Zo perfectioneer je jouw nieuwe product

18 november 2024 09:18

Zo perfectioneer je jouw nieuwe product

Een nieuw product ontwikkelen is een proces dat zorgvuldig moet worden doorlopen. Je wilt als ondernemer immers niet met iets komen dat bij de eerste presentatie al meteen wordt afgekraakt. Vaak gaat aan de introductie van een nieuwe innovatie een heel proces vooraf van prototypes en testversies. Maar wanneer is een product goed genoeg om de markt op te kunnen?

Veilig en verantwoord

 Een product moet veilig zijn en het moet er uiteraard goed uitzien. Een mooie afwerking is het halve werk. Hiervoor wordt vaak zogenaamde verspaningstechniek toegepast om het zijn uiteindelijke uiterlijk te laten krijgen. Soms moet hierbij tot op de millimeter nauwkeurig worden gewerkt. Dit kan met machines een stuk beter dan met de hand. Daarnaast gaat het uiteraard ook een stuk sneller waardoor de productiekosten fors omlaag gaan. Achteraf moet in veel gevallen altijd nog wel een kwaliteitscontrole worden uitgevoerd om te zien of het product inderdaad aan alle eisen voldoet. Maar ook dat gebeurt steeds vaker geautomatiseerd en niet meer door mensen. Die zijn in veel gevallen alleen nog nodig om het algemene productieproces in de gaten te houden.

Leer van gebruikerservaringen

Soms blijkt pas op het moment dat een product in gebruik wordt genomen dat er nog verbeteringen nodig zijn. Hiervoor kun je vaak dankbaar gebruik maken van gebruikerservaringen. Als een bepaalde klacht vaak wordt genoemd dan is het vaak het overwegen waard om het product aan te passen. Dit doe je bijvoorbeeld met de gereedschappen van Leering in Hengelo. Zij hebben oplossingen voor stralen, zagen, verspanen of gieten. Door een apparaat precies af te stellen naar de wensen van de klant kan die zijn product verder perfectioneren. Soms zijn hier meerdere rondes voor nodig. Eerst in de testfase, en later als het product op de markt komt en daadwerkelijk door klanten wordt gebruikt.

Wees kritisch op de gebruikte materialen

Kijk goed naar de materialen die je voor je product gebruikt. Die kunnen zowel te duur als te goedkoop zijn. Als je voor te goedkope materialen gebruikt dan komt dat de kwaliteit uiteraard niet ten goede. Je kunt dit terug laten komen in de prijs. Maar steeds meer mensen kiezen nadrukkelijk voor duurzaam en willen daarom het liefst iets kopen dat langer meegaat. Het is daarom in de meeste gevallen beter om te kiezen voor een iets duurder product dat wel een langere levensduur heeft of prettiger is in gebruik.

De juiste marketing strategie

Als jouw product helemaal perfect is, dan moet het in de markt worden gezet. Het is belangrijk om dit vanaf stap 1 goed aan te pakken. Veel ondernemers krijgen hierbij hulp van een marketingdeskundige. Er zijn immers tal van mogelijkheden om jouw product bij je mogelijke klanten onder de aandacht te brengen. Waar je voor kiest hangt sterk af van de doelgroep die je wilt bereiken. Voor een B2B campagne gelden immers andere regels dan voor het bereiken van consumenten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.