Zet data in voor een duurzame bedrijfsgroei
30 mei 2022 10:30
Sander Adriaanse en Carel Schrier van Inbound Marketingbureau AddMark zeggen het eigenlijk al vanaf het begin toen zij hun bedrijf in 2020 zijn gestart; Het op de juiste manier gebruiken van data is een belangrijk onderdeel binnen bedrijven. Marketing, Sales en Service kan de data gebruiken om hun manier van werken efficiënter, effectiever en persoonlijker te maken.
Data wordt steeds belangrijker
Om in de huidige markt aan de verwachtingen van je potentiële klanten te voldoen is het belangrijk om je data op orde te hebben. Zorg er niet alleen voor dat je inspeelt op behoeftes op de markt, maar ga voor een meer persoonlijkere aanpak. Zorg dat jij op het juiste moment de juiste content of aanbieding biedt voor jouw potentiële klant.
Hoe je dit doet? Verzamel de juiste data met een goed CRM-systeem zoals HubSpot en zorg dat dit op orde is. Op deze manier bereik je je leads op het juiste moment, waardoor je zorgt voor een beter conversiepercentage van lead tot klant. Dit is dan ook de strategie achter Inbound Marketing; speel met je content in op de behoefte van de klant.
De impact van data op Marketing, Sales en Service
Het inzetten van data wordt vaak nog niet optimaal benut. Dit terwijl Marketing-, Sales- en Serviceafdelingen juist beter met elkaar kunnen samenwerken wanneer zij beschikken over de juiste data. Door het inzicht in data en de duidelijkheid die het met zich meebrengt kan de kwaliteit en efficiëntie van de werkzaamheden flink verbeterd worden. Je zorgt er op deze manier voor dat de verwachtingen tussen de afdelingen duidelijker wordt. De afdelingen weten wat ze naar elkaar moeten afleveren en dit zorgt voor een soepelere samenwerking. Uiteindelijk leidt dit tot tijdsbesparing bij je medewerkers en een betere customer journey voor je klanten.
Persoonlijke benadering met de juiste data
We hebben het al eerder benoemd; Data is de sleutel tot een persoonlijke aanpak. Wanneer je de juiste gegevens verzameld hebt, is het natuurlijk ook belangrijk om hier iets mee te doen. Denk hierbij aan persoonlijke content in marketing mails, in je automatische processen of zelfs in de content op je website.
Op je website kan je bijvoorbeeld andere content laten zien aan een sales qualified lead dan aan een onbekende bezoeker. Zo zorg je voor relevante content op elk moment in de customer journey. Met een goed CMS is dit eenvoudig in te zetten.
Onderbouwde conclusies door data gedreven werken
Naast personalisatie kan je data ook gebruiken om je resultaten te analyseren en onderbouwde conclusies te trekken. Online is namelijk alles meetbaar. Het is belangrijk om eerst de juiste data te verzamelen om vervolgens deze gegevens te analyseren. Door dit inzicht kan je onderbouwde conclusies trekken en uiteindelijk je activiteiten optimaliseren.
Doordat je deze data inzichtelijk hebt, kun je beslissingen nemen die onderbouwd zijn met data. Zo heeft de analyse van je resultaten enorme waarde en kunnen bedrijfsprocessen geoptimaliseerd worden.
AddMark
Albert Plesmanweg 1A
4462 GC Goes
Telefoon: 085 064 57 87
Email: info@addmark.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.