Advies aan de logistiek: blijf in beweging!
10 oktober 2017 09:10
Ik denk dat het beroep van transporteur het op één na oudste beroep van de wereld is. Het kan niet anders dan dat direct na de uitvinding van het wiel iemand zich heeft opgeworpen om goederen van A naar B te vervoeren en hiervan een businessmodel te maken.
Zelf ben ik mijn carrière begonnen bij Frans Maas. In 1890 als transportbedrijf gestart door een tuinder die met honden- en paardenkarren de producten naar de Duitse Markt bracht was het bedrijf 100 jaar later uitgegroeid tot internationale expediteur en logistieke dienstverlener met meer dan 7.000 medewerkers en een miljard euro omzet. Ik denk er graag aan terug. Logistiek is een mooie sector: altijd in beweging. Het verbaast me dan ook niet dat ik met enige regelmaat de vraag krijg waarom logistiek niet één van de speerpunten van The Economic Board is. Het klopt dat The Economic Board zich voornamelijk richt op de sectoren Food, Health en Energy. Dat doen we omdat focus cruciaal is en de regio juist in die sectoren van oudsher bijzonder goed is. De bedrijven, universiteiten en hogescholen in Nijmegen hebben fantastische kennis en leveren continu innovaties in de (bio)medische sector. Wageningen is dé wereldspeler op het gebied van agricultuur. Arnhem is vooruitstrevend op het thema ‘Energy’ en bekend van noviteiten op het terrein van alternatieve en duurzame energie.
Maar niet getreurd: dit alles biedt ook uitstekende kansen voor de logistieke sector omdat juist door het aangaan van zogenaamde ‘cross-overs’ toekomstige vraagstukken opgelost kunnen worden. Mooie cross-overs tussen de thema’s energie en transport zijn bijvoorbeeld de trolleybussen en het gebruik van waterstof. Logistieke kansen ontstaan natuurlijk ook door onze centrale ligging in een agglomeraat van Nederlandse, Duitse en Belgische steden. Daarnaast zijn wij voortreffelijk gepositioneerd binnen alle Europese transportcorridors. De nabije ligging van Duitsland biedt uitstekende exportkansen. Dit alles willen we natuurlijk niet alleen behouden maar ook uitbouwen. Een goede bereikbaarheid is essentieel voor welvaart en economische groei. Daarom maakt The Economic Board zich sterk voor de verbetering van de infrastructuur. Wij ondersteunen actief de lobby voor projecten als de A15, de ICE (snellere treinverbinding van Arnhem-Frankfurt), de aansluiting op de zijderoute (treinverbinding van Duisburg naar China) en de Rijnlijn (een soort bovengronds metroconcept dat de reistijd van Arnhem Centraal naar de Wageningen Universiteit aanzienlijk zal verkorten).
Een ander pluspunt is letterlijk de fysieke ruimte die onze regio aan logistieke dienstverleners kan bieden. En dan is er nog de ruimte voor samenwerking met partners. Als Economic Board zijn wij blij met de oprichting van ‘Logistics Valley.’ Zij zetten in op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid, krachtenbundeling en kennisdeling. Zij volgen ontwikkelingen als just in time delivery, slimme GPS systemen, en papierloze vrachtafhandeling maar ook disruptieve technologieën. Hierbij komt de concurrentie uit totaal nieuwe en onverwachte hoek. Denk bijvoorbeeld aan pakjesafleveringen via drones en aan transportbedrijven zoals Huochebang, een Chinees transportbedrijf dat op ‘Uber-achtige’ manier vraag en aanbod van vracht en laadruimte bij elkaar brengt. Begonnen in 2011 is dit bedrijf uitgegroeid tot een enorme marktspeler die nu reeds meer dan 10% van de laadcapaciteit van de in totaal 30 miljoen vrachtwagens binnen China orkestreert. Zij verzamelen hierbij ontegenzeggelijk veel data en transformeren zo van transportbedrijf naar techbedrijf. Geld wordt er bij dit bedrijf nog niet verdiend, maar ondersteund door de diepe zakken van de Chinese investeerders lijkt me dit slechts een kwestie van tijd. Zoals ik al zei: Logistiek is een mooie sector. Maar blijf in beweging! «
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.