6 punten die volgens Google zorgen voor een kwalitatieve webpagina

18 september 2017 11:49

6 punten die volgens Google zorgen voor een kwalitatieve webpagina

Wereldwijd zijn SEO marketeers aan het experimenteren met de hoge en lage kwaliteit van een webpagina. Het verwijderen van lage kwaliteit pagina’s van jouw website zou namelijk positief zijn voor de posities in de zoekmachines.

Dit klinkt eigenlijk niet meer dan logisch. Google wilt kwaliteit zien en beloont websites die dat bieden. Nu is natuurlijk de vraag: wat vindt Google belangrijk? In dit artikel worden een aantal punten benoemd die Google zeker belangrijk vindt voor een hoge kwaliteitspagina. Let wel; dit zijn natuurlijk niet alle punten waar Google naar kijkt, maar het is absoluut een goed begin.

1. Zorg voor unieke content

Het plaatsen van unieke content op de pagina is ontzettend belangrijk. Dit valt namelijk onder de online marketing discipline content marketing en wordt door Google als zeer belangrijk beschouwd. Plaats daarom altijd eigen geschreven content op een webpagina en verwerk daarin een aantal (niet te veel!) goede zoekwoorden. Het veranderen van een paar zinnen en woorden van bestaande content maakt de content niet uniek. Het aanpassen van de tekst van een concurrent heeft dus weinig tot geen zin. Er moet echt wat nieuws met waarde worden toegevoegd. Dus creëer zelf je teksten.

2. Spelling en grammatica

De content die wordt geplaatst moet niet alleen uniek zijn, het moet (vanzelfsprekend) ook kloppen qua spelling en grammatica. Dit is met name belangrijk voor een uitgelichte snippet/featured snippet. Hierbij geeft jouw website kwalitatief antwoord op een vraag zoals in onderstaande afbeelding. Ga jij vervolgens het artikel of pagina aanpassen en maak je een aantal spellingsfouten, dan is jouw antwoord niet meer van hoge kwaliteit en wordt de snippet ingevuld door een andere webpagina/concurrent.

3. Een aantal links van externe domeinen

De kwaliteitswaarde van een pagina is afhankelijk van interne en externe links. Een pagina krijgt meer waarde als er externe domeinen maar ook webpagina’s van hoge kwaliteit linken naar jouw pagina. Dit geeft namelijk aan dat externe bronnen jouw content geschikt vinden om de vragen van hun bezoekers te beantwoorden.

Daarnaast zijn interne links ook belangrijk. Wil je de kwaliteit verhogen van een slechte of nieuwe pagina. Plaats dan een aantal interne links vanaf pagina’s waarvan je weet dat ze hoge kwaliteit hebben.

4. Hoe goed wordt de vraag van de bezoeker beantwoord

Voordat de bezoeker op jouw site komt, wordt er een zoekopdracht gedaan. Het online gedrag van deze bezoeker vindt Google erg belangrijk.

Bijvoorbeeld, Erik zoekt: ‘hoe krijg je een wijnvlek uit een vloerkleed’.

Erik klikt op het eerste resultaat en krijgt gelijk het antwoord. Daarna gaat hij naar zijn Facebook of naar een nieuwswebsite. Het is in ieder geval belangrijk dat het eerste resultaat hem ook gelijk van een antwoord kan voorzien. Dit is positief, want Google ziet dat hij niet verder hoeft te zoeken. Klikt hij op het eerste resultaat, maar gaat hij daarna weer terug om op het tweede resultaat te klikken, dan heeft Google door dat de eerste website hem niet heeft geholpen. Als dit vaker gebeurt, is de kans groot dat de website gaat zakken in de resultaten.

5. Laadtijd van de pagina

De laadtijd heeft meer te maken met het technische gedeelte van de website, maar is daarom niet minder belangrijk voor een kwalitatieve pagina. Via Google Pagespeed kan de snelheid van zowel de desktop als de mobiele site worden gecontroleerd. Er worden gelijk een aantal verbeterpunten gegeven. Deze punten kunnen worden opgepakt door de developer van de website.

6. Responsive website

Het is belangrijk dat jouw website goed leesbaar is op de computer, tablet en mobiel. Een responsive website is daarom tegenwoordig onmisbaar. Responsive betekent dat de lay-out van de website zich aanpast aan het formaat van het apparaat waarop de website wordt bezocht. Dit houdt in dat bepaalde elementen op verschillende manieren worden weergeven op mobiel en desktop, met een positieve gebruikerservaring van de bezoekers als belangrijkste doel.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.