4 tips voor effectieve content marketing
6 februari 2019 11:01
Content marketing is de effectiefste manier van marketing. Met goede content kun je je klant door de klantreis helpen. Veel organisaties beginnen met content marketing, maar hebben er niet veel succes mee. Vaak onderschatten ze de hoeveelheid tijd en aandacht die het vraagt. Content marketing is een serieuze investering. In tegenstelling tot adverteren in Google Ads kan het soms wel 2-3 maanden duren voordat het effect zichtbaar en meetbaar is. In dit blog delen we een aantal tips.
Multimedia content
Content is meer dan tekst of video. Vroeger was het voldoende om een stuk content te schrijven. Nu verwacht de websitebezoeker meer dan alleen een lap tekst. De content moet worden voorzien van afbeeldingen, een introductiefilmpje en een makkelijk leesbare infographic als samenvatting.
Ook Google verwacht meer van je content. De zoekmachine heeft als doel om de vraag van de zoeker zo goed mogelijk te beantwoorden. Met multimedia content ben je beter in staat om een zo zorgvuldig mogelijk antwoord te geven. Je hebt dus, los van alle extra optimalisatiemogelijkheden, meer kans om hoog te ranken (SEO) met multimedia content.
Begin een blog om je SEO te boosten
Bijna iedere organisatie heeft de afgelopen 10 jaar overwogen om te beginnen met bloggen. En heel eerlijk, 10 jaar geleden was het makkelijk scoren met blogs. Los van het feit dat er minder blogs gepubliceerd werden, werkten simpele SEO hacks als keyword stuffing en cloaking toen nog.
Nog steeds is een goed blog een waardevolle toevoeging voor iedere content strategie. De blogs kunnen het organisch verkeer naar je website verdubbelen. Focus bij het bloggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Je kunt beter één keer in de maand een inhoudelijk sterk blog schrijven van minimaal 2000 woorden dan vijf keer een klein blog van 350 woorden.
Erg belangrijk is een goed keyword onderzoek. Schrijf je blog rondom een set keywords met voldoende zoekvolume.
Distribueer je content via social media kanalen
Als je met content marketing aan de slag gaat, is het van cruciaal belang om de content die je creëert, ook daadwerkelijk bij je doelgroep te bezorgen. Een blog schrijven en wachten tot er bezoekers komen, werkt niet meer.
Staar je niet blind op social media. Je hoeft namelijk niet alle platformen te gebruiken. Kies alleen de kanalen die voor jou relevant zijn. De relevantie van de kanalen hangt voor een deel af van de branche en het segment waarin je organisatie actief is. LinkedIn is favoriet in de B2B branche, Facebook is effectief als je een jongere doelgroep met laagdrempelige content wilt bereiken en in de woon- en meubelbranche werkt Pinterest goed.
De belangrijkste tip die we je kunnen geven is...
Neem de tijd voor content marketing
Veel organisaties hebben een verkeerd beeld van content marketing. Het is geen advertising en je hebt niet direct rendement. Content marketing is een investering. Een investering in je merk, in je online presentatie, in je online autoriteit en in je SEO.
Natuurlijk begint succesvolle content marketing met een gedegen strategie. Maar gun je organisatie en/of marketingmedewerkers ook de tijd om de strategie succesvol uit te voeren. We adviseren altijd om KPI’s (key perfomance indicators) vast te stellen, zodat je kunt monitoren of je op koers ligt.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.