Eigenaarschap als nieuw toverwoord!
22 maart 2018 10:59
Steeds meer organisaties durven zichzelf de vraag te stellen: willen we onze vaste structuren op het werk loslaten en een vernieuwende en praktische aanpak introduceren?
Er is flink wat lef voor nodig om een bureaucratie om te toveren tot een zelfsturende en gemotiveerde werkomgeving die winst maakt. Wat vraagt dit van de medewerkers?
Omdenken
Wat willen ze nu weer veranderen? Wat moet ik hier nou mee? Deed ik mijn werk niet goed soms? Het zal mijn tijd wel (weer) duren. Bij veranderingen in organisaties zijn dit veelgehoorde reacties.
Zelf heb ik jaren geleden als directeur van Kema Registered Quality (o.a. ISO certificatie) al deze reacties ook gehoord en ervaren toen we een veranderingstraject hebben ingezet van een budget gestuurd instituut naar een commerciële dienstverlener. Onze uitnodiging naar de edewerkers was om mee te denken en te werken vanuit andere leidende gedachten en wel deze: Hoe kan ik met deze situatie omgaan? Wat kan ik aan deze situatie toevoegen? Wat kan ik betekenen? Het betreft hier dus omdenken: van ‘hoe reageer ik op deze situatie?’ naar ‘hoe kan ik mijn huidige situatie beïnvloeden?’
De file
Je kunt dit omdenken vergelijken met hoe je naar een file kijkt. Enerzijds kun je je beklagen over de file en zegt een stemmetje in jouw hoofd: ga aan de kant mensen, want ik moet dóór kunnen rijden want ik moet op tijd zijn op mijn afspraak. En ook: waarom overkomt deze file mij nu weer? Anderzijds: sinds ik mij ben gaan realiseren dat die file er mede staat omdat ìk daar sta kijk ik anders naar die file. Ik kan bijvoorbeeld die afspraak éérder maken, of juist later. Of, zoals ik zelf heb gedaan, ik heb werk dichterbij huis gevonden. Aanvankelijk één dag in de week op fietsafstand, en inmiddels ‘voltijd’ als adviseur in talent ontwikkelings- en loopbaan vragen vanuit mijn werkkamer in Arnhem (nog steeds op fietsafstand!) en rijd ik nog maar af en toe met de auto het land in. Of ik kies vaker voor de trein, dat scheelt ook veel fileleed.
Inspirerende voorbeelden
Het centrale thema hierbij is ‘eigenaarschap’. Als je wijst naar iemand anders of naar de situatie of naar je omgeving, dan wijzen er immers drie vingers naar jezelf!
Stephen Covey maakt zo mooi het onderscheid tussen je ‘cirkel van zorg’ en je ‘cirkel van invloed’. De afstand daartussen levert werkstress op. Mijn grotere bewustzijn van de invloed die ik wèl kan aanwenden bezorgt mij steeds weer een flinke verlaging van mijn werkdruk.
Inspirerende voorbeelden zijn ook de ondernemingen die Eckart Wintzen heeft opgezet langs de principes van kleinere, slagvaardige cellen. Of het Braziliaanse Semco, waar medewerkers zelf de hoogte van hun salaris bepalen. Of Buurtzorg, waar de teams nooit groter worden dan 8 collega’s, en anders vindt er celdeling plaats en ontstaat er weer een nieuw team. Of het tamelijk jonge Frisse Blikken in Utrecht, waar ze een mix van deze principes hanteren.
Het failliet van To Do lijstjes
Stop dus met het maken van To Do lijstjes, schaf ze af! Ga maar eens na hoeveel tijd er in gaat zitten om ze te maken, op te schrijven en rond te mailen. Om in de volgende vergadering plechtig aan elkaar te vertellen waarom iemand níet is toegekomen aan zijn/haar actiepunt omdat hij/zij nog zit te wachten op een actie van iemand anders. Daarom werk ik al jaren bij voorkeur met een flipover waarop we alléén maar afspreken wie zich het meeste eigenaar voelt van welk thema. Als verslag volstaat het rondmailen van een foto van die flipover.
En eigenaren rapporteren een volgend overleg altijd vooruitgang op hun thema, probeer maar! «
TalentNL
www.TalentNL.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.