Nederlands MKB is de dupe van niet transparante kosten zeevracht
22 juni 2017 10:09
Vandaag gelanceerde startup Shypple wil zeevrachtmarkt transparant maken
Importeurs en exporteurs die via zeevracht hun goederen verschepen, krijgen te maken met enorm veel niet-transparante diensten en bijbehorende verborgen kostenposten. Dat blijkt uit onderzoek van de vandaag gelanceerde startup Shypple, dat de rederijmarkt transparanter wil maken. De online expediteur wil het voor het Nederlandse MKB makkelijker maken om goederen te importeren en exporteren.
“Toen ik met een expediteur werkte, zag ik hoe lastig en tijdrovend het was om de benodigde informatie van rederijen te krijgen en dat het lastig was prijzen te vergelijken. Het Nederlands MKB wordt het nu niet makkelijk gemaakt om goederen te importeren of expertoren per zeevracht. Om dit probleem op te lossen, hebben we een webapplicatie gemaakt waarop prijzen en de meest efficiënte routes inzichtelijk zijn”, aldus Jarell Habets, oprichter van Shypple.
De Nederlandse startup maakt de efficiëntste routes inzichtelijk door middel van data en gebruiksvriendelijke software. Het is de eerste dienst die gebruikers all-in prijzen laat vergelijken over de gehele zeevrachtketen en maakt het mogelijk direct vrachten te boeken, beheren en te volgen. Ook het binnenlands vervoer vanaf de haven van Rotterdam wordt inzichtelijk. Shypple verbindt wereldwijd zo’n 500 havens.
Onderzoek naar niet transparante kosten
Een van de vele niet heldere kosten waar importeurs mee te maken krijgen, is de Euromax- of Delta-terminaltoeslag, een toeslag die van toepassing is als de container op een bepaalde terminal aankomt. Deze toeslag wordt op de offerte vermeld als een uitzondering, maar wordt in de praktijk echter altijd geheven. Daarnaast variëren sommige vaste kosten, zoals de ‘Terminal Handling Charges’. “In feite is dit een vaste kostenpost per rederij voor het laden of lossen van containers op een kade, een post die netto doorberekend moet worden. Toch wordt hierop een marge gerekend. Dat is niet transparant en maakt het vrijwel onmogelijk om offertes te vergelijken”, aldus Habets.
De andere verborgen, niet transparante kosten zijn onder meer de BAF (Bunker Adjustment Factor), CAF (Currency Adjustment Factor), goederencode toeslagen en de dieselolietoeslag. “Deze termen en de werking ervan zijn alleen bekend bij experts en niet binnen het MKB. Shypple maakt hier een einde aan, door in een keer alle diensten en all-in prijzen weer te geven."
Real time inzicht in vrachten
Flow Products, dat onder meer producten verscheept voor Fatboy en Heineken, is een van de eerste 20 gebruikers van Shypple. “Shyppleonderscheidt zich doordat het alle benodigde informatie en kosten direct weergeeft, wat vroeger dagen werk was. Handel over zee wordt daardoor makkelijker en dus toegankelijker”, aldus Nienke Wijnbelt, projectcoördinator bij Flow Products.
Eindelijk disruptie in zeevrachtmarkt
Zestig procent van de logistieke bedrijven gaf in een recent marktonderzoek aan te verwachten dat de logistieke industrie compleet zal veranderen door digitalisering, maar disruptieve innovaties in de traditionele markt van zeevracht bleven tot dusver uit. Jan Egbertsen, Innovation Manager van Port of Amsterdam, denkt dat Shypple daar verandering in brengt. “Internet en digitalisering worden steeds belangrijker in transport en logistiek. Efficiency en inzichtelijkheid van het transport over zee neemt daardoor toe. De boekingsportal van Shypple is hiervoor een effectieve innovatie”, aldus Egbertsen.
Over Shypple
Shypple is opgericht om de zeevrachtmarkt transparant te maken. Daarmee wil het de wereldhandel voor meer mensen toegankelijk te maken. Shypple is in 2016 opgericht door Jarell Habets en de Deen Søren Hedegaard, die eerder aan de wieg stond van een Deense variant van Funda.nl en deze eerder dat jaar verkocht. Shypple ging live in mei 2017.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.