De branche doet het goed…
8 januari 2021 12:24
De tweede lichting studenten van de Ondernemersacademie Food is druk bezig. De opleiding werd in 2018 opgericht om mensen op te leiden voor de foodsector. Na enkele aanpassingen in het eerste jaar loopt het nu op rolletjes. Kartrekker en programmamanager Astrid van Hest (56) is tevreden.
Afgelopen jaar begon de opleiding wat later vanwege corona. De groep van negen studenten is nu halverwege de opleiding en is enthousiast. “Ruim de helft van de deelnemers bestaat uit zij-instromers,” vertelt Astrid. “Twee hebben de autovakschool gedaan, eentje kunstgeschiedenis, er is een jurist en een landschapsarchitect. De hele groep is heel bewust en goed bezig; het zijn mensen voor wie je het allemaal graag doet. Als we volgend jaar weer zo’n groep hebben, zou dat geweldig zijn!”
Lekker verwennen
Maar hoe vind je mensen die tegenwoordig nog een ambachtelijke slagerij willen overnemen of opstarten? “Het valt inderdaad niet mee om deze groep te bereiken,” erkent Astrid. “Bovendien is het geen eenduidige groep mensen waarnaar je zoekt; dat zie je wel aan de studenten die de opleiding nu doen. Binnenkort ga ik opnieuw met alle stakeholders en partners om de tafel zitten om deze kwestie te bespreken. Iedereen is zeer gemotiveerd.”
Ook al is het lastig om opvolgers voor ambachtelijke slagerijen te vinden, toch doet deze branche het nu uitstekend. “Ze plussen zo’n 20 tot 25 procent,” legt Astrid uit. “Door de corona gaan veel mensen naar de slager om zichzelf en hun naasten lekker te verwennen met goede producten, want naar een restaurant gaan zit er nu niet in. En bij de slager krijg je goede tips. Bovendien willen steeds meer mensen weten waar hun vlees vandaan komt.”
Flexibel
De opleiding is helemaal op maat en dat bevalt de deelnemers prima. “Neem bijvoorbeeld de deelnemer die rechten heeft gedaan: zij kan de vakkennis opdoen bij haar ouders in hun slagerij”, legt Astrid uit. “Dus zij doet alleen de module ondernemerschap en de coaching. Wat betreft de coaching: iedereen geeft zelf aan waarover zij willen sparren. Daar zoeken wij de personen bij.” Heel flexibel dus en op de individuele student gericht. Met deskundige en toegewijde experts uit de financiële wereld, marketing, productinnovatie, leiderschap en management. “Het zijn allemaal mensen die ertoe doen in de wereld van de food,” kenschetst Astrid hen. “Trouwens, iedereen is heel gedreven: alle stakeholders en partners zijn zich ervan bewust dat we opvolgers moeten hebben voor slagerijen.”
Lees hier de ervaring van Roy Vlogman
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.