Al 25 jaar gebrand op de beste service

10 juli 2017 13:53

Al 25 jaar gebrand op de beste service

Urbain Trade, leverancier van hoogkwalitatieve koffieproducten en –systemen, warme dranken zoals thee, maar ook van frisdranken, vernieuwt zichzelf continu. Sterker, verandering lijkt bij het bedrijf zelfs de belangrijkste constante, zo leert een gesprek met directeur Paul Watjer.

Ontwikkeling en verandering zitten in het DNA van het familiebedrijf Urbain Trade, waaraan oprichter Paul Watjer, samen met zijn zoon Urbain, leiding geeft. Hij is een trotse ondernemer en die trots zit hem vooral in de collegialiteit en menselijke cultuur binnen zijn onderneming. Lang niet iedere werknemer is familie, maar wel is iedereen een soort familie geworden. “Dat geeft een prettige sfeer op kantoor maar straalt ook uit naar onze klanten. Ik denk dat het ook bij modern ondernemerschap hoort, dat is en blijft namelijk mensenwerk”, zegt Watjer.

Daarnaast zit zijn trots ook in het feit dat Urbain Trade zich door de jaren heen tot veel meer dan een leverancier heeft ontwikkeld. Want voor de vele klanten betekent Urbain Trade: totaalleverantie en ontzorging. “We leveren koffieproducten en –systemen van topkwaliteit en alle service die nodig is om echte, dus echt lekkere koffie op het werk te garanderen. Maar ook thee, frisdranken en de accessoires die bij consumptie van deze dranken horen.” Omdat echte koffie een dagelijkse garantie is, rijden medewerkers van het bedrijf dagelijks door heel Nederland. Niet alleen om koffiemachines met koffiebonen bij te vullen, maar ook om koffiemachines op de klantvloer zo nodig af te stellen of te repareren. “Ik heb monteurs langs de weg aan het werk, maar in feite zijn al mijn buitenmedewerkers monteurs. Ze kunnen dus allemaal de koffiemachines die wij leveren afstellen voor optimale smaak. Dat is belangrijk, omdat wij honderd procent klanttevredenheid over de smaak van onze koffie nastreven.”

Top service vanaf een nieuwe locatie

Urbain Trade legt niet alleen de lat voor de eigen service hoog, het heeft ook bewust gekozen voor de merken waarmee het samenwerkt. Zo is het preferred supplier voor Nestlé en voor Illy en wordt intensief samengewerkt met Red Beans, een duurzame productlijn van Neuteboom Koffiebranders uit Almelo. Het sluit allemaal aan bij Watjers marktfilosofie: brengen wat de markt vraagt, maar een niveautje hoger dan de markt verwacht. “Er klinkt hier in en om Amsterdam inmiddels een schreeuw om duurzame producten. Nergens ervaren wij zo’n vraag naar onze verse koffiebonen en verse melk. Alleen als het duurzaam is en dicht bij de bron blijft zijn klanten in Groot Amsterdam tevreden.” En gelijk hebben ze, vindt Watjer. Ook hij is als ondernemer altijd bezig om daar waar mogelijk duurzaamheid te bevorderen. “Dat doen we buiten kantoor door elektrisch te rijden met onze bedrijfswagens en privévervoer en hier binnen door onder andere conventionele verlichting te vervangen door led.”

“Brengen wat de markt vraagt, maar een niveautje hoger dan de markt verwacht”

‘Hier binnen’ is niet langer op de Keienbergweg 36 in Amsterdam Zuidoost, want een jaar geleden verhuisde Urbain Trade naar de Klokkenbergweg 1, enkele straten verderop. Het verschil is groot. “Ten eerste is dit pand efficiënter ingericht en hebben we meer ruimte, wat nodig is omdat we de afgelopen jaren zijn gegroeid. Ten tweede is dit een prachtige zichtlocatie. Zeker ’s avonds komt onze witte en groene belettering op de gevel prachtig uit. Je kunt hier dan niet langsrijden zonder het te zien.” Naast huisvesting veranderde Watjer ook zijn huisstijl. Zo liet hij het logo van Urbain Trade aanpassen en reflecteert dat zo de huidige staat van zijn dynamische bedrijf: wit met groene belettering, waarbij de frisse groene kleur symbool staat voor duurzaamheid.

Partner in duurzaamheid en stijl

Duurzaamheid en stijl zijn twee pijlers in het Urbain Trade-concept. Wat dat betreft heeft het in Red Beans een gelijkwaardige samenwerkingspartner. “Redbeans ‘doet’ duurzaamheid tot in de haarvaten van de eigen organisatie. Biologisch geteelde koffiebonen worden handmatig geplukt en op duurzame wijze vervoerd, wat tot heerlijke én eerlijke koffie leidt. Maar zelfs de stijlvolle goudkleurige koffiezak van Redbeans is helemaal recyclebaar omdat er geen aluminium in verwerkt zit. Werkelijk aan ieder detail is gedacht als het om stijl en duurzaamheid gaat. Daar zijn wij bij Urbain Trade enthousiast over.” De koffiesystemen van Redbeans, maar ook de Nestlé - en de Illy Professional machinelijn, worden stijlvol gepresenteerd in wat Watjers bedrijfspareltje is: zijn showroom. “Koffie is emotie en beleving en dat komt in onze showroom perfect naar voren. Zowel de compacte machines voor kleine locaties als de professionele grotere machines voor grootverbruik zijn absolute kwaliteitsproducten die het dan ook verdienen om in een fraaie omgeving gepresenteerd te worden.”

Watjer deed overigens meer dan een stijlvolle showroom inrichten, hij denkt ook mee over ontwerp en ontwikkeling van machinelijnen en accessoires. Zo ontwierp hij bijvoorbeeld sfeerbepalende elementen, waaronder meubels en een kleed in de showroom. Van alle markten thuis, die kwaliteit helpt Urbain Trade al 25 jaar om vele en vermaarde klanten, zoals G-Star en Endemol, tot tevredenheid te ontzorgen op dé voorwaarde voor arbeidsproductiviteit en werksfeer: échte koffie. “Dat we een familiebedrijf zijn en flexibel en servicegericht werken wordt door onze bedrijfsklanten gewaardeerd” zegt Watjer en hij besluit met een voorbeeld van inventieve dienstverlening. “Onlangs vroeg een klant mij om twaalf zwarte waterkokers. Ik kon er tien leveren maar had nog twee witte in het magazijn staan. Die heb ik toen snel laten overspuiten.” «

Urban Trade BV

E-mail lekker@echtekoffieopwerk.nl

Tekst: Baart Koster / Fotografie: Blinkfotografie

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.