Werkgeluk realiseren in je organisatie – dit zijn dé 3 tips!
27 juni 2022 09:34
Het aantrekken en behouden van (bevlogen) mensen is nu een grotere uitdaging dan ooit. Het is in deze tijd essentieel om aandacht te hebben voor het werkgeluk in je organisatie. Voelen mensen zich betrokken? Voelen mensen zich gewaardeerd? Voelen ze de ruimte om het beste uit zichzelf te halen? Dit is waar men nu naar op zoek is en waar je als organisatie aandacht voor moet hebben. Maar hoe doe je dat? In dit artikel krijg je concrete tips waar je direct mee aan de slag kan.
Het belang van werkgeluk
Allereerst is het goed om te begrijpen waarom werkgeluk zo belangrijk is. Zoals al eerder genoemd, is het iets wat mensen erg belangrijk vinden in het werk. Waar vroeger het salarisstrookje de belangrijkste reden was om te werken (goed, salaris is wel degelijk belangrijk, maar geen long term satisfacion) zijn mensen tegenwoordig steeds meer op zoek naar uitdaging, plezier en zingeving. Maar ook voor organisaties is werkgeluk zeer waardevol. Uit verschillende grootschalige onderzoeken blijkt dat gelukkige medewerkers productiever, effectiever en creatiever zijn. Ze zijn minder vaak ziek, ervaren minder stress en zijn meer betrokken bij een organisatie. Kortom, redenen genoeg om aandacht te hebben voor het geluk van je medewerkers. Maar dan ontstaat de vraag, hoe realiseer je dit eigenlijk in je organisatie? Zie hier de 3 tips die de grootste effectiviteit blijken te hebben:
Tip 1: maak van werkgeluk een strategisch doel
Een bevlogen organisatie realiseer je niet zomaar. Het is essentieel dat het één van je KPI’s is. Zolang dit niet het geval is zal het niet genoeg aandacht krijgen. Door het als strategisch doel te formuleren laat je aan iedereen (intern én extern) zien dat dit voor jou als organisatie essentieel is. Een mooi voorbeeld is buro Nexus, een groot detacheringsbureau, dat ‘marktleider worden in werkgeluk’ als strategische missie heeft. Door dit op directie niveau als prioriteit te hebben zijn ze door hun professionals binnen een jaar beoordeeld met een 7+ op werkgeluk en verdienden zij hierdoor hét werkgeluk-label.
Tip 2: begeleid de leidinggevenden
Uit onderzoek van een groot internationaal onderzoeksbureau genaamd Gallup, blijkt dat de direct leidinggevende de meeste invloed heeft op de betrokkenheid en bevlogenheid van een medewerker. Het is dan ook cruciaal dat jouw leidinggevenden in staat zijn hier op een goede manier in te faciliteren. Zorg dan ook als organisatie dat je leidinggevenden bewust aandacht geven aan deze thema’s. Je kunt ook hulp inschakelen. Zo is Happyholics bijvoorbeeld een organisatie die gespecialiseerd is in het begeleiden van organisaties én leidinggevenden in het ‘leidinggeven aan bevlogenheid’.
Tip 3: doe jaarlijks een medewerkersbevlogenheidsonderzoek
Wat het meeste inzicht geeft is een goed mederwerkersbevlogenheidsonderzoek. Hét medewerkersonderzoek omtrent werkgeluk in de markt is op dit moment Happyholicsproof. Het geeft je direct inzicht in hoe iedereen in jouw organisatie scoort op de vijf pijlers van werkgeluk en het levert je een overzichtelijk adviesrapport op met concrete tips. Daarnaast heb je de mogelijkheid om, wanneer je op alle vijf pijlers van werkgeluk gemiddeld een 7 of hoger scoort, het unieke Label te ontvangen waarmee je intern én extern kan laten zien dat jouw organisatie Happyholicsproof is: je bent aantrekkelijk voor mensen die gelukkig willen zijn in het werk!
Kortom, werkgeluk lijkt vaak iets groots, abstracts en ingewikkelds. Maar dat is het bij lange na niet. Je kan het zeer concreet maken en daarmee snel een werkcultuur realiseren die mensen helpt bevlogen te zijn in het werk. Hiermee behoud je je mensen langer én ben je veel aantrekkelijker voor toekomstige collega’s.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.