DACON ICT Diensten neemt intrek in Landmark Arnhem
19 december 2022 13:08
“Als je proactief en oprecht meedenkt met de klant, dan ben je in staat verder te denken dan de vraag”
Al meer dan 15 jaar levert DACON ICT diensten. Ooit begonnen op een zolderkamer als eenpitter, maar inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige en complete dienstverlener met meer dan 35 medewerkers. Begin december nam DACON intrek in Landmark Arnhem, dat qua sfeer en uitstraling goed past bij de cultuur van het bedrijf.
Van zolderkamer tot Landmark
Oprichter Daniël Dibattista was vanaf het begin onderscheidend door zijn persoonlijke aanpak en zijn visie op het ondernemerschap. Hij merkte dat ICT-dienstverleners vaak niet oprecht waren. Te hoge prijzen, geen volledige dienstverlening en de focus op winstmaximalisatie. Dat was voor hem de drive om het zelf beter te gaan doen. Na drie jaar was de zolderkamer te klein geworden, want zijn klantenbestand bleef groeien, business partners sloten zich aan en hij nam medewerkers aan. In 2019 sloot Jos Slootstra aan bij DACON en na 13 jaar eigen vestigingen onder meer in Westervoort, Huissen en Elst, verhuisde DACON ICT recent naar het markante Landmark Arnhem, waar het concept en unieke karakter van DACON beter tot zijn recht komt. De schaal is aanzienlijk vergroot om ondernemend Nederland te kunnen bedienen. Wat bleef is de persoonlijke aanpak, de oprechte dienstverlening en daardoor het onderscheidende vermogen.
In juli trad Matthijs van Yren in dienst als Sales Manager. Hij is bekend met ICT-bedrijven in de regio en werkte onder meer bij bekende Arnhemse bedrijven als Creaforti (het huidige Zetacom) en Breedband Arnhem. Sinds kort heeft DACON ICT ook een extra vestiging in Oosterwolde. Om klanten overal in Nederland goed te voorzien van haar diensten heeft de ICT-dienstverlener ook een hub-functie in Rotterdam, Raalte, en Utrecht. Het hoofdkantoor is in Landmark Arnhem, dat ook berekend is op de toekomst als de spectaculaire groei van de afgelopen jaren doorzet.
Kantoor onderstreept culturele waarde
Landmark Arnhem staat bekend als het OHRA gebouw, een herkenbaar baken aan de zuidkant van Arnhem. Recent werd het pand helemaal gestript en kreeg het een geweldige upgrade. Op de begane grond bevindt zich het Atrium, een comfortabele ontvangsthal met diverse vergaderlocaties.
Pal daarboven ligt de Piazza, waar ontmoeten centraal staat. Precies die kwaliteit en sfeer past bij DACON. “Vitaliteit staat in de persoonlijke ontwikkeling bij DACON. Dus faciliteren we de gym en een gezonde lunch aan onze medewerkers,” legt Jos uit. Hun eigen kantoorruimte is ingericht met eigentijdse werkplekken, maar ook hier staat ontmoeten letterlijk centraal. In het midden is de koffiebar met een pooltafel, waar de medewerkers even kunnen ontspannen of juist met elkaar kunnen sparren. Het onderstreept het familiaire en persoonlijke karakter dat DACON zo speciaal maakt. “Ons merk is familiair cultureel opgebouwd. Bij DACON kun je oprecht jezelf zijn. Dat betekent dat je hier kwetsbaar en open mag zijn, dat je alles mag vragen. We houden niet van hiërarchie. We trainen met behulp van coaches onze mensen op die kwetsbaarheid en openheid op de werkvloer.” Dat is vrij ongebruikelijk in de IT-wereld. “We doen ook aan inclusie, wat voor ons betekent dat je iedereen serieus neemt. Dat is de essentie waarom DACON zo significant groeit. Onze mensen voelen zich thuis,” zegt Matthijs. Hoe kun je als snelgroeiend bedrijf zorgen dat de familiaire cultuur bewaard blijft? “We kiezen daarvoor en faciliteren die cultuur. Iedereen die wil kan een persoonlijk assessment krijgen bij onze coaches en bij nieuwe medewerkers toetsen we aan de poort of iemand bij ons past,” schetst Jos. Dat vertaalt zich ook naar de klanten. “Wij verkopen niet wat wij denken dat goed is voor iemand, maar wat gezamenlijk goed is voor elkaar,” verduidelijkt Matthijs. “We mikken niet primair op groei. We focussen op goede dienstverlening voor onze klanten en misschien is dat wel een belangrijk deel van het succes.”
Kernwaarden basis voor dienstverlening
Daniël startte DACON vanuit zijn eigen intrinsieke kracht. “Dat doe je vaak onbewust,” vindt Jos. “Maar als je dat wil manifesteren voor de buitenwereld, dan moet je er woorden aan geven. Onze kernwaarden zijn vanuit een gevoel gekomen en niet gecreëerd vanuit een rationele brandstrategie.” Matthijs beaamt de intrinsieke kracht van de kernwaarden van DACON. “Er zijn heel veel organisaties die kernwaarden hebben. Dat is niet uniek, maar ook daadwerkelijk die waarden uitdragen en dat collega’s, nieuwe collega’s en klanten laten voelen is een tweede. Bij DACON sluit dat aan,” stelt hij. De drie kernwaarden zijn: persoonlijk, oprecht en onderscheidend. ‘Wij houden van een persoonlijke aanpak, zijn laagdrempelig en voelen ons oprecht betrokken bij al onze klanten; wij komen onze afspraken na, vinden het belangrijk dat jij krijgt wat je nodig hebt en zijn altijd to the point; wij zijn goed bereikbaar, pakken zaken snel op en bieden altijd een passende oplossing,’ valt er op de website over de kernwaarden te lezen. Hoe krijgt dat vorm in de klantbenadering? “Als een klant belt gaan we het probleem oplossen in plaats van een ticket inschieten,” benadrukt Matthijs. “We willen al onze klanten op die manier bedienen. Gewoon de klant snel te woord staan en openstaan voor de vraag is al onderscheidend. Dat aspect proberen we in stand te houden.” Natuurlijk maakt ook DACON tickets aan, maar dan op de achtergrond. “We verplichten onze klanten niet om alles via een systeem te doen dat ons het beste past. We gaan het gewoon oplossen.” Bereikbaar betekent voor DACON dat de telefoon in bijna alle gevallen binnen een minuut wordt opgenomen op kantoortijden. “De 24/7 dienstverlening is voor de meeste ondernemers niet relevant,” verduidelijkt Jos.
Totaalontzorging begint bij kernwaarden
Bij DACON staat kwaliteit hoog in het vaandel. Zij zijn bezig met de certificering van ISO 27001, de bekendste kwaliteitsnorm voor informatie management systemen en cyber security. “We nemen de cultuur serieus, we nemen de klant serieus, maar we nemen ook onze processen serieus,” verklaart Jos. “Als je proactief en oprecht meedenkt met de klant, dan ben je in staat verder te denken dan de vraag.
Daarmee kun je de klanten totaalontzorging gaan bieden. Het gaat ons niet om het woord, maar om het gevoel dat erbij hoort. We bouwen een band op met de klant. Dat vereist oprechtheid naar jezelf, want zo kun je ook oprecht zijn naar de klant. We bouwen op die manier aan een duurzame relatie. Als we dan een keer een fout maken, gaan we dat niet verbloemen, maar eerlijk oplossen.” Hij geeft aan dat dit allemaal het gevolg is van de kernwaarden persoonlijk en oprecht, en daarmee onderscheidend. “Voor ons voelt het niet alsof we iets speciaals doen, maar blijkbaar wordt het in de markt wel zo ervaren,” constateert Matthijs. Overigens doet DACON dat niet alleen. Om het hele brede dienstenpallet op een hoog kwalitatief niveau te kunnen bieden hebben ze lang gezocht naar partners, die passen bij de kernwaarden en die ook onderschrijven. “We hebben ze keihard gescreend op onze waarden; niet alleen het middenkader, maar ook op strategisch niveau. We willen ook met onze partners een duurzame relatie,” verduidelijkt Jos. Het is daarom zo belangrijk dat ondanks de groei de cultuur goed bewaakt wordt en dat is de taak van ‘founding father’ Daniël. “Wie kan dat zeggen? We hebben een fulltime cultuurbewaker in dienst,” aldus Matthijs. «
Tekst en fotografie: Dick Leseman
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.