Zo kan je Duits personeel werven

11 oktober 2022 13:22

Zo kan je Duits personeel werven

Wanneer je een bedrijf in Duitsland gaat oprichten, of je Nederlandse bedrijf wilt uitbreiden naar Duitsland, heb je waarschijnlijk Duits personeel nodig. Zij hebben immers alle kennis in huis over de markt in hun geboorteland. Bovendien is het handig om een native speaker binnen je bedrijf te hebben. Personeel werven blijkt in Duitsland vaak lastiger dan gedacht. Hoe zorg je ervoor dat je binnen no-time personeel hebt?

Neem een country-manager aan

Een GmbH oprichten is één ding, maar het bedrijf draaiend houden is een tweede. Om binding met de Duitse markt te krijgen, is het handig als je een country-manager aanneemt. Dat is een leidinggevende met Duitse roots, die precies weet hoe je een bedrijf runt in Duitsland. Dat geeft je ook een ander voordeel: het wordt gemakkelijker om nog meer Duits personeel aan te nemen. De country-manager kan immers de sollicitatiegesprekken voeren en weet waar hij of zij moet werven. Maar om zo’n country-manager binnen de deur te krijgen, moet je zelf behoorlijk wat moeite doen. Je vindt kandidaten misschien online op LinkedIn of het Duitse XING. Doe een goed voorstel, en kom direct ter zake. Geef duidelijk aan wat je ook financieel te bieden hebt.

XING is hét platform van Duitsland

In Nederland gebruiken we vooral LinkedIn, maar in Duitsland gebruikt men vooral XING. Daar kun je adverteren om personeel te vinden, maar ook zoeken in groepen en het biedt tal van mogelijkheden voor bedrijven. XING is echt een professioneel netwerk waar de meeste Duitsers wel een account hebben. Gebruik het platform dan ook om Duits personeel te werven. Wees je ervan bewust dat de Duitsers het werk voor het uitzoeken hebben. Daarom is het belangrijk dat je met aantrekkelijke voorwaarden komt en duidelijk communiceert. Nederlanders houden nog wel eens van small talk, Duitsers niet zo.

Wie ken je al?

Je hebt vast al wat kennissen en contacten in Duitsland. Maak gebruik van die mensen in je netwerk. Werf ook gericht. Heb je geen contacten, dan is het handig een bureau in te huren voor Duits personeel werven. Zij hebben een groot bestand met personeel en weten precies wat werkgevers en werknemers belangrijk vinden. Ze helpen je met het vinden van de juiste kandidaten en begeleiden het selectieproces tot het arbeidscontract.

Gesprekken voorbereiden

Een kandidaat wil bij een sollicitatiegesprek meteen al weten wat er verwacht wordt. Praat niet over wollige details op macroniveau, maar je harde eisen en wensen. Welke omzet wil je halen? Hoeveel marktaandeel wil je? Wat zijn de doelen van het bedrijf? Het is een plus als je je gesprekken goed voorbereidt en de kandidaat overtuigt op basis van concrete inhoud.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.