Een duurzaamheidsstrategie in 3 simpele stappen

27 juni 2024 09:00

Een duurzaamheidsstrategie in 3 simpele stappen

Beter voor de aarde zorgen. Kosten besparen. Klantvraag tegemoetkomen. Voldoen aan wet- en regelgeving. Stuk voor stuk redenen om je bedrijf te verduurzamen. Maar waar begin je? In dit artikel ontwikkel je in 3 simpele stappen een duurzaamheidsstrategie.

1. Analyseren

De eerste stap naar een duurzamer bedrijf? Een audit om je huidige situatie in kaart te brengen. Waar is ruimte voor verbetering? Dat ontdek je tijdens de analyse fase.

Meet je impact

Hoe groot is je CO2-uitstoot?  Hoe zien je bedrijfsprocessen en verbruik eruit? Wat is de impact ervan op het milieu, je bedrijf en je kosten? Kijk bijvoorbeeld naar:

  • Afvalstromen
    Wat voor afval produceer je? Hoeveel? Wat doe je er vervolgens mee: recycle of hergruik restafval? 

  • Waterverbruik
    Hoeveel liters water verbruik je elke maand? Welke processen zorgen voor dit waterverbruik?

  • Energieverbruik
    Hoeveel gas en elektra verbruik je elke maand? Waar komt deze energie vandaan? Wek je het zelf op? Waar gaat de energie naartoe? 

  • Supply chain
    Hoe zien je processen eruit om grondstoffen en producten te verwerven, creëren, vervoeren en op te slaan? Welke middelen gebruik je? Welke routes? In welke mate?

Benchmarking

Vergelijk je impact met industriestandaarden, regelgeving en best practices. Hoe sta je ervoor ten opzichte van wensen en vereisten?

Bepaal focus gebieden

Welke gebieden hebben de grootste impact? Waar valt een flinke duurzaamheidsslag te slaan? Waar kun je het makkelijkst en snelst veranderingen aanbrengen? Waar zijn de risico’s het kleinst?

Een analyse maken is een uitgebreid proces. Door een projectteam samen te stellen met vertegenwoordigers van alle betrokken partijen, kun je de juiste informatie en expertise snel samenbrengen.

2. Plannen

Nu je een duidelijk beeld hebt van je huidige situatie, is het tijd om een concreet plan te maken.

Doelen stellen

Op basis van je onderzoek in stap 1, stel je duurzaamheidsdoelen. Specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden. Bijvoorbeeld: het energieverbruik met 20% verminderen binnen 12 maanden. 

Betrek stakeholders

Betrek je medewerkers, leveranciers, klanten en andere belanghebbenden bij je verduurzamingsplannen. Zij kunnen je helpen met hun inzichten en ideeën. Bovendien zullen ze gemotiveerder zijn om mee te werken aan de duurzaamheidsdoelen van je bedrijf.

Maak een plan van aanpak

Maak (samen met je projectteam) een gedetailleerd stappenplan. Dit plan helpt je om je duurzaamheidsdoelen te bereiken en om te kijken of je op schema ligt. Schrijf op wat er precies moet gebeuren, wanneer het moet gebeuren, welke afdelingen en personen verantwoordelijk zijn en wat je ervoor nodig hebt. 

3. Uitvoeren

Je hebt niks aan een plan zonder uitvoering. Verloopt de uitvoering niet zoals verwacht? Stuur dan bij.

Implementeren

Voer de maatregelen uit je duurzaamheidsplan door. Dit kan betekenen dat je energiezuinige apparaten gaat gebruiken, slimmer omgaat met de verwarming van je bedrijfsruimte of de hoeveelheid (schadelijke) stoffen vermindert.

Monitoren

Meet en monitor de effectiviteit van je maatregelen. Leveren ze daadwerkelijk de gewenste duurzaamheidseffecten op? Slimme technologie en real-time data kunnen snel inzicht geven en je flink wat werk besparen.

Evalueren & verbeteren

Vallen je resultaten tegen ? Dan kun je bijsturen of zo nodig je plannen veranderen. Aan de andere kant houden positieve resultaten je motivatie hoog. 

Bonustip: investeer in slimme technologie

Slimme technologieën zijn een belangrijke factor in verduurzaming. Ze kunnen duurzaamheid combineren met efficiëntie én winstgevendheid. Niet alleen goed voor het milieu dus, ook voor je portemonnee.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de luchtzuiveringssystemen van Zehnder Clean Air Solutions. De units filteren (schadelijke) stofdeeltjes uit de lucht en geven zuivere lucht terug. Door bij de basis te beginnen, zoals de lucht die medewerkers elke dag inademen, kun je al flinke stappen zetten naar een duurzamer bedrijf. Maar luchtreinigers zorgen op meer vlakken voor een duurzamer bedrijf:

  • Lagere energiekosten
    De luchtzuiveringssystemen hangen meestal aan het plafond. Doordat ze gezuiverde, warme lucht weer naar de grond blazen, hoef je minder hard te stoken om je bedrijfsruimte te verwarmen. Dit kan oplopen tot een besparing van 15%. Natuurlijk zijn Zehnder’s luchtzuiveringssystemen zelf ook energiezuinig.
     
  • Machines en apparatuur gaan langer mee
    Stofdeeltjes op je sensoren en in je machines en apparatuur veroorzaken storingen. Ook hebben ze vaker onderhoud nodig. Door stof uit de lucht te filteren voordat het neerdaalt op je machines, gaan ze langer mee.
     
  • Minder schoonmaak nodig
    Omdat er minder stof in je bedrijf is, hoef je minder vaak schoon te maken. Dit betekent niet alleen dat je minder (chemische) schoonmaakmiddelen en water hoeft te gebruiken. Je bespaart ook tot 70% op schoonmaakkosten, die je daarna meteen weer kunt investeren om je bedrijf te verder te verduurzamen.
     
  • Slimme luchtzuivering
    Zehnder’s software CARA maakt van je luchtreiniger een slimme luchtreiniger. Hij analyseert continu je omgeving en past zich aan op aanwezige vervuiling in je lucht. Daarbij kiest CARA altijd voor een optimale kosteneffectiviteit. Je luchtreiniger werkt dus alleen harder wanneer het nodig is. In je dashboard kijk je live mee hoe aanpassingen direct je luchtkwaliteit en energieverbruik optimaliseren.

Meer weten over zuivere lucht als onderdeel van jouw duuzamheidsstrategie?

De specialisten van Zehnder Clean Air Solutions vertellen je graag meer over de mogelijkheden en voordelen voor jouw bedrijf. Plan gratis en vrijblijvend een adviesgesprek.

Naar alle berichten van Zehnder Clean Air Solutions terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.