Geert-Jan van der Snoek: Duurzame innovaties door digitalisering en AI
19 september 2024 09:38
Er zijn bestuurders die hun hele carrière in dezelfde branche werken. Andere bestuurders gaan, al dan niet bewust, voor een zo breed mogelijke ervaring en impact voor de maatschappij. Geert-Jan van der Snoek behoort tot de tweede categorie en is sinds hij de Koninklijke Marine verliet uitgegroeid tot een bestuurder met een indrukwekkend palet aan ervaringen. Gevormd door meerdere omgevingen, maar vooral door oude familiewaarden en ervaringen. Met een duidelijk plichtsbesef naar de maatschappij en het vaderland, hard werken, familiewaarden, gemeenschapszin, verantwoordelijkheid, en waar ethische bedrijfsvoering centraal staat. Toch zullen ook de Koninklijke Marine en het Korps Mariniers hem nooit helemaal verlaten. “Ik heb veel meegekregen vanuit de Koninklijke Marine. Ik werk altijd in loyale, dedicated teams. Ik ben kritisch, doortastend, volhardend en loyaal naar mijn team.”
Deze fundamentele waarden en vaardigheden hebben zijn latere carrière in de commerciële wereld sterk beïnvloed en liggen aan de basis van zijn zijn als mens én succes als leider. “Elke functie en omgeving was anders, kende zijn eigen uitdagingen en was vaak met een nieuw team, verrijkt met krachten die al langer met mij werkten en jong talent.”, zegt hij in een interview met de Defensiekrant.
“Wat de functies wel gemeen hadden, was dat je als officier in het veld moest leren schakelen, keuzes moest maken, niets-is-zeker en leiding durven nemen zonder jezelf op de voorgrond te stellen.”
Van commandocentrale naar bestuurskamer
Na zijn tijd bij de Koninklijk Marine stapte Van der Snoek in eerste instantie over naar de consultancy sector, een stap die mede mogelijk was doordat hij tijdens zijn diensttijd ook afstudeerde als bedrijfskundig jurist aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij begon bij Nolan, Norton & Co., waar hij zijn strategische en analytische vaardigheden aanscherpte. Vervolgens maakte hij een transfer via het pensioenfonds voor de bouwnijverheid (SFB) naar KPMG.
Deze eerste stappen in de wereld van strategie, IT en organisatieadvies hebben zijn inzicht in bedrijfsprocessen en technologische innovatie verder verdiept, evenals de essentiële plek van de klant in dat proces.
Het viel snel op dat hij een bijzonder talent heeft voor het herkennen van kansen, het efficiënt en ondernemend implementeren van groeistrategieën en het doorvoeren van complexe transformaties. Hierdoor groeide hij al snel, na zijn overstap naar KPMG, uit tot een prominente speler die leidinggaf aan de sector Technologie, Media en Telecom (TMT) in Nederland. Al in die tijd werd hij vaak gevraagd als spreker voor (inter)nationale evenementen en als auteur van diverse artikelen. In deze rol was hij verantwoordelijk voor het begeleiden van organisaties bij het omgaan met de steeds snellere digitale transformatie. Van der Snoek: “Ik heb eigenlijk alle digitale veranderingen, door de tijd heen, van dichtbij hands-on meegemaakt.”
Nadat zijn overstap naar de retail sector (Schuitema/C1000) hem duurzaam ondernemerskansen had gegeven, leidde zijn gedrevenheid om impact te maken tot een overstap naar de wereld van de media. Van der Snoek werkte met meerdere internationale uitgevers, nieuwsmedia bedrijven en commerciële radiostations. Ook werd hij CEO van onder andere Telegraaf Media Groep, Sky Radio Group en NDC mediagroep. Onder zijn leiding werden deze, en andere, mediabedrijven succesvol getransformeerd om aansluiting te vinden bij het digitale tijdperk. “Digitaliseren is echt wel meer dan een standaardproduct overgieten met een digitaal sausje, zoals veel mensen toen dachten. Je zult het basale proces én de cultuur echt moeten veranderen. De klant staat centraal. Die bepaalt in de digitale omgeving of en hoe een product wordt geconsumeerd. Die bepaalt de uiteindelijke waarde van de geleverde content.”
Van der Snoek slaagde daarin als geen ander. Al snel stond hij bekend om zijn vermogen traditionele bedrijfsmodellen te vernieuwen en geschikt te maken voor een digitale en technologiegedreven toekomst.
Na de digitalisering in de media, verzette Van der Snoek zijn pad naar de digitalisering bij de overheid. Vanuit Breens Network werkte hij meerdere jaren als CEO en aandeelhouder aan de inspirerende en complexe transformatie van een Microsoft-reseller op één markt naar een educatie- en landelijke Edtech-bedrijf met data gestuurde SAAS-platforms op basis van in-house software ontwikkeling, een Identity & toegangsplatform, beheerde IT-diensten en het reselling van Microsoft- en andere software licenties. Dit alles gecombineerd vanuit een meerjarig transformatie- en buy-and-build-programma.
Investeren in duurzaamheid
Geert-Jan van der Snoek had altijd al oog voor duurzaamheid, een onderwerp dat hem al vanuit zijn oude familie roots is meegegeven en hem als managing partner bij management-, investeringsbedrijf en family office Merx Enterprises aan het hart gaat. Merx Enterprises richt zich dan ook op het investeren in, opbouwen en optimaliseren van organisaties langs vier thema's, gekoppeld aan de UN duurzame ontwikkelingsdoelen (verbeterd menselijk kapitaal, verantwoorde consumptie en productie, de energietransitie, fatsoenlijk werk en economische groei, partnerships om de doelen te bereiken): Digitale transformatie, Duurzame toekomst, Gezondheid en Clean technology.
Al in 2010 is hij als bestuurder en aandeelhouder betrokken bij de energietransitie door middel van waterstof. H2Fuel werkt aan de energietransitie en is een veilige, circulaire en economische waterstof drager. Het is een methode om waterstof op een veilige manier in poedervorm op te slaan en te gebruiken voor onder andere generatoren en andere mobiele energiegebruikers. De waterstof drager van H2Fuel heeft een hoge energiedichtheid en maakt goedkope transport en lage opslagkosten van waterstof mogelijk. Sinds 2017 is hij ook betrokken als bestuurder en aandeelhouder bij Pure Green Agriculture Inc. Pure Green Agriculture is een internationaal bedrijf dat zich richt op duurzame landbouwproducten. Ze zijn gericht op het produceren van natuurlijke, milieuvriendelijke en chemievrije landbouwproducten. Zo produceren ze in Nederland en de Verenigde Staten groene stikstof (voor onder meer de glas- en tuinbouw en de chemie) vanuit organische afvalstoffen met behulp van een technologie die via micro-organismen in een biogasinstallatie vloeibare stikstof onttrekt uit mest en afvalstoffen.
Maar niet alles draait om de energietransitie en stikstofcrisis. Sinds 2024 is hij bestuurder bij Lefebvre Sarrut SA, een Europees familiebedrijf en toonaangevend in juridische en fiscale informatievoorziening door middel van AI (GenIA-L), verschillende softwaretoepassingen en digitale platformen. Daarlangs is hij CEO bij Sdu in Nederland en commissaris bij het Duitse Juris GmbH. Hij richt hierbij zijn aandacht op verdere digitale transformatie, uitrol van AI-technologie en het uitbouwen van strategische partnerschappen. Met zijn ervaring en kennis in technologie en innovatie helpt hij Sdu om nieuwe digitale oplossingen te ontwikkelen, strategische partnerships te bouwen die inspelen op de steeds sneller veranderende behoeften van de markt.
Naast zijn operationele rollen is Van der Snoek actief als toezichthouder en bestuurder bij verschillende organisaties. Zo is hij onder andere lid van het algemeen bestuur van VNO-NCW, voorzitter van de digitalisering commissie van VNO-NCW en lid van de raad van advies van NLDigital. Hij is lid van de raad van toezicht, voorzitter van het auditcomité van AI4NL (publiek/ privaat samenwerkingsverband van de NLAIC-coalitie en het nationale AI-groeifonds Ained). Daarnaast is hij actief bij verschillende stichtingen en in de culturele sector, als onder andere toezichthouder bij de Stichting Koninklijke Defensiemusea (SKD).
Geert-Jan van der Snoek is, zo kunnen we concluderen, een veelzijdig en ondernemend, betrokken man. Hij wordt geroemd om zijn strategische denkwijze, zijn vermogen om complexe problemen om te zetten in werkbare oplossingen en zijn focus op innovatie en duurzaamheid. Door zijn expertise en toewijding is hij een gewaardeerd spreker en adviseur op het gebied van digitalisering en AI. Daarnaast wordt hij als veelzijdig ondernemer vaak gevraagd bij diverse radioprogramma’s, voor podcasts en als gastdocent bij diverse universiteiten.
Zijn leiderschapsstijl is gebaseerd op het creëren van een sterke visie en het inspireren van zijn teams om deze visie samen te realiseren. Hij gelooft sterk in de kracht van proactief handelen als team en beschouwt het vermogen om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden, doorzettingsvermogen en focus als een cruciale factor voor toekomstig succes. Zoals Van der Snoek het eens verwoordde in het boek ‘Franciscaans leiderschap, compassie als levenshouding’: Ondernemen met compassie, energie en vanuit maatschappelijk verantwoordelijkheid. Leven en werken met een sterke focus om alle mooie dingen door te geven aan de volgende generaties.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.