Heijltjes advocaten: heldere afspraken maken is een vak
20 oktober 2022 14:31
Bij verkoop en bouw van onroerend goed gaat regelmatig wat mis. Veel ondernemers kennen dat probleem. Er ontstaat een geschil en er moet een advocaat aan te pas komen. Maar het is veel beter voor alle partijen om dat te voorkomen. “En dat kan”, weet advocaat Peter Verstegen van Heijltjes advocaten, het kantoor waarvan hij samen met Farah Aarts en Thijs van der Meeren partner is. “Ons kantoor is gespecialiseerd in bouw- en aanbestedingsrecht, onroerend goedrecht en huurrecht. We hebben ook ondernemingsrecht en arbeidsrecht in huis maar we hebben een naam hoog te houden als vastgoedkantoor.”
“De meeste geschillen komen voort uit onvoldoende communicatie. Afspraken zijn vaak niet goed doordacht”, vervolgt Peter Verstegen, “er komt wel eens een ondernemer bij me om een deal die hij heeft gesloten vast te leggen in een contract. Als ik doorvraag blijken belangrijke punten niet te zijn besproken. Heb je dan wel een overeenkomst, vraag ik me af”? Het is namelijk belangrijk dat beide partijen hetzelfde voor ogen hebben. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet. Want de partijen hebben ieder hun eigen doel. Iedere partij is er vooral op gericht het doel dat hij voor ogen heeft af te spreken en is niet bezig met de verwachtingen van zijn contractspartner.
Bouwtijd
Een voorbeeld; in een contract wordt opgenomen dat, als de afgesproken bouwtijd overschreden wordt, de aannemer een boete van € 1.000,- per dag betaalt. Die formulering kan veel slimmer: “Want misschien is er de eerste twee weken van de overschrijding nog helemaal geen schade. Waarom moet er dan € 1.000,- per dag betaald worden? En aan de andere kant is de schade na die eerste twee weken overschrijding misschien wel zo groot, dat die € 1.000,- per dag lang niet voldoende is om de werkelijke schade te compenseren.” Het is volgens Peter Verstegen beter vooraf te vragen waarom een bepaalde bouwtijd belangrijk is en wat er gebeurt als die wordt overschreden. Misschien kan de schade veel beter worden voorkomen door een praktische oplossing, zoals het eerder in gebruik kunnen nemen van een deel van het werk. Of kan gewerkt worden met een oplopende boete. Sta in ieder geval stil bij de vraag of het ook anders kan. “Maatregelen die je afspreekt, moeten passen bij de behoefte”, stelt hij.
Investeer aan de voorkant
Verstegen ziet dat ondernemers vaak goed zijn in hun eigen vak. Maar helder communiceren is ook een vak en dat beheerst niet iedereen. “Vraag je ook eens af wat de ander van je verwacht en hoe je het samen op gaat lossen als het anders loopt dan gedacht. Veel ondernemers praten liever niet over de dingen die mis kunnen gaan want dat past niet bij de samenwerking die je voor ogen hebt. Juist door het daar wel over te hebben voorkom je geschillen.”
Sparren
Volgens Peter Verstegen is het een misvatting om de advocatuur te associëren met geschillen. Als de advocaat helpt om afspraken helder te formuleren, is de kans op geschillen een stuk kleiner. “Als het onze cliënten goed gaat, dan gaat het ons ook goed. Ik zie liever dat die cliënt regelmatig langs komt om te sparren of bij te sturen, dan dat hij verwikkeld raakt in een juridisch conflict. Want een tevreden klant is niet degene die de procedure heeft gewonnen, maar degene met de minste problemen.”
Heijltjes Advocaten
Nijmeegsebaan 140
6564 CM Heilig Landstichting
Telefoon 024 322 2255
E-mail verstegen@heiltjes.nl
www.heijltjes.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.