Een uniek rondvaartbedrijf met een scala aan mogelijkheden

6 januari 2025 09:45

Een uniek rondvaartbedrijf met een scala aan mogelijkheden

Mario en Adinda Bunicich runnen sinds 2012 Rondvaartbedrijf Zeehond op Ameland. Ze varen altijd samen op het gelijknamige schip, waarbij Mario de kapitein is en Adinda de gastvrouw/matroos. Het is een veelzijdig rondvaartbedrijf, want men kan er onder andere terecht voor robbentochten, dagtochten, bedrijfsuitjes, vergaderingen, familiefeesten en schoolexcursies. Maar een combinatievaart met een lancering van de beroemde Amelandse paardenreddingsboot en zelfs een as-plechtigheid op zee, door middel van het uitzetten van een zogenaamde zee-urn, behoren ook tot de mogelijkheden.

“Er is geen dag gelijk”

Mario en Adinda hebben sinds 2012 nog geen minuut spijt gehad van hun beslissing om dit bedrijf te gaan runnen.

“Er is elke dag wel iets om van te genieten.”, aldus Adinda, “Van gezellige mensen aan boord tot en met de mooie natuur op het Wad.”

Mario vult haar aan: “Er is geen dag gelijk. Het weer is elke dag anders, de getijden zijn anders en de mensen zijn anders. De ene dag hebben we mensen aan boord waar je veel contact mee hebt en de andere dag zijn het mensen waar je minder contact mee hebt, omdat die bijvoorbeeld tijdens een Robbentocht stilletjes zitten te genieten van de natuur en alles wat ze om zich heen zien.”

Adinda: “En in de begintijd konden we bij zo’n groep stille mensen nog wel eens onzeker worden en vroegen we ons af of ze het wel naar hun zin hadden. Maar dan stapten ze van boord en bedankten ze ons voor de mooie vaartocht en dan wisten we dat het goed zat.”

En dat het goed zit, blijkt wel uit het feit dat Rondvaartbedrijf Zeehond veel vaste klanten heeft die bijvoorbeeld een aantal keren meegaan met de Robbentochten of door de jaren heen terugkomen om hun volgende jubileum in de familie of met het bedrijf te vieren.

“Het leuke van ons werk is dat de mensen uit eigen beweging aan boord stappen.”, aldus Mario, “Ze gaan mee, omdat ze het willen ervaren en dat maakt dat we over het algemeen met vrolijke en gezellige mensen te maken hebben.”

De Robbentochten

Qua de arrangementen staan de Robbentochten met stip op één. Het staat dan ook niet voor niets met grote rode letters op beide zijden van het schip vermeld.

Tussen Ameland en Terschelling ligt een zandbank dat de Robbenplaat of het Robbeneiland wordt genoemd, omdat hier op diverse zandplaten veel zeehonden (robben) bivakkeren. Afhankelijk van het seizoen zijn dat de gewone wad-zeehond en de grote grijze zeehond, die ook wel Kegelrob genoemd wordt. Verder zijn er, ook afhankelijk van het seizoen, verschillende vogelsoorten te zien, zoals eidereenden, drieteenstrandlopertjes, rosse grutto’s, aalscholvers en nog veel meer.

Schepen mogen alleen bij bepaalde hoogten van het getij door dit gebied varen en absoluut niet stilliggen bij de zeehonden. Maar er zijn op Ameland drie rondvaartbedrijven, waaronder Rondvaartbedrijf Zeehond, die een vergunning hebben om ook bij laag water in dit gebied te komen en wél stil te liggen bij de zeehonden. Op die manier kunnen de mensen aan boord van dichtbij de zeehonden bekijken.

Een Robbentocht duurt ongeveer twee uur. Onderweg vertelt Mario over Ameland, de natuur en uiteraard over de zeehonden. Als het schip bij de zeehonden arriveert, ziet Mario van veraf al of ze relaxed zijn of op de wip liggen, zoals hij zelf zegt. Van daaruit schat hij in hoe hij ze benadert en hoe dichtbij hij kan komen. En soms zijn de zeehonden zó relaxed dat ze tot op een meter bij het schip komen en Mario zich dan afvraagt wie nu eigenlijk naar wie kijkt.

De mogelijkheden zijn eindeloos

Naast de Robbentochten worden er veel feesten en partijen aan boord georganiseerd en maken bedrijven gebruik van het schip voor een bedrijfsuitje of als unieke locatie voor een vergadering. Er kan zelfs getrouwd worden aan boord, want het schip is een van de officiële trouwlocaties van Ameland. Tijdens het geven van het jawoord ligt het schip wettelijk verplicht aan de kade en na het officiële moment gaan de trossen los en wordt er gevaren.

Bij dit alles zijn de mogelijkheden legio: van kleine gezelschappen van dertig personen tot grote gezelschappen van honderdvijfenzeventig personen, van korte vaarten tot langere vaarten met ophalen of retour varen vanaf het vaste land bij Holwerd of Harlingen, van een bezoek aan de zeehonden tot afgezet worden op het Zuidwest strand van Ameland (waar op verzoek fietsen, paard en wagens of bus(sen) klaar kunnen staan voor vervoer naar een van de vele restaurants en/of hotels op het eiland) en van lunches of brunches tot borrelhapjes en eenvoudige of luxe buffetten tijdens de tocht aan boord.

Mario geeft een voorbeeld van een van de bedrijfsuitjes, waaruit blijkt dat de mogelijkheden eindeloos zijn: “We hebben een keer voor een IT-bedrijf vanaf Harlingen een complete tournee georganiseerd. We hebben de hele groep eerst afgezet op het strand van Terschelling, waar vandaan ze lopend en later met paard en wagen over het eiland getrokken zijn. Wij zijn toen met al hun bagage naar West gevaren waar ze een nacht gingen kamperen. De volgende dag hebben we ze naar Vlieland gebracht, waar we ze op het strand afgezet hebben. Vervolgens hebben we ze daar 's avonds weer opgehaald met een buffet en rondgevaren, terwijl er een feest met een diskjockey aan boord gehouden werd. Om elf uur hebben we ze afgezet op West-Terschelling en de volgende dag hebben we ze weer teruggebracht naar Harlingen. Bij de grotere bedrijven en sommige overheidsinstanties komt het voor dat er eerst een paar man naar Ameland komen om het schip te bekijken en met ons te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Dat is onder andere gebeurd bij het IT-bedrijf. Je ziet dan dat ze voor kwaliteit gaan en dat als ze iets met hun personeel doen, het dan ook écht goed moet zijn. Zo hebben we ook internationale bedrijven als klant gehad, waarbij de mensen van over de hele wereld bij ons aan boord kwamen. Bij een van die bedrijven waren een aantal mensen van tevoren twee nachten op het eiland om alles, qua horecafaciliteiten en evenementen waar ze gebruik van wilden maken, bij langs te gaan. En daar zaten wij dus ook tussen. Dat zijn leuke ervaringen die je niet meer vergeet.”

“Er is meestal wel iets bijzonders tijdens de uitzetting van de urn”

Een uniek arrangement is de as-plechtigheid op zee. Het is ontstaan doordat een vrouw graag de as van haar overleden man wilde achterlaten in de Waddenzee en aan Mario en Adinda vroeg of het mogelijk was om dat met de andere nabestaanden op motorschip ‘Zeehond’ te doen. Dat was zo’n succes dat het sindsdien een blijvertje is, zoals Adinda mooi zegt.

Er wordt hierbij gebruik gemaakt van speciale zee-urnen die zo zijn gemaakt dat ze een minuut of tien blijven drijven en dan heel rustig en geleidelijk zinken. Ze zijn compleet biologisch afbreekbaar en in vele vormen te verkrijgen.

Mario: “Het uitzetten van de urn in bewegend water, in combinatie met het uitzicht over zee, wordt door de mensen vaak ervaren als een mooie en waardevolle vorm van afscheid nemen.”

“En er is meestal wel iets bijzonders tijdens de uitzetting van de urn.”, aldus Adinda, “Van een jakobsladder doordat zonnestralen opeens door het wolkendek heen breken tot en met een zwerm vlinders die bij de drijvende urn komen. Dat laatste overkwam ons een keer toen ik samen met een oudere dame de urn, in de vorm van een schelp met daarin de as van haar zus, op het water legde. Er kwam een vlinder bij ons, gevolgd door een hele zwerm vlinders. Dat hebben we samen echt als héél bijzonder ervaren; temeer omdat je zelden tot nooit vlinders ziet op de Waddenzee.”

De ene keer zijn er maar vijf mensen bij de plechtigheid aanwezig en de andere keer een stuk of veertig. Daarbij gebeurt het ook wel dat er na de plechtigheid ter nagedachtenis van de overledene, afhankelijk van zijn of haar wensen, een ingetogen feestje aan boord is.

Het schip is behoorlijk verduurzaamd

Rondvaartbedrijf Zeehond is een echt familiebedrijf. Dochter Alysha is in vaste dienst en dochter Ryanne springt als oproepkracht bij wanneer er sprake is van tochten waarbij er veel mensen aan boord zijn. En de vrienden van de beide dames dragen ook regelmatig hun steentje bij.

Er kunnen maximaal tweehonderdvijftig mensen mee aan boord, maar in verband met de nodige bewegingsvrijheid houden Mario en Adinda het bij voorkeur op een maximum van honderdvijfenzeventig mensen; en dan het liefst met mooi weer, omdat er dan gemiddeld net zoveel mensen in de ruime salon zitten als daarboven op het zonnedek.

Het in 1996 in de vaart gebrachte schip heeft met Mario en Adinda aan het roer aardig wat vernieuwingen ondergaan. Zo is in 2013 het royale zonnedek door middel van een schuifdak afsluitbaar gemaakt, is in 2019 de ruime salon compleet vernieuwd en beschikt het schip sinds 2023 over een loopbrug die achterop is gemonteerd en veel gebruiksvriendelijker is dan de vorige loopbrug, wat vooral handig is wanneer het schip aanmeert in Holwerd en Harlingen of op Terschelling en Vlieland.

De laatste ontwikkeling qua vernieuwing betreft de aanschaf van twee Euro 6 motoren, in plaats van de Stage V motoren die nu bij hermotorisering wettelijk al verplicht zijn, waardoor het schip behoorlijk verduurzaamd is. 

Mario: “Omdat de oude motoren niet meer voldeden aan de huidige milieueisen, hebben wij besloten om meteen maar beide motoren te vervangen voor twee Euro 6 motoren. De Euro 6 motor wordt al langere tijd gebruikt voor vrachtwagens en is recent ook ontwikkeld voor de scheepvaart en voor zover wij weten is ons schip een van de eerste die Euro 6 motoren gebruikt als voortstuwing. De Euro 6 is nóg duurzamer dan de Stage V; sterker nog: het is de duurzaamste dieselmotor die momenteel verkrijgbaar is. Bij deze motor is het brandstofverbruik behoorlijk teruggedrongen en is de CO2-uitstoot minimaal. Verder wordt er AdBlue in het uitlaatsysteem geïnjecteerd, waardoor een groot percentage aan schadelijke stikstofoxiden omgezet wordt in onschadelijke stikstof en waterdamp. En om het nog duurzamer te maken, is het onze bedoeling om in de toekomst de traditionele diesel te vervangen door HVO100. HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’ en wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten, waardoor het een fossielvrije brandstof is. Het is geschikt voor alle dieselmotoren en levert dezelfde prestaties als traditionele diesel. Tot nu toe is het echter nog te duur en wij tanken achtduizend liter per keer, dus dan praat je qua verschil met gewone diesel wel over geld! En dan kun je wel zeggen ‘Dan doe je toch wat bij het kaartje op?’, maar het moet voor onze gasten wel betaalbaar blijven en wij willen absoluut dat Rondvaartbedrijf Zeehond ook voor de gewone man met een kleine portemonnee toegankelijk blijft. Maar als ze dat goedkoper maken wordt het uiteraard ook aantrekkelijker om daarmee te gaan varen.”   

Tekst: Leo Singor

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.