Door Jean Paul Verhofstad - Over onmisbare creatievelingen

12 oktober 2023 11:48

Door Jean Paul Verhofstad - Over onmisbare creatievelingen

“Een opleiding in de creatieve industrie? Dat is één groot pretpakket.” Het is een opmerking die ik weleens voorbij hoor komen. Een opmerking die wat mij betreft kant noch wal slaat. Want creatieve opleidingen leveren een stevige bijdrage aan de Nederlandse economie. Op heel veel manieren.

Innovatie is een veelgehoorde term in de huidige samenleving. Daarvoor zijn creatieve mensen nodig. Professionals die buiten de traditionele hokjes denken, vakmensen die zelf een meerwaarde zien én hebben gevonden bij de creatieve opleidingen. Moderne ontwikkelingen gaan hand in hand met het opleiden in de creatieve sector. Niet voor niets blijkt uit tweejaarlijks onderzoek (Monitor Creatieve Industrie 2021) dat het aantal banen in de creatieve sector tussen 2010 en 202 jaarlijks met 2,4 procent is gestegen; drie keer zoveel als het gemiddeld aantal banen in ons land.

Bij Rijn IJssel hebben we 27 opleidingen die onder de noemer creatief vallen. Daar zijn we enorm trots op. Onze (oud-)studenten ook. Zo sprak ik laatst een jongedame die na de opleiding Acteur is aangenomen bij de Politieacademie. Daar gaat ze als een speer. Niet in de minste plaats dankzij bij ons aangeleerde skills als houding, stemgebruik, non-verbale communicatie, improviseren en inspelen op onverwachte situaties. Het is voor mij een tastbaar voorbeeld dat de creatievelingen veel meer zijn dan alleen de volgers van dat ‘pretpakket’. Een kleine bloemlezing: we leiden onze studenten op voor een baan binnen de podium- en evenemententechniek (zonder deze mensen bijvoorbeeld jaarlijks geen 1200 festivals met in totaal zo’n 32,5 miljoen bezoekers). We coachen ze richting een bestaan als zanger (muziek als exportproduct: onmisbaar). We leren ze alle kneepjes van het modevak (kleren maken de man. En de vrouw. En alle anderen).

Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De sector is kwetsbaar, bleek vooral goed tijdens de coronapandemie. Maar gelukkig is de sector ook weerbaar en veerkrachtig. Tel dat op bij het feit dat het een sector is met verwevenheid in alle lagen van de economie en je krijgt daarmee het ultieme antwoord op de vraag of creatief ertoe doet. “Ja, natuurlijk.” «

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.