Xiaomi overtreft verwachtingen met record kwartaalomzet en nettowinst
26 november 2020 11:53
Xiaomi Corporation ("Xiaomi Groep"; stock code: 1810), het technologiebedrijf met in de kern smartphones en slimme hardware die is verbonden met een IoT-platform, kondigde gisteren zijn resultaten aan voor het derde kwartaal van 2020.
In het derde kwartaal wist Xiaomi zijn groei in stand te houden. Zo bereikte de smartphone-tak van het bedrijf zowel in omzet als in verkoop een recordhoogte en dit niet enkel in China maar ook in andere markten waaronder West-Europa. De omzet uit smartphones bedroeg in het derde kwartaal meer dan 6 miljard euro, een stijging van 47,5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal verkochte smartphones steeg naar 46,6 miljoen, een stijging van 45,3% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Leider in smart living met succesvolle "Smartphone × AIoT"-strategie
Ook de omzet van Xiaomi in het segment van lifestyle- en smart living (IoT) producten steeg het derde kwartaal. Zo bedroeg de opbrengst van het IoT en lifestylesegment in Q3 liefst 2,3 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 16,1% in vergelijking met het derde kwartaal van 2019. Internationaal (buiten China) bereikten de inkomsten uit deze producten een historisch hoogtepunt met 56,2% op jaarbasis.
Op 30 september van dit jaar waren wereldwijd 289,5 miljoen apparaten aangesloten op het Xiaomi AIoT (AI+IoT)-platform, dit zijn er 35,8% meer dan het jaar voordien. Deze aantallen houden geen rekening met aangesloten smartphones en laptops. Ook het aantal mensen dat 5 of meer Xiaomi apparaten heeft aangesloten op het Xiaomi AIoT-platform steeg aanzienlijk waardoor het platform nu zo’n 5,6 miljoen mensen wereldwijd bereikt, een stijging van 59%, ten opzichte van het voorgaande jaar.
“Xiaomi is een van de meest toonaangevende bedrijven ter wereld op het vlak van smartphones en IoT-toestellen,” zegt Ou Wen, Head of Western Europe bij Xiaomi. “De smartphone-tak blijft - ondanks recente uitdagingen - groeien. Daarnaast werpt onze strategie om bewust te focussen op twee productpijlers en continu te investeren in innovatie en technologische ontwikkeling zonder in te boeten op de prijs-kwaliteitverhouding, duidelijk zijn vruchten af. We streven ernaar om consumenten steeds de coolste producten aan te bieden tegen de beste prijs en zo iedereen in de wereld te laten genieten van een beter leven door middel van innovatieve technologie. Of het nu gaat om smartphones in verschillende prijssegmenten of om een uitgebreid ecosysteem van IoT producten.”
R&D investeringen
Om technologie toegankelijk te maken voor iedereen, investeert Xiaomi volop in R&D voor de ontwikkeling van technologieën zoals de ultra-wideband (UWB), 80W Mi Wireless Charging technologie en de zogenaamde Under-screen Camera technologie.
Op dit moment heeft Xiaomi ongeveer 10.000 getalenteerde R&D engineers in dienst, een aantal dat het bedrijf verder wil laten groeien door te investeren in bijkomende R&D centra.
Over Xiaomi Corporation
Xiaomi Corporation is opgericht in april 2010 en staat op 9 juli 2018 (1810.HK) genoteerd aan de Main Board van de Hong Kong Stock Exchange. Xiaomi is een internetbedrijf met in de kern smartphones en slimme hardware die is verbonden met een IoT-platform.
Met een even grote nadruk op innovatie en kwaliteit streeft Xiaomi voortdurend naar een hoogwaardige gebruikerservaring en operationele efficiëntie. Het bedrijf bouwt onophoudelijk geweldige producten met eerlijke prijzen om iedereen in de wereld te laten genieten van een beter leven door middel van innovatieve technologie.
Xiaomi is momenteel het op drie na grootste smartphonemerk ter wereld en heeft een toonaangevend IoT-consumentenplatform opgericht, met 289.5 miljoen slimme apparaten die op het platform zijn aangesloten, met uitzondering van smartphones en laptops. Momenteel is Xiaomi aanwezig in meer dan 90 landen en regio’s over de hele wereld.
In augustus 2020 stond het bedrijf voor de tweede keer op de Fortune Global 500-lijst. Dit jaar op de 422e plaats, wat 46 plaatsen hoger is dan vorig jaar. Ook is het bedrijf op de 7de plaats onder de internetbedrijven op deze lijst. In mei 2020 stond het bedrijf weer op de Forbes Global 2000-lijst en steeg het op de ranglijst naar de 384e plaats.
Xiaomi is een onderdeel van de Hang Seng Index, Hang Seng China Enterprises Index en Hang Seng TECH Index.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.