gebied van land- en watermanagement. In de combinatie richten we ons vooral op de actuele vraag wat er nodig is en hoe wij eraan kunnen bijdragen dat het rivierengebied en het kustgebied veilig en toch aantrekkelijk kan blijven voor mensen, bedrijvigheid en natuur. Aandacht ligt hierbij met name op ‘nature based’ concepten en assetmanagement.”

Duurzaamheid

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel van de Academie. De Academie zet zich actief in voor duurzame ontwikkeling, zowel in zijn onderzoek, bedrijfsvoering en personeelsbeleid als in het onderwijs zelf. Het instituut vindt duurzaamheid zo belangrijk, omdat de studenten van nú, vormgeven aan de gebouwde omgeving en openbare inrichting van straks. Door hen op te leiden in een omgeving waarin duurzaamheid een vanzelfsprekendheid is, draagt het instituut bij aan een duurzame leefomgeving in de toekomst. Zo heeft de Academie als enige binnen de HAN als in Nederland een landelijk erkend 4 sterren duurzaamheidskeurmerk.

Samenwerking

“We zoeken steeds de praktische verbinding tussen onderwijs, onderzoek en werkveld. Mooi voorbeeld hiervan is het op 1 maart door studenten geopende Buro BUILT waar studenten betaalde diensten aanbieden voor praktische bouwkundige en civieltechnische vragen. Hier kunnen opdrachtgevers van binnen de HAN, maar ook van buiten (bedrijven en particulieren) terecht.”

“Met de nieuwe organisatie sluiten opleiding en beroepspraktijk beter op elkaar aan. Op deze manier stimuleren opleiders, studenten en het werkveld elkaar optimaal waardoor duurzame innovatie stapsgewijs het ‘nieuwe normaal’ wordt.”

HAN Academie Built Environment

Ruitenberglaan 26 6826 CC Arnhem

www.han.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.