Bedrijfsdata in B2B: 3 tips voor direct resultaat
31 maart 2023 08:00
De rol van data in de commerciële strategie wordt steeds belangrijker. Zeker in het MKB. Met een beetje hulp van een modern CRM of advertentieplatform liggen de kansen namelijk voor het oprapen. Toch is nog niet iedereen overtuigd. Zien is immers geloven. En het introduceren van nieuwe werkwijzen is een hele klus. Daarom hebben we 3 technieken op een rij gezet waarmee je vandaag kan beginnen. En waarvan je direct de vruchten van plukt.
Wat heb je nodig?
Niet ieder bedrijf beschikt over voldoende data om direct resultaat te kunnen garanderen. Sterker nog; eigenlijk alle organisaties lopen kansen mis doordat ze geen accuraat overzicht hebben van de bedrijven in hun doelgroep. Heb je dit overzicht al in huis? Lees dan verder. Anders kan je deze bedrijfsdata kopen op bedrijfsdata.nl (of een andere aanbieder).
1. Vind sneller nieuwe prospects
In de meeste bedrijven is prospecting een noodzakelijk kwaad. Daarom speuren sales professionals regelmatig naar nieuwe lijstjes, registers en overzichten. Een tijdrovende klus. Zonder garantie op succes. Met de juiste data, wordt dat direct een stuk eenvoudiger. Als de bedrijven in jouw doelgroep bekend zijn, is de beslisser immers snel gevonden. Zeker als jouw dataset naast de NAW gegevens ook een website en LinkedIn-pagina bevat. En als jouw sales team dan nóg geen meters maakt, huur je op Hoofdkraan eenvoudig een freelancer in die jouw DMU’s op een rijtje zet.
2. Verhoog het rendement op LinkedIn advertenties
Het advertentienetwerk van LinkedIn is bij uitstek geschikt voor ’t bereiken van de juiste persoon. Daarom betaal je al snel een flinke opslag voor de leads die je hier binnenhaalt. Des te vervelender is ’t als haar werkgever vervolgens geen behoefte heeft aan jouw product of dienst. Lead weg. Sales-tijd verspild. Soms is daar niks aan te doen. Maar regelmatig had dit voorkomen kunnen worden. Voeg simpelweg een overzicht van de bedrijven in jouw doelgroep toe aan jouw advertentiecampagne en scoor voortaan alleen nog leads die écht in jouw doelgroep zitten.
3. Personaliseer marketing- en sales e-mails
Je kan bedrijfsdata ook inzetten om de effectiviteit van bestaande activiteiten te verbeteren. Door de relevantie van e-mails, landingspagina’s en andere communicatiemiddelen te verhogen, verhoog je namelijk ook de kans dat jouw boodschap landt. Zo concludeerde softwareontwikkelaar Outreach bijvoorbeeld dat de open-rate van sales e-mails 22% stijgt als de bedrijfsnaam in de onderwerpregel wordt vermeldt.
Hoewel personalisatie in B2B nog relatief nieuw is, is inmiddels wel duidelijk dat deze trend niet snel zal overwaaien. De resultaten die in consumentenmarkten worden behaald liegen er immers niet om. Onderzoek van McKinsey wijst zelfs uit dat 76% van de onderzochte consumenten zich wel eens opwindt over een gebrek aan personalisatie! En vergeet niet; ook jouw DMU heeft ook (minimaal) twee petten op!
Over Bedrijfsdata.nl
Onze sponsor bedrijfdata.nl richt zich als eerste Nederlandse data-aanbieder volledig op ondernemers en marketeers in ‘t MKB. In de handige webshop koop je daarom eenvoudig en snel je eerste dataset. En de diverse templates die standaard worden meegeleverd zorgen ervoor dat je jouw data direct kunt gebruiken. Maar laat je door de prijs niet op het verkeerde been zetten; achter de budgetvriendelijke façade zit een gerespecteerd leverancier van uiteenlopende internationale corporates.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.