De belofte van het IJsselvliet effect

22 december 2021 09:37

De belofte van het IJsselvliet effect

“Kort samengevat zijn wij een adviesbureau voor strategische vraagstukken. Het gaat er bij onze aanpak vooral om focus aan te brengen in wat je doet – hoe meer praktisch en concreet je dat kunt maken, hoe succesvoller je bent.”

Verbetering door verbinding

Aan het woord is Eric Moen, directeur/eigenaar van IJsselvliet Strategie & Realisatie in Zwolle. “Binnen onze werkwijze hanteren wij consequent een drietal onderdelen: commitment, focus en alignment. Die drie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Allereerst moet er focus worden aangebracht: keuzes maken in zowel een heldere, logische strategie als ambitie. Bij commitment draait het vervolgens om het aanhaken van kundige, toegewijde mensen binnen een gezonde en positieve cultuur. En ten slotte allignment: krachtige managementsystemen, effectieve actieplanning en uitvoering. Kortom: samenhang en verbinding tussen mensen, middelen, processen en doelen.”

Hij legt uit dat IJsselvliets werkgebied bestaat uit Noordoost- en Midden-Nederland. “We richten ons met name op de M van MKB. IJsselvliet is sterk in industrie, bouw en techniek, en in de zorg. Naast Zwolle hebben we ook een vestiging in Hengelo.”

Esther Besseling (werkzaam in Midden-Nederland en regio Zwolle) zegt: “Wij komen niet enkel met een adviesrapport – we willen echt verbinding maken met de organisatie zelf. Want als wij na voltooiing van een opdracht vertrekken, moet de organisatie het zelf kunnen.”

Bedrijven met een familie

“Familiebedrijven bestaan niet in de markt, wij spreken van bedrijven met een familie” vertelt Hendri Meilink over de specifieke doelgroep waarmee hij zich bezighoudt. “Daarbij is bedrijfsvoering sterk van belang. Als IJsselvliet Strategie & Realisatie helpen we in deze doelgroep veel mensen van de opvolgende generatie. Bij bedrijven met een familie geldt het motto ‘Je hebt het bedrijf in bruikleen van de vorige generatie’; daar moet je dan ook naar handelen in je totale aanpak.”

Eric Moen: “Wij werken doelgericht multidisciplinair, waarbij we een opdracht altijd van diverse kanten bekijken.”

“Dat is een integrale manier van kijken naar de vraag van de klant. Zo stellen we intern ook ons team samen” vult Esther Besseling aan. “De liefde voor het MKB is van belang, en van toegevoegde waarde voor de klant.”

“En dat merk je in de praktijk” zegt Hendri Meilink. “Want we snappen snel de richting die de klant op wil, en werken altijd samen met de opdrachtgever, vormen met hem een gecombineerd team.”

“Zo hebben we een klant, een wereldwijd opererende industriële fabrikant” geeft Eric Moen een voorbeeld. “Die hebben wij geholpen door de strategie aan te scherpen en daarna zijn organisatieschema aan te passen. En er was een andere klant wiens organisatie gaandeweg sterk was gegroeid. Daardoor was behoefte ontstaan aan formalisatie. Als wij daarmee aan de slag gaan, beginnen we met het stellen van de vraag: ‘Wat wil je bereiken?’”

IJsselvliet Strategie & Realisatie
Burgemeester Van Roijensingel 13
8011 CT Zwolle
tel. 038 - 4449671
www.ijsselvliet.nl

Tekst: Theo Bennes

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.