Genoeg is genoeg
10 oktober 2017 09:10
Er is al jaren een stroming die zich bezighoudt met ‘consuminderen’ met: Wat is genoeg? Moet het allemaal steeds groter en meer? Is het nodig als individu steeds meer te gaan verdienen? Wanneer is het genoeg? Dat is een vraag die ik mijzelf ook regelmatig stel.
Ik merk dat ik steeds minder nodig heb. Minder geef om ‘spullen’. De waarde voor mij zit in hele andere dingen. Tijd doorbrengen met mijn geliefde en vrienden. Inspirerende mensen ontmoeten. Ergens aan bijdragen. Maar ook tijd om te kunnen reflecteren of ik nog wel met de goede dingen bezig ben. Hoe is dat in organisaties? Wanneer is het daar genoeg?
Moeten organisaties steeds groter worden, of is daar ook een ‘genoeg is genoeg’ grens? Stilstaan is achteruitgang herinner ik me van economielessen. Maar ook in de economie zijn nieuwe inzichten en is deze uitspraak allang geen gemeengoed meer. Het willen groeien is een van de oorzaken van grote druk in organisaties om efficiënt te werken, meer doen in minder tijd met minder mensen. Processen zijn beschreven en gefinetuned. Door de verregaande efficiency verworden mensen steeds meer tot instrumenten. Als leidinggevenden hen ook zo gaan benaderen is de deur geopend naar burn-out, depressies, niet meer trots zijn op en geen verbinding meer voelen met de organisatie. Bovendien leidt het tot starheid. Als de medewerker aan de telefoon niet meer zelf mag nadenken, wordt alles letterlijk uitgevoerd en dat leidt tot ontevreden klanten en burgers. Dus: ik pleit voor minder efficiency, meer kwaliteit van dienstverlening en meer waardering voor medewerkers.
Ilonka Speksnijder
La Trattorina - Organisatiecoachen en koken
E-mail ilonka@latrattorina.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.