Airhunters gaat verder dan alleen duurzaam transport

20 maart 2019 11:24

Airhunters gaat verder dan alleen duurzaam transport

Het is al weer vijf jaar geleden dat we spraken met Airhunters, op dat moment start-up en op jacht naar lege vrachtruimte in de transportsector. Het gaat voor de wind bij Airhunters. Het innovatieve bedrijf ontving al twee keer de FD Gazelle Award als een van de snelst groeiende bedrijven in Nederland en onlangs verkozen tot Challenger50 door Sprout ondernemersplatform. Ook beloonde Nieuwsblad voor Transport Airhunters met een finale plek voor het meest onderscheidende marketingconcept in transport. Een hernieuwde kennismaking.

Dagelijks rijden er in totaal een equivalent van zesduizend lege vrachtwagens rond op de Nederlandse wegen. Dat is een file van Arnhem tot Alkmaar. En dat in deze tijd, waar we bij voortduring praten over de klimatologische gevolgen van CO₂-uitstoot. Het beladingspercentage van een gemiddelde vrachtwagen in Europa is 85%. Airhunters probeert voor hun klanten die lege ruimtes in het internationale vrachtvervoer te zoeken. Het kan gaan om cargopoolen, een kleine zending die kan meeliften, of om een volle lading die op een retourrit mee kan. Dat is goed voor de klant, want die is daardoor goedkoper uit en het is goed voor de transporteur, want zijn rit wordt rendabeler. Maar het beste argument is dat de CO₂-uitstoot hiermee beperkt wordt. “Het is te zot voor woorden dat er zo veel vrachtwagens op de weg zijn terwijl er nog capaciteit over is”, legt directeur Erik Roelevink uit. “Onze ambitie is om meer te vervoeren met minder auto’s.” Het maakt Airhunters niet uit hoe complex de opdracht is, waar het heen gaat of hoe vaak. Als bedrijven even geen oplossing voor hun zending kunnen vinden of als ze een duurzaam alternatief willen, kunnen ze bellen met Airhunters “Wij hebben een passie voor internationaal transport. We zijn gedreven, eigenzinnig, oplossingsgericht en innovatief. Zakelijk willen we langdurig commercieel succes combineren met duurzaamheid”, aldus Erik.

Echt een avontuur

Voor Airhunters gaat de duurzame doelstelling in transport nog niet ver genoeg. “Naast het vrachtwagens vullen, zijn we ook steeds meer bezig met efficiëntere transportoplossingen voor onze klanten”, stelt Erik Roelevink. “Zo ontwikkelen we op dit moment samen met partners een hele lichte trailer voor lange en lichte materialen. Met andere partners onderzoeken we de mogelijkheden voor vrachtwagens die rijden op waterstof.” Wat dat betreft zit Airhunters goed op IPKW. Het industriepark heeft zelf ambitieuze doelstellingen als het om duurzaamheid gaat en herbergt tal van innovatieve bedrijven op het gebied van milieu, duurzaamheid en circulaire economie. Maar Erik Roelevink bloeit helemaal op als hij vertelt over de bouw van het nieuwe kantoor van plastic. “Het idee is ontstaan in de zomer van 2018 en toen hebben we gezegd dat we deze ‘bevalling’ graag in 9 maanden afronden”, zegt hij trots. Het zal gebouwd worden met afvalplastic op een oude steiger aan het water op het IPKW. “Het is niet conventioneel om met afvalplastic te gaan bouwen, dus alles moet heel goed doorgerekend worden. Maar als je mensen de ruimte geeft, duurt het twee jaar, dus hebben wij gezegd dat het eind april klaar moet zijn. Er staat nog niets, dus dat wordt spannend, maar alle voorbereidingen zijn in volle gang, de bestellingen zijn geplaatst.” Als het project slaagt, gaat hij met Plastic Fantastic, een coöperatie waar Airhunters medeoprichter van is, anderen inspireren om te werken of te wonen in gebouwen van afvalplastic. “Dit kantoor heeft het karakter van een vakantiehuis en daarmee creëer je een hele prettige werkomgeving”, aldus Erik Roelevink. «

Airhunters wm b.v. Westervoortsedijk 73-KB 6827 AV Arnhem Telefoon 026 - 301 00 10 E-mail info@airhunters.nl www.airhunters.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.