Zo kies je de juiste hosting voor jouw bedrijfswebsite

15 augustus 2024 10:42

Zo kies je de juiste hosting voor jouw bedrijfswebsite

Heb je een eigen onderneming? Dan kun je niet zonder een website. Veel bedrijven laten deze ontwikkelen door een gespecialiseerd bureau. Op die manier weet je zeker dat de website goed in elkaar zit en bovendien bespaart het je enorm veel tijd en energie. Waar veel mensen echter niet aan denken, is het kiezen van de juiste hosting. Dit kan je echter verschillende nadelen opleveren, zoals uitval of het vastlopen van je website. Op dit soort ellende zit je natuurlijk niet te wachten. Daarom is het goed om niet alleen zorg en aandacht te besteden aan het ontwerp van je zakelijke website, maar zeker ook aan de manier waarop je de website laat hosten. We geven je graag een aantal tips waarmee je heel eenvoudig de ideale hosting voor jouw website kunt vinden.

Afstemmen op de verwachte bezoekersaantallen

Veel mensen kijken in hun zoektocht naar nieuwe webhosting vooral naar het financiële plaatje. Lage kosten en een hoog rendement: dat is natuurlijk de ideale combinatie. Het goedkoopste hostingpakket is echter lang niet altijd de beste optie. Met een dergelijk pakket beschik je namelijk over relatief weinig schijfruimte en dataverkeer. Wil je juist veel bezoekers naar je website trekken? Kies dan liever voor een hostingpakket met meer dan voldoende dataverkeer. Op die manier is je zakelijke website direct ook klaar voor de toekomst, omdat je nu kunt anticiperen op vele extra bezoekers die zonder enig probleem door je online representatie kunnen struinen. Heb je een eenmanszaak? Dan is een klein hostingpakket wel een goede optie. Je verwacht dan waarschijnlijk geen grote bezoekersaantallen van over de hele wereld en kunt volstaan met beperkt dataverkeer en bescheiden schijfruimte.

Betrouwbaarheid en beveiliging

Bij de betrouwbaarheid van een onderneming hebben we het vooral over het daadwerkelijk leveren van de gekochte producten of diensten en de integriteit van het personeel. De betrouwbaarheid van je zakelijke website heeft daarentegen vooral te maken met de bereikbaarheid. Bezoekers moeten je website in principe altijd en helemaal probleemloos kunnen bezoeken. Kies daarom altijd voor betrouwbare hosting met minimaal 99,% uptime. Daarnaast wil je je website natuurlijk ook optimaal beveiligen tegen onder meer DDoS-aanvallen, hacks en andere vormen van cybercriminaliteit. Maak daarom regelmatig back-ups van je bedrijfswebsite en zorg ervoor dat de SSL-certificaten altijd in orde zijn. Overigens bieden vrijwel alle goede hostingproviders je op dit punt diverse mogelijkheden. De SSL-certificaten worden vaak gratis of tegen een lage meerprijs bijgeleverd en ook kun je verschillende andere extra’s selecteren. De benodigde back-ups kun je handmatig of volledig geautomatiseerd aanleggen.

Hoe is het gesteld met de klantenservice?

De prijs, de grootte van het dataverkeer, de beveiliging en de betrouwbaarheid zijn allemaal belangrijk wanneer je een nieuw hostingpakket gaat uitkiezen. Daarnaast speelt ook de klantenservice van je potentiële nieuwe aanbieder een rol. Voordat je direct een nieuw pakket afsluit, is het verstandig om eerst wat online recensies over de hostingprovider door te nemen. Worden klanten snel geholpen bij vragen of problemen? Dan ligt de keuze voor deze provider voor de hand. Kom je daarentegen veel negatieve of kritische recensies tegen met betrekking tot de klantenservice van je favoriete optie? Dan is het slim om zelf even contact met de klantenservice op te nemen. Duurt het lang voordat je een reactie krijgt? Kijk dan liever uit naar een andere provider. Zo voorkom je problemen met de hosting van je eigen bedrijfswebsite. Het laatste waar je immers op zit te wachten, is dat je website uit de lucht is en je geen contact kunt krijgen met de hostingprovider.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.