Wethouder Monique Esselbrugge: ''De toekomst is aan creatief en solidair ondernemerschap''

15 oktober 2021 09:29

Wethouder Monique Esselbrugge: ''De toekomst is aan creatief en solidair ondernemerschap''

“Ondernemers zijn creatieve mensen”, weet wethouder Monique Esselbrugge van Nijmegen. “Zij maken dromen waar en inspireren daarmee ook anderen. Op die manier fungeren ze ook als een motor voor innovatie. En ondernemers werken hard en weten goed te focussen. Maar daar ligt soms ook een valkuil. Het risico dat je vergeet je kennis en creativiteit actief te delen. Vaak juist als het even wat moeilijker gaat. Terwijl je dan het meest aan elkaar kunt hebben. Elkaar kunt steunen en inspireren. Daarom hebben we juist in coronatijd de Innovatie Award ingesteld. En als je dan kijkt wat al die ondernemers aan innovatieve initiatieven hebben ontwikkeld, dan zie je dat de kansen voor een verdere versterking de Nijmeegse economie praktisch voor het oprapen liggen.”

Klaus Werner, directeur van PinkRF, een hightech bedrijf dat zeer geavanceerde energiesystemen bouwt, was toen PinkRF zich in 2016 op de Novio Tech Campus vestigde, nog niet meteen enthousiast over de stad. Nijmegen is geen wereldstad en kenmerkt zich door een wat bescheiden karakter. En dan is de stad ook nog een tikkeltje eigenwijs en anarchistisch. Tegelijkertijd zijn dat wel weer eigenschappen die een goede voedingsbodem creëren voor ondernemers en bedrijven die de drive hebben om te blijven zoeken naar manieren waarop je dingen beter kunt maken, beter kunt doen. Dus naarmate Klaus Nijmegen beter leerde kennen, leerde hij ook meer van de stad te houden.

WERK VANUIT JE EIGEN DNA

Dat eigen karakter van een stad is ook volgens Floor Milikowski, journalist en auteur van het boek “Een klein land met verre uithoeken”, de belangrijkste troef om de economische potentie van een stad of regio maximaal te benutten. “Je moet als stad of regio vooral zelf op zoek gaan naar je eigen kansen”, hield Floor de Nijmeegse ondernemers in haar presentatie tijdens de 16 september gehouden inspiratiebijeenkomst in het Honig complex voor. “Werk vanuit dat eigen DNA.” Kijkend naar Nijmegen ziet Milikowski vooral de kracht van de kennisinstellingen; de universiteit, de HAN, de Health Valley, en van allerlei creatieve start-ups. Maar vooral ook van het vrijgevochten, artistieke, licht anarchistische karakter van de stad, waarmee het zich onderscheidt van andere Nederlandse steden. Daarnaast wijst ze op het belang van een omgeving waar deze ondernemers zich prettig bij voelen: goede horeca, bijzondere winkels, maar ook groen en goede recreatiemogelijkheden. Wat dat betreft heeft Nijmegen volgens haar alle troeven in handen. Gelegen aan de Waal, in een stuwwalgebied grenzend aan de Ooijpolder en met een oergezellige binnenstad. Een stad met historie en een heel eigen karakter en alle smaken van het Nederlandse landschap op fietsafstand. Maar de stad staat niet op zich volgens Milikowski. “Het is geen bevroren entiteit. Het is een open systeem, centraal in een bruisende regio en continue in beweging.” Omdat we continue horen en zien dat de wereld verandert, dat het klimaat verandert, de geopolitieke verhoudingen veranderen, lijkt het al snel dat dat alles je overkomt, omdat we het over enorme ingrijpende veranderingen hebben. En dat je maar moet zien hoe je daarin overleeft. Maar als stad - en dus ook als ondernemer - maak je volgens Milikowski ook zelf onderdeel uit van die verandering en kun je die verandering mede beïnvloeden. En dan liggen er volgens haar enorme kansen voor wie duurzaam en verantwoord onderneemt. Koppel dat aan dat creatieve en soms wat eigenzinnige Nijmeegse karakter en dan heeft Nijmegen een ijzersterke positie.

INNOVATIE AWARDS

Tijdens de inspiratiebijeenkomst kwamen de concrete voorbeelden bijna aan de lopende band voorbij en werden de Innovatie Awards uitgereikt aan de meest creatieve en innoverende ondernemers van Nijmegen. “We zijn daar in coronatijd mee gestart”, legt wethouder Monique Esselbrugge uit. “Veel ondernemers hadden het toen lastig en moesten een beroep doen op hun creativiteit. Wij wilden ondernemers steunen en inspireren met voorbeelden van anderen.” Uit de zes finalisten voor de awards won EKI de Innovatie Award Digitalisering. EKI is een producent van rubber en schuim die een eigen configurator heeft gebouwd voor hun webshop. Klanten kunnen daarmee eenvoudig zelf hun systeem samenstellen. De configurator voert daarbij allerlei wiskundige berekeningen uit waardoor er biljarden mogelijkheden ontstaan. Het bedrijf besloot de cheque ter waarde van € 8000,- niet zelf te houden, maar te investeren in twee andere genomineerden, namelijk Open Source Radio en Studio Honig. EKI gaf aan vooral samenwerking tussen bedrijven belangrijk te vinden en ook de culturele sector te willen steunen en hoopt dat de twee bedrijven de geldprijs onder andere gebruiken om een samen een show te streamen.

Daarmee illustreerden ze perfect wat honorair hoogleraar prof. Dr. Josette Dijkhuizen de zaal vol ondernemers eerder al had voorgehouden: om succesvol te ondernemen is het belangrijk ook solidair te ondernemen. Het gaat niet meer alleen om winst maken. Het gaat er niet alleen om te excelleren in waar je zelf toevallig goed in bent. Het gaat er ook om iets bij te dragen aan een betere wereld, anderen te helpen, je kennis te delen en samen te werken. Samen dingen oppakken en werken aan duurzaamheid en inclusiviteit. Dijkhuizen vatte dit samen in de term ‘solidair ondernemerschap’ en kreeg in het Honig complex een prachtig staaltje voorgeschoteld van hoe dat in Nijmegen al op allerlei manieren wordt ontwikkeld.

VASTE CONTRACTEN VOOR ZZP’ERS

Studio Linksvoor ontving de Innovatie Award voor personeelsbeleid. Studio Linksvoor is in coronatijd door verschillende bedrijven uit de evenementensector opgericht. In een branche waar de vele ZZP’ers de ene klus na de andere oppakten, werden velen van hen met een wel heel onzekere toekomst geconfronteerd toen het coronavirus in één klap de horecadeur dichtgooide en een einde maakte aan allerlei evenementen. Door mensen heel divers in te zetten en opleidingen en vaste contracten aan te bieden, bieden ze niet alleen veel mensen weer meer zekerheid, maar zorgen ze er ook voor dat de sector nu het gewone leven weer lijkt terug te keren, minder risico loopt ten onder te gaan doordat deze mensen allemaal noodgedwongen wat anders zijn gaan doen. Studio Linksvoor haalde met dit concept ook de publieksprijs binnen, samen met Studio Honig. De in het Honig complex gevestigde studio hielp in coronatijd talloze bedrijven en instellingen uit de brand door online- en hybride-evenementen te verzorgen. Van talkshow en presentatie tot teamuitje. Een nieuw product dat ook nu de samenleving weer meer open gaat en mensen elkaar weer in levende lijve kunnen ontmoeten zijn waarde zal behouden en een goede basis vormt voor wat alleen creatieve ondernemers met elkaar kunnen bedenken.

“Daarom zijn die inspiratiebijeenkomsten ook zo waardevol”, onderstreept wethouder Monique Esselbrugge. “Om te delen, om samen te werken, moet je elkaar ook leren kennen, leren waarderen. Moet je elkaars sterke en minder sterke kanten leren kennen en samen iets moois willen neerzetten waar de samenleving wat aan heeft. Daar krijg je ook weer energie van. Volgens mij hebben we hier tijdens deze inspiratiebijeenkomst ook weer ongemerkt een nieuwe kiem gelegd voor wie weet wat. Dat gaan nog zien.”

www.nijmegen.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.