White Paper: Van een markteconomie naar een medewerkerseconomie

19 oktober 2017 13:29

White Paper: Van een markteconomie naar een medewerkerseconomie

Vandaag verschijnt een diepgaand rapport over het fenomeen ‘Employee Economy’ – een economie waarin steeds meer aandacht uitgaat naar mensen in het hart van de organisatie. Het rapport wordt gepubliceerd door executive search bureau DeVelde International. In de white paper wordt een van de belangrijkste bedrijfsontwikkelingen van dit moment ontleed en in kaart gebracht: de opkomst van employer branding – en daaraan gepaard de verschuiving naar een ‘medewerkerseconomie’.

In het rapport wordt verslag gedaan over hoe multinationals als HEINEKEN, Microsoft, ING Bank, ABN Amro, Kimberley-Clark, Elsevier employer branding aanwenden om de grootste zakelijke uitdaging van dit moment aan te gaan: het aantrekken en behouden van bedrijfs-betrokken (top)talent.

De volgende inzichten en trends binnen het bedrijfsleven waren voor DeVelde International redenen om het onderzoek te initiëren:

  • ’s Werelds leidende merken investeren momenteel bijna net zoveel in het vermarkten van hun merk naar (toekomstige) medewerkers als in het vermarkten van hun merk naar consumenten.
  • In de steeds fellere strijd om toptalent worden CEO’s meer en meer CTO’s: geen Chief Technology Officers maar Chief Talent Officers. Employer branding wordt steeds meer vanuit de top van organisaties geïnitieerd.
  • De interne bedrijfscultuur van organisaties is inmiddels bijna net zo belangrijk als hun externe marktaanbod. Dit maakt bedrijfscultuur tot een van belangrijkste onderscheidende factoren, zo niet de belangrijkste.
  • Het publiek luistert niet langer naar experts maar eerder naar gelijkgestemden en collega’s. Door de transparantie die social media met zich meebrachten en de opkomst van het delen van medewerkers-ervaringen in communities bepaalt Employer Branding nu de bedrijfsreputatie.  
  • Op de arbeidsmarkt – en bij de aantrekking van talent – zien we een verschuiving van een kopersmarkt naar een verkopersmarkt. 

Anita van de Velde – oprichter van DeVelde International en executive search en communicatie-expert – schreef de white paper ‘Employee Economy’ na het houden van interviews met topmensen van ’s werelds leidende merken (waaronder HEINEKEN, Microsoft, ING Bank, ABN Amro, Kimberley-Clark en Elsevier) met de intentie om van deze bedrijven – die zwaar in Employer Branding investeren – te leren.

De white paper ‘Employee Economy’ bestaat uit inzichten, case studies en diepgaande interviews en is vanaf vandaag gratis beschikbaar in zowel het Engels als in het Nederlands.

Om de white paper te lezen: klik hier

Anita van de Velde, oprichter van DeVelde International:

“De manier waarop succesvolle bedrijven betrokken talent aantrekken en behouden is de belangrijkste sleutel tot hun toekomstig succes geworden. Deze aardverschuiving heeft het bedrijfsleven flink opgeschud en vormde de aanleiding en grondslag voor het schrijven van deze white paper. Hoewel het onderzoek plaatsvond in Amsterdam, gelden de verkregen inzichten wereldwijd. Ieder bedrijf heeft een Employer Brand – en het is maar net of je dat wilt optuigen en ontwikkelen – of niet – waarmee je het verschil maakt. Dit rapport is gebaseerd op de inzichten van bedrijven die Employer Branding daadwerkelijk omarmen en aanwenden om hun bedrijfsdoelen te verwezenlijken. Het kan dienen als gids. Een handige gids die de mogelijkheden schetst voor bedrijven – van klein tot groot – die competitief willen zijn in deze dynamische markt voor talent.” 

Alfonso Auñón García, Global Head of Talent Acquisition, Heineken:

‘Merken van nu creëren daadwerkelijk een emotionele band met hun medewerkers. Ze vragen zich terecht en continu af: hebben wij als bedrijf en jij als potentiële medewerker – op basis van emotionele waarden – een band met elkaar? Want ook als
 een kandidaat niet solliciteert, blijft het een potentiële klant. Zo werkt het. En zo zie ik ook de toekomst van Employer Branding. Daarom vind ik de connectie met marketeers en communicatie zo belangrijk. En onze rol als bedrijf. Want we doen dit als bedrijf, niet alleen als HR-afdeling.’

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.