De gids voor jouw persoonlijke levensstijl
4 oktober 2019 12:32
Tjalling van Balen is de bedenker en oprichter van Lifestyle People, een platform waar samen met diverse partners informatie gegeven wordt ten behoeve van een goede levensstijl in de breedste zin van het woord. Er is een handige onderverdeling gemaakt in zes groepen: Fashion, Wonen, Wellness, Gezondheid, Sport en Evenementen. Als bezoeker heb je zo heel snel toegang tot díe aanbieders van lifestyle producten en diensten waar je in geïnteresseerd bent. Van Balen heeft ook de MySize app in ontwikkeling, waardoor bijvoorbeeld online shoppen veel praktischer en aangenamer wordt. Door deze app heb je namelijk altijd je juiste maatgegevens bij de hand.
Niet voor het geld, maar voor de contacten
We hebben bij Van Balen thuis in Leeuwarden afgesproken. Onderweg daarheen vraag ik me af wat zijn voorgeschiedenis is. Dat blijkt een schot in de roos te zijn, want hij vertelt me dat er dwars door zijn geschiedenis heen een rode draad loopt die hij pas later herkende. “Ik ben tweeënvijftig en geboren en getogen in Wolvega.”, begint Van Balen: “Mijn ouders hadden meerdere sportwinkels waar ik na mijn middelbare school zo aan het werk kon. Maar omdat ik de behoefte had om in de keuken te kijken bij een ander bedrijf, ben ik eerst gaan werken bij Daka Sport in Rotterdam. Het bedrijf had destijds negen filialen in het westen van het land en ik werd daar filiaalmanager.
Hoewel ik daar in loondienst zat, was ik ook al ondernemer in het bedrijf van mijn ouders; een soort hybride ondernemer dus. Vervolgens ben ik thuisgekomen en heb ik jarenlang de winkels gedaan. Ik heb vijf relocaties naar betere punten toe mogen begeleiden. Toen we het plan hadden om door te groeien naar acht winkels in Friesland, bleek mijn vader terminaal ziek te zijn. Dat geeft te denken en we zeiden tegen elkaar ‘Willen we alleen maar hard werken, of willen we ook nog tijd voor elkaar hebben?’. We hebben het plan in de ijskast gezet. Op een gegeven moment heb ik het ondernemen met de winkels op een nog lager pitje gezet, omdat de tijd privé behoorlijk opgeslokt werd met zorgtaken en dergelijke. Nadat mijn vader in 2002 overleden was, ben ik nog drie jaar doorgegaan om in 2005 op een punt te komen dat ik er geen zin meer in had. Ik moest gigantisch boksen om alles draaiende te houden en mergelde mezelf helemaal uit. Bovendien irriteerde ik me mateloos aan de retailorganisaties die bepaalden wat ik moest doen. In overleg met mijn moeder hebben wij toen samen gezegd: ‘We houden ermee op en we gaan de panden verhuren!’ Een aantal panden heb ik via projectontwikkeling doorontwikkeld en verkocht en twee panden heb ik zelf in bezit gehouden en ben ik gaan verhuren.”
Nadat de sportwinkels verkocht waren, voelde het niet goed om op zijn achtendertigste niets meer te doen en uitsluitend te leven van de verhuur, dus na een periode van broodnodige rust heeft hij het ondernemerschap weer opgepakt. Samen met andere ondernemers zat hij in een pool van ondernemerscoaches bij de Kamer van Koophandel. Als een aangemelde starter of doorstarter behoefte had aan een coach, werd er in de pool gekeken wie er goed bij de betreffende persoon paste, zodat die tegen een relatief laag bedrag begeleid kon worden in de opstart van het bedrijf. Kamer van Koophandel Noord Nederland was de enige Kamer die deze service verleende. Omdat men bij het Ministerie van Economische Zaken op een gegeven moment van mening was dat dit niet paste in het algehele profiel van de Kamer van Koophandel, mocht deze coaching echter niet langer verzorgd worden. Maar dat het project succesvol was, blijkt wel uit het feit dat het daarna overgenomen is door werkgeversorganisatie VNO-NCW waar het nog steeds draait onder de naam OCO: Ondernemer Coacht Ondernemer.
Van Balen is er dan ook niet mee gestopt en werkt, net als de andere ondernemers in de pool, volgens het uurtje-factuurtje model. Hij doet het niet voor het geld, maar voor de contacten. Van Balen: “Er is een prijsafspraak gemaakt per gesprek. Een doorstarter betaalt meer dan een starter. Een starter betaalt vijfenzeventig euro aan het VNO-NCW en daar krijgen wij vijftig euro van. Het is liefdewerk oud papier, maar een leuke manier om je netwerk te verbreden. En met enige regelmaat hebben we met alle ondernemerscoaches bijeenkomsten die weer heel leerzaam zijn. Door op deze manier als ondernemer met andere ondernemers in contact te zijn, houd je voeding en krijg je feedback over bepaalde dingen waar je tegenaan loopt. Het is altijd goed om jezelf te spiegelen en te kijken of je nog wel scherp bent.”
Tijdens zijn KvK-periode kwam hij, door opgedane contacten, spontaan in de gelegenheid om een label op te zetten met een webshop en winkels wat hij later weer doorverkocht heeft.
De ‘3 x 8 Methode’
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan; zo ook bij Van Balen. Hij wilde op een goed moment weer terug naar zijn oude liefde. Hij heeft zelf jarenlang aan atletiek gedaan en dat in combinatie met de sportwinkels die hij met zijn ouders gerund had, deed hem weer verlangen naar ondernemerschap op het gebied van sport. “Toen kwam in 2011 het personal trainerschap naar voren, wat ik meer wilde uitdiepen door ook aandacht te geven aan voeding en wat ik Fun2Fit Club heb genoemd.”, aldus Van Balen: “Ik kwam in die tijd ook in aanraking met de voeding van Herbalife wat mij persoonlijk veel geholpen heeft. Want ik woog tweeënzestig kilo op één meter tachtig en mijn spiermassa was zevenendertig kilo, terwijl ik elke dag veertien boterhammen at en met warm eten twee keer opschepte. Met de extra toevoeging van Herbalife naast mijn normale voeding heb ik mezelf op kunnen krikken naar eenenzeventig kilo met een spiermassa van eenenzestig kilo. Het gevolg is dat ik weer veel fitter, energieker en krachtiger ben dan destijds.”
Vanuit zijn eigen ervaring kreeg hij het op zijn hart om via beweging en voeding mensen te helpen en te begeleiden. Zelf omschrijft hij het als volgt: “Door schade en schande! Met die winkels werkte ik tachtig tot honderd uur per week. Mijn lijf ging protesteren en toen ik bij de dokter kwam en hij aanhoorde wat ik allemaal deed, vroeg hij letterlijk ‘Wanneer slaap jij eigenlijk?’. Ik moest bekennen dat ik gemiddeld vier uurtjes per nacht sliep. Ik heb mijn lijf destijds totaal uitgewoond, dus ik weet als geen ander wat er gebeurt als je niet goed op je lichaam past. De meeste klanten begeleid ik dan ook op energieniveau en dagindeling. Ik noem dat de ‘3 x 8 Methode’. Een dag heeft vierentwintig uur en plat gezegd heb je dus acht uur om te werken, acht uur om te slapen en acht uur vrije tijd. Als één deel niet klopt, lijden de andere twee eronder. Als je geen vrije tijd hebt doordat je alleen maar werkt, gaat het niet goed met je sociale contacten. En als je heel slecht slaapt, kost je werk extra energie waardoor je ’s avonds te moe bent voor je vrije tijd. Om maar eens wat te noemen.”
Ons energieniveau heeft alles met ons voedingspatroon te maken. Volgens Van Balen ontbreekt het ons aan kennis wat voeding met ons doet en zijn we eigenlijk volledig geïndoctrineerd door de voedingsindustrie, want we hebben vaak geen flauw benul van wat er in de producten verwerkt zit. Als voorbeeld noemt hij geraffineerde suiker. Dat wordt echt overal in verwerkt, tot en met vleeswaren en blikken hartige soep aan toe. Hij vertelt dat met name bij vrouwen boven de vijftig osteoporose vaak voorkomt, een ziekte waarbij de botten poreus en zwak worden en dat suiker daarbij vaak de grote boosdoener is. Van Balen: “Als je dat als vrouw niet weet en graag suiker in je koffie en je thee doet en regelmatig zoetigheid eet, heb je geen stok achter de deur om dat drastisch te verminderen. En natuurlijk, het lichaam heeft wel suiker nodig, maar dan natuurlijke suikers wat in fruit en groente zit. Maar het is juist de geraffineerde suiker wat zo slecht voor ons is! Zo zijn er veel meer voorbeelden qua voeding en daaruit voortvloeiende ziektes. En ik vind het mooi om mensen dat soort bewustwordingen mee te geven, zodat ze gezonde keuzes gaan maken. Daarbij geef ik ook adviezen over voedingssupplementen.”
Je moet zijn wat je vertelt
Vanuit deze activiteiten werd in 2013 het idee geboren voor het Lifestyle People platform zoals dat er nu staat. Om zich nog verder te bekwamen heeft Van Balen gedurende de voorbereidingen onder andere de cursus Orthomoleculaire Suppletie gevolgd. Vrij vertaald gaat dat over de toevoeging van goede moleculen. Daarnaast heeft hij zich verder bekwaamd in de voeding van Herbalife en zich verdiept in de voeding die we in de supermarkt kunnen krijgen. Vanuit het besef dat hij niet uniek is qua begeleiding op het gebied van voeding en beweging, zocht hij naar een eigen signatuur voor het uitdragen van zijn visie. Daar heeft hij heel bewust de tijd voor genomen. “In het verleden bleef ik maar doordraven en dit wilde ik effectiever aanpakken met meer beleid voor mijn eigen geest en lichaam.”, aldus Van Balen: “Ik wilde congruent zijn en als ik het zelf niet goed doe, kan ik het ook niet goed overbrengen. Je moet zijn wat je vertelt en het heeft aardig wat tijd gekost om bij mezelf de ‘3 x 8 Methode’ op orde te hebben.”
Tijdens deze periode had hij een stuk of tien ‘testklanten’, waaronder zijn moeder en diverse kennissen. Hij was heel transparant en het was de groep duidelijk dat ze in een gezamenlijk leerproces zaten, waarin Van Balen iedereen zo goed mogelijk begeleidde. Al doende ontdekte hij dat vitaliteit voor tachtig procent bepaald wordt door voeding en voor twintig procent door beweging. Van Balen: “Als mensen in december het voornemen hebben om in het nieuwe jaar meer te gaan bewegen en ze hebben de voeding niet goed op orde, dan heb je negentig procent kans dat ze na drie maanden stoppen omdat het lichaam protesteert. Bewegen is net dat laatst stukje.“
Door het bewegen gezamenlijk te doen, wist Van Balen te realiseren dat hij meer contact kreeg met zijn testgroep. Dat is uitgegroeid tot een fitclub wat nu al vijf jaar lang elke week twee of drie keer met elkaar gaat sporten in de vorm van hardlopen, grondoefeningen doen en oefeningen met elkaar. Iedereen is enthousiast over het concept en heeft een heel ander voedingspatroon gekregen.
De rode draad
In 2014 ontdekte hij de rode draad in zijn geschiedenis. Hij heeft steeds iets met maten. Van Balen: “Ik heb een heel mooi voorbeeld uit de periode met de sportwinkels. Tijdens Vader- en Moederdag, Sinterklaas en de Kerstperiode waren we de week erna alleen maar aan het ruilen, omdat de maten verkeerd waren. Men koopt voor elkaar en het past niet of het voldoet niet aan de wens. Met de webshop die ik gehad heb, was het hetzelfde liedje: constant ruilen omdat de maat niet goed was. Met de Fun2Fit Club houd ik in de begeleiding de maten bij. Ik vind het namelijk veel interessanter als iemand slanker wordt, maar hetzelfde gewicht houdt. Want dat betekent dat iemand sterker is geworden.”
Dit zette Van Balen aan het denken. Hij kwam op het idee van een maat-app wat hij in eerste instantie wilde gebruiken voor de mensen die hij begeleidt met de Fun2Fit Club, maar waarmee hij ook een verbinding zag met webshops en winkels. De MySize app, zoals hij de app genoemd heeft, wordt door hem in de nabije toekomst dan ook gecombineerd met het platform van Lifestyle People, maar daarover straks meer.
Het platform
Op het platform presenteren bedrijven zichzelf onder één of meer van de zes pijlers Fashion, Wonen, Wellness, Gezondheid, Sport en Evenementen. Onder alle rubrieken zijn inmiddels bedrijven en organisaties te vinden en het is de bedoeling dat daar nog veel meer bijkomen. De deelnemers die nog geen webshop hebben, krijgen van Van Balen de mogelijkheid om in te stappen op het template van Life Style People en voor driehonderdvijfenzeventig euro een plug-in voor een webshop aan te schaffen. Even voor het plaatje: als je tegenwoordig zelf een webshop wilt laten bouwen in een complete beheeromgeving, ben je minimaal vijfduizend euro kwijt. En dan is het nog heel simpel! Als je het goed wilt doen, praat je zomaar over dertigduizend euro.
Als je het platform bezoekt, zie je op de homepage direct de zes Lifestyle People groepen staan. Wanneer je op één van de zes klikt, vind je een keurig overzicht van de deelnemers door middel van banners. Als je vervolgens op een banner klikt, kun je direct naar de webwinkel van het bedrijf en je kunt vanaf het platform een e-mail versturen. Van Balen wil met Lifestyle People ook lokaal (online) shopping promoten. Het idee is om in de verdere toekomst aan de bezoeker de mogelijkheid te bieden om via invulling van de postcode alle winkels uit de eigen regio naar voren te halen. Daar worden dan ook routeplanners aan toegevoegd. “Ik wil heel graag een nieuw elan voor de lokale winkel creëren.”, aldus Van Balen: “Een eigenaar van bijvoorbeeld een grote modewinkel nodigt een stylist, een kleurenanalist, een kapper, et cetera uit. Samen organiseren ze vervolgens op zaterdagmiddag in de modewinkel een evenement waarbij de eigenaar van de modewinkel en de andere ondernemers allemaal hun eigen klantenkring uitnodigen. Via een soort van kruisbestuiving kunnen al die ondernemers daardoor weer nieuwe klanten krijgen. Ik zie duidelijk mogelijkheden om dit soort samenwerkingen via het platform van Lifestyle People te creëren.”
De marketingterm lifestyle is ontleend aan het Engels waar het simpelweg staat voor de kenmerkende manier van leven van een individu, groep of (sub-)cultuur. In die neutrale betekenis wordt het in het Nederlands over het algemeen vertaald met levensstijl of levenswijze. Het platform kan door elke bezoeker gebruikt worden als een gids voor de persoonlijke levensstijl waarbij de nadruk ligt op gezondheid, maar dan wel in de breedste zin van het woord. De pijlers Gezondheid, Sport en Wellness spreken daarin voor zich, maar ook de andere drie hebben er absoluut raakvlakken mee. Evenementen zorgen voor ontspanning wat de geestelijke gezondheid ten goede komt, bij de rubriek Wonen praat je over de directe leefomgeving wat op diverse terreinen ook een invloed heeft op zowel geestelijke als lichamelijke gezondheid en bij Fashion mag het duidelijk zijn dat de manier waarop iemand zich kleedt invloed heeft op hoe iemand zich voelt. Maar het hoort er ook absoluut bij, omdat iemand door beweging en goede voeding dermate kan afvallen dat hij of zij de complete inhoud van de kledingkast moet vervangen. “Bij de rubriek Gezondheid maken we ook nog eens een onderscheid in financiële gezondheid”, aldus Van Balen: “want als jouw financiële gezondheid goed is, kun je veel beter aandacht besteden aan je eigen welzijn. Je hebt dan bijvoorbeeld meer geld om betere voeding te kopen of om te gaan sporten. Maar je kunt ook denken aan meer geld om een evenement bij te wonen. Ik heb sinds kort contact met een budgetcoach die om die reden wil deelnemen onder de pijler Gezondheid.”
De deelnemende partijen betalen een jaarlijkse contributie in gradaties van wat ze afnemen. Iemand die alleen met de banner met doorklik op het platform staat, betaalt minder dan iemand die daarbij ook een webshop afneemt. De kosten zijn respectievelijk vijftien en vijfenveertig euro per maand bij vindbaarheid onder een van de zes pijlers. Het is uiteraard mogelijk om onder meer pijlers deel te nemen en in dat geval gaat de stukprijs per pijler omlaag. Van Balen ziet het voor zich dat het in de toekomst als een soort inkoopcombinatie zal fungeren, waarbij deelnemers elkaar versterken en onderling ook weer diensten van elkaar afnemen. Zijn droom is om vanuit het platform landelijke netwerkbijeenkomsten te organiseren waar de deelnemers elkaar kunnen ontmoeten en waar vanuit Lifestyle People verteld wordt wat op dat moment de stand van zaken is en wat de toekomstplannen zijn.
De MySize app
In 2014 startte Van Balen met de ontwikkeling van de MySize app. Het bedrijf dat hem daarin de technische ondersteuning zou verlenen, bleek het achteraf uitbesteed te hebben aan een derde partij. Het bedrijf die de opdracht gegund was bleek een malafide bedrijf te zijn, waardoor Van Balen financieel behoorlijk het schip inging. Via een gerechtelijke procedure zijn partijen tot een schikking gekomen, maar de daaruit voortvloeiende financiële tegemoetkoming moet Van Balen nog krijgen. Omdat het termijn daarvoor allang verstreken is, zag hij zich onlangs genoodzaakt om een procedure te starten tot een gerechtelijke inbeslagneming.
Hierdoor is de app technisch nog niet klaar, maar de ontwikkelingen daarvoor zijn inmiddels wel weer in volle gang. Van Balen: “De MySize app wordt dadelijk een plug-in in de webshops. Men kan de app straks downloaden via Google Play en I Store en het bevat de maatgegevens van de gebruiker. Als de app gekoppeld is aan een webshop en je bestelt bijvoorbeeld een kledingstuk, dan verschijnt er onder Small, Medium, Large en Extra Large een blokje MySize. Wanneer je daar dan op klikt, gaan jouw NAW-gegevens en je maatgegevens naar de webshop en krijg jij het kledingstuk in de juiste maat thuisgestuurd.”
Als ik opmerk dat de gemiddelde mens zijn eigen maat toch wel weet en vervolgens vraag waarom je dan zo’n app nodig zou hebben, antwoordt Van Balen: “Het probleem met maten begint al bij de landen. Door de globalisering kopen we onze kleding en schoenen wereldwijd, zonder dat we daar zelf invloed op hebben, en de Duitse maat is bijvoorbeeld anders dan de Italiaanse maat. Eigenlijk kun je stellen dat een maat het gemiddelde is van een streek op een bepaald moment, waardoor het steeds verandert. En wat denk je van kinderkleding? Kindermaat honderdzesenzeventig is nu wijder dan dertig jaar geleden, om de eenvoudige reden dat kinderen over het algemeen dikker geworden zijn.”
Volgens Van Balen zijn de retouren het grootste probleem bij webshops. Alleen Wehkamp is hier op jaarbasis al minimaal achtentwintig miljoen euro aan kwijt. Uit onderzoek is gebleken is dat de gemiddelde vrouw haar kleding bij Wehkamp in drie verschillende maten aanschaft, om er zo zeker van te zijn dat er een goede maat tussen zit. Vervolgens worden er twee kledingstukken teruggestuurd. Kledingstukken tot twintig euro gaan de shredder in, want dat is goedkoper dan alle handelingen die nodig zijn om het weer ingepakt in de collectie te krijgen.
De MySize app zal in eerste instantie alleen verbonden zijn met de webshops die via het platform van Lifestyle People toegankelijk zijn en in de verdere toekomst wil Van Balen het misschien als white label aanbieden, zodat de app massaal gebruikt kan worden. Als het zover komt, hoopt hij met de app een bijdrage te kunnen leveren tegen de verspilling van geretourneerde kleding.
Tekst: Leo Singor
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.