Werknemers meer erkennen en belonen voor meer loyaliteit
28 mei 2024 14:25
65% wil graag een beloning
Auteur: Patrick de la Rie, Blackhawk Network Nederland/BHN
Het huidige personeel staat voor tal van uitdagingen. Van de stijgende kosten van levensonderhoud tot isolement door het (deels) werken op afstand. Dit laatste is na de coronapandemie vaak niet meer nodig, maar uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat veel mensen toch de voorkeur geven aan thuiswerken boven dagelijks naar kantoor te pendelen. Ruim de helft van de Nederlanders werkt geregeld thuis (onder werknemers gemiddeld 17% en zelfstandigen 30%). Nederland is hiermee koploper in Europa.
Saamhorigheid en motivatie
Om een gevoel van saamhorigheid te creëren en de motivatie te bevorderen is het essentieel om waardering te tonen voor hun harde werk, bij voorkeur het hele jaar door. Onderzoek*) onder werknemers geeft aan dat het ontvangen van een beloning van de werkgever de loyaliteit van 65% van de werknemers vergroot. 79% geeft aan dat ze langer bij de werkgever blijven door een beloning en 72% voelt zich gewaardeerd als ze een cadeaubon van hun werkgever krijgen.
Je hoeft hierbij niet altijd aan een financiële beloning te denken. Het kan ook wat extra vrije tijd zijn of als het een team betreft een happy hour inlassen of teambuildingactiviteiten organiseren. Samen eten met een medewerker of zijn/haar favoriete lunch laten bezorgen kunnen ook motiverend werken. Als je je collega’s zelf iets laat kiezen, kun je ook een belevenisbon cadeau doen.
Hoe kun je deze erkenning geven buiten het jaarlijkse beoordelingsgesprek, de kaart op de verjaardag en de eindejaarsbonus? Hier zijn enkele voorbeelden voor momenten van erkenning:
- De medewerker/het bedrijf overtreft de prestatiedoelen en targets
- De medewerker geeft blijk van een staaltje van uitzonderlijke klantenservice.
- De medewerker staat vooraan met innovatieve ideeën en het oplossen van problemen.
- De medewerker toont leiderschap en initiatief.
- De medewerker neemt naast eigen taken ook extra verantwoordelijkheden en taken op zich.
- De medewerker draagt bij aan een positieve werkomgeving en brengt positieve energie.
- De medewerker behaalt een diploma/certificering of andere aanvullende training of ontwikkeling.
Er zijn genoeg ideeën om je medewerkers te erkennen en een beetje verwennerij is welkom. Ze werken hard, dus laat hun weten dat je hen ziet en waardeert. Als je het niet voor je medewerkers doet, doe het dan voor jezelf, want een tevreden werknemer is een ambassadeur voor je bedrijf.
*) Blackhawk Network, 2024 “Employee Appreciation Insights” onderzoek gedaan onder 3.206 werknemers in Nederland, met een leeftijd van ouder dan 18 jaar.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.