Sociaal ondernemen

21 juni 2019 11:28

Sociaal ondernemen

Onlangs werd ik door onderzoekers van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) geïnterviewd over sociaal ondernemen. Al snel hadden we een discussie over de definitie hiervan. In mijn opinie zijn ondernemers namelijk per definitie sociaal. Sterker nog, ik ken eigenlijk geen niet-sociale of a-sociale ondernemers.

Een ondernemer creëert namelijk banen en voelt zich verantwoordelijk voor zijn of haar medewerkers. Iedere ondernemer weet maar al te goed dat niet-tevreden medewerkers niet bijdragen aan een goed resultaat, laat staan aan een prettige werkomgeving. Bovendien nemen deze medewerkers sneller afscheid – zeker in deze krappe arbeidsmarkt. Door banen te creëren en mensen te ontwikkelen en aan het werk te houden heeft iedere ondernemer een belangrijke impact op onze economie en welvaart.

Daarnaast is een ondernemer zich altijd bewust van de omgeving waarin hij of zij woont en werkt en waar zijn of haar medewerkers en klanten wonen en werken. Wanneer het de omgeving goed gaat, gaat het in veel gevallen de onderneming ook goed. Mede om die reden zie je dat veel ondernemers de lokale voetbalclub of zangvereniging sponsoren, tijd steken in ondernemersverenigingen, bijdragen aan de jaarlijkse oranjeviering of een goed doel ondersteunen. Veel ondernemers hebben daarnaast nóg een thema dat ze extra omarmen en dat past bij hun bedrijfsvoering, zoals verduurzaming of de inclusieve arbeidsmarkt. Je ziet vervolgens vaak dat door toedoen van het bedrijfsleven een versnelling ten aanzien van deze onderwerpen ontstaat. Ook hieruit blijkt de sociale betrokkenheid van ondernemers.

Wat de onderzoekers van de HAN bedoelden met sociaal ondernemerschap, is dat winst niet langer de hoofddoelstelling van de onderneming is. In hun definitie ligt de nadruk op de impact op de maatschappij. Winst is bijzaak en wordt terug geïnvesteerd in het bedrijf. Het nastreven van idealen is de hoofddoelstelling. Ook hier ben ik van mening dat de laatste jaren een enorme omslag gaande is. Zeker bij ondernemers in het midden- en klein bedrijf, maar ook bij beursgenoteerde bedrijven, waar aandeelhouders steeds vaker impact minstens zo belangrijk vinden als winst.

Ik durf dan ook te stellen dat er – op enkele uitzonderingen na – géén ondernemer is die puur winstgedreven is. Voor iedere ondernemer is er altijd iets anders wat hem of haar echt drijft. En ja, het resultaat onder aan de streep is absoluut van belang, al is het maar omdat je door een goed rendement nog meer banen kan creëren en impact kan hebben op de maatschappij. Op dus naar nog meer (sociaal) ondernemerschap! «

Marcel Hielkema

Scalabor B.V.

www.scalabor.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.