Brengt Black Friday 2024 ook koopjes voor beleggers?

28 november 2024 16:31

Brengt Black Friday 2024 ook koopjes voor beleggers?

Het jaarlijkse koopfestijn Black Friday is niet alleen voor consumenten, maar ook voor beleggers een belangrijk evenement geworden. De impact van dit fenomeen op de aandelenmarkten is groot, met opmerkelijke verschillen van jaar tot jaar. Nathan Civile, Head of Representative Office in Nederland bij Freedom24, onderzocht welk effect Black Friday heeft op de Europese aandelenmarkten en blikt vooruit op de trends die we dit jaar kunnen verwachten.

Laten we eerst eens terugblikken op 2023. Vorig jaar creëerde Black Friday een periode van herstel voor de Europese markten, die nog steeds worstelden met de economische gevolgen van de COVID-19 pandemie. De versoepeling van de restricties en een toename van het consumentenvertrouwen leidden tot robuuste prestaties van de winkelaandelen.

De verkoop in de detailhandel was prima tijdens de feestdagen van 2023. Omdat de economische vooruitzichten verbeterden, begonnen Europese consumenten meer uit te geven. Deze stijging van consumentenbestedingen had een positief effect op de aandelen van bedrijven in de detailhandel. Bedrijven als H&M, Zara en Carrefour rapporteerden bijvoorbeeld hogere verkoopvolumes en betere voorraadresultaten.

Black Friday 2024: Een gemengd beeld

Black Friday 2024 daarentegen laat een complexer beeld zien. Nu de inflatie in Europa – haast ongemerkt – het laagste punt in drie jaar heeft bereikt, is de koopkracht van de consument in theorie toegenomen. Maar door de hoge consumentenschuld, stijgende rentetarieven en de ronduit explosieve geopolitieke situatie is het bestedingsenthousiasme flink getemperd.

Dit voorzichtige consumentengedrag heeft geleid tot een gematigde groei van de kerstaankopen, waarbij de prognoses wijzen op een stijging van 2,5% tot 3,5%, een lichte daling ten opzichte van de 3,8% van vorig jaar.

De Europese aandelenmarkten weerspiegelen dit voorzichtige optimisme. Beleggers zijn op hun hoede voor de mogelijke gevolgen van de hoge consumentenschulden voor toekomstige uitgaven. H&M en Zara hebben opnieuw gestage verkopen gerapporteerd, maar de groei is niet zo robuust als in 2023.

Variatie per sector

De prognoses variëren, zoals altijd bij Black Friday, sterk van sector tot sector. In 2023 boekten elektronica- en apparatenwinkels aanzienlijke winst, met een omzetstijging van 9,3% tijdens de feestdagen. Voor 2024 wordt een groei van 7 à 9% verwacht, althans in e-commerce. Deze sector krijgt natuurlijk nog een extra boost door de combinatie van Black Friday en de daaropvolgende Cyber Monday.

Mode en kleding deden het ook goed in 2023, maar in 2024 wordt deze sector geconfronteerd met uitdagingen als gevolg van veranderende consumentenvoorkeuren en economische druk. Gezondheids- en schoonheidsproducten zijn populair gebleven, vooral dankzij cadeautrends en gerichte marketingcampagnes. Ook in 2024 zien we een aanhoudende vraag naar persoonlijke verzorgingsproducten.

Black Friday vormt voor de retail overigens niet alleen een enorme opportuniteit, maar ook een stevige uitdaging. Het komt eropaan om voldoende klanten te lokken met mooie kortingen, maar tegelijk mag de rentabiliteit natuurlijk niet in gevaar komen en het vereist bovendien uitgekiend voorraadbeheer.

Waakzaamheid is geboden

De impact van Black Friday op de Europese aandelenmarkten is geëvolueerd van het robuuste herstel in 2023 naar een voorzichtiger optimisme in 2024. Hoewel het consumentenvertrouwen hoog blijft, heeft de economische achtergrond van hoge consumentenschulden en matige omzetgroei voor volatiliteit op de markten gezorgd. Retailaandelen hebben in de loop van dit jaar gemengde prestaties laten zien, waarbij sommige sectoren het goed blijven doen terwijl andere voor uitdagingen staan. Beleggers moeten dus waakzaam blijven en de trends in consumentenbestedingen en economische indicatoren op de voet volgen. Ze mogen zich zeker ook niet blindstaren op de glansprestaties die sommige bedrijven in deze periode neerzetten – vergeet vooral niet te kijken hoe deze bedrijven het er de rest van het jaar vanaf brengen. Beleggers die op korte termijn willen scoren, kunnen hun voordeel doen met aandelen van goed scorende retailbedrijven en elektronicafabrikanten. Werk je liever op langere termijn, hou dan bijvoorbeeld de beursprestaties van logistieke bedrijven als UPS en FedEx in de gaten. Een goede balans tussen beide biedt natuurlijk de meeste kans op succes.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.