Werk&Scheiding helpt de werkgever door de werknemer te helpen

7 juni 2022 10:25

Werk&Scheiding helpt de werkgever door de werknemer te helpen

Werk&Scheiding, opgericht door Yorick Saeijs, is dé specialist op het gebied van duurzame inzetbaarheid en re-integratie voor werknemers in scheiding. De organisatie is landelijk toonaangevend en biedt praktisch gerichte begeleiding op basis van onderzoek, waardoor langdurig verzuim voorkomen wordt. Dat de diensten van Werk&Scheiding bepaald niet overbodig zijn, blijkt wel uit de cijfers. Want volgens een TNO-onderzoek van oktober 2021 raken jaarlijks honderddertigduizend werkenden verwikkeld in een echtscheiding, waarvan meer dan zesentwintigduizend binnen één jaar met burn-out klachten rondlopen.

Van basisschoolleraar naar onderwijsadviseur

Yorick is in 1975 geboren. Na de Havo heeft hij het Vwo doorlopen, waarna hij een jaar sportacademie heeft gedaan. Maar dat was toch niet wat hij wilde en omdat hij toen sowieso niet wist wat hij wél wilde gaan doen, is hij vervolgens een jaar gaan backpacken door Australië heen. Gedurende dat jaar ontstond het idee om basisschoolleraar te worden, waarna hij terug in Nederland de pabo-opleiding heeft gevolgd en vanaf 2001 voor de klas stond. Yorick: “Ik heb alle groepen gehad; van één tot en met acht en het is ook nog eens een vak waarbij je heel veel verschillende dingen doet. Verder help ik mensen, ongeacht leeftijd, graag met hun ontwikkeling en hou ik van afwisselend werk, dus dat kwam allemaal heel mooi samen. Van daaruit ben ik me gaan specialiseren in sociaal emotionele ontwikkeling, waarna ik in 2009 verder ben gegaan als onderwijsadviseur en groepen leerkrachten hielp om stappen te zetten op dat gebied. Want als je een bepaald gedrag bij kinderen wilt zien, moet je dat gedrag eerst zelf laten zien. Een simpel voorbeeld: als je als leraar tegen je leerlingen zegt dat ze op tijd op school moeten komen, moet je vervolgens niet zelf met een bak koffie te laat het lokaal binnenstappen, want ze geloven wat je doet. Het ging om duurzame gedragsverandering, waarbij het de opzet was dat die leerkrachten daadwerkelijk voor onbepaalde tijd een ander gedrag gingen vertonen. En omdat ik wist hoe het was om aan de andere kant van de lijn te functioneren, zorgde dat voor een leuk samenspel tussen hen en mij.”

Volgens Yorick zijn in het algemeen veel mensen zich niet bewust van het feit dat ze andere dingen zeggen dan wat ze laten zien en dat ze zelf juist het model moeten zijn van wat ze graag bij anderen zien. Hij benadrukt dat dat theoretisch heel simpel klinkt, maar in de praktijk nog niet zo gemakkelijk is.

“Je hele wereld staat op z’n kop!”

De rode draad in zijn leven is dat hij iets zelf ervaart, waarbij hij de nodige kennis opdoet, en daar vervolgens anderen weer mee helpt. Dat kwam terug in zijn werk als onderwijsadviseur en zo is Werk&Scheiding ook ontstaan vanuit zijn eigen ervaring met een echtscheiding. Hij was van 2009 tot 2019 onderwijsadviseur en is in 2013 gescheiden. “Ondanks het feit dat onze scheiding best wel ‘goed’ was met wederzijds ruimte en respect voor elkaar, had het een enorme impact op me.”, aldus Yorick, “Je hele wereld staat op z’n kop! Het had duidelijk invloed op mijn werk, want ik kon me slecht concentreren en kreeg mijn trainingen niet meer goed voorbereid, waardoor ik niet meer de kwaliteit kon leveren die men van mij gewend was. Ik had het geluk dat mijn directeur me de ruimte gaf om alles te verwerken, zodat ik er uiteindelijk bovenop kwam en niet uitgevallen ben. Gedurende die periode ben ik met mezelf aan de slag gegaan, waarbij ik qua gedragsverandering datgene op mezelf toepaste wat ik als onderwijsadviseur meegaf aan de leerkrachten.”

Toen hij weer steviger in zijn schoenen stond, bedacht hij zich dat het best wel raar is dat er op de werkvloer heel weinig gedaan wordt met de combinatie echtscheiding en werk, terwijl juist heel veel mensen ermee te maken hebben. Hij had het gevoel dat hij hier, met al zijn kennis op het gebied van gedragsverandering en persoonlijke ontwikkeling in combinatie met zijn eigen ervaring qua een echtscheiding, een verschil in kon maken. Dat bracht hem ertoe om in 2014 Werk&Scheiding op te richten. De eerste vijf jaar werkte hij daarnaast ook nog steeds op freelancebasis voor het onderwijsadviesbureau.

Yorick: “Mijn werk was de kurk waarop ik dreef, zodat ik Werk&Scheiding kon ontwikkelen. Want het was iets compleet nieuws, waardoor het in het begin echt pionieren was. De mensen zagen de logica er wel van in om op de werkvloer meer te doen met het fenomeen echtscheiding, maar hadden daar verder nog nooit zo bij stilgestaan. Daarnaast was ik ook een van de eersten die met verzuimpreventie bezig was, omdat mijn werkwijze er juist op gericht is om verzuim van pas gescheiden werknemers te voorkomen. Maar in 2014 was men daar over het algemeen ook nog niet zo mee bezig en zag men vaak niet dat je beter goedkoop kunt investeren aan de voorkant in plaats van veel duurder aan de achterkant. Ik was eigenlijk op twee vlakken bezig: aan de ene kant met de ontwikkeling van een niche en aan de andere kant met de verandering van een mindset binnen bedrijven aangaande verzuimpreventie. En dat combineerde ik allemaal met mijn werk als onderwijsadviseur. Maar uiteindelijk heb ik een traject weten te ontwikkelen wat gewoon geweldig goed werkt en hele mooie resultaten oplevert. Als wij er op tijd bij zijn, gaan de mensen weer snel steviger in hun schoenen staan en helpen we verzuim te voorkomen.”

Landelijk dekkend netwerk van W&S specialisten

Toen Yorick alles goed op de rit had, kwam hij op het idee om een opleiding te ontwikkelen voor Werk&Scheiding specialisten, zodat het traject veel breder ingezet kon worden. Halverwege 2019 klom hij in de pen en na vier maanden schrijven werd de opleiding officieel geregistreerd, waarna hij in 2020 startte met het opleiden van W&S specialisten. Het resultaat is dat Werk&Scheiding nu een landelijk dekkend netwerk heeft van franchise W&S specialisten, die alle ins en outs over verzuimpreventie bij echtscheidingen kennen, en dat elk bedrijf in Nederland een beroep op de organisatie kan doen. Talloze werkgevers, teamleiders en HR-adviseurs hebben daar inmiddels gebruik van gemaakt en het aantal aanvragen blijft maar groeien. En ondertussen hebben ook bedrijfsartsen hun weg naar Werk&Scheiding gevonden en verwijzen mensen door naar de organisatie.

Er wordt altijd een-op-een gewerkt en daarbij is alles erop gericht om de medewerker weer binnen het bedrijf te laten functioneren zoals men dat van hem of haar gewend is. Daarbij vindt er regelmatig een terugkoppeling plaats met de leidinggevende. Deze terugkoppeling wordt door de medewerker zelf gedaan, die daarbij ook het recht heeft om bepaalde zaken niet te vermelden. De medewerkers van Werk&Scheiding hebben dan ook zwijgplicht en de sessies zijn absoluut vertrouwelijk.

Omdat het leven uit meer bestaat dan alleen werken, kijken de mensen van Werk&Scheiding samen met de betreffende werknemer naar diens totaalplaatje in de ontstane situatie. “Je bent thuis en op je werk dezelfde persoon.”, aldus Yorick, “En als het privé niet lekker met je gaat, neem je dat mee naar je werk. Stel dat je door alle problematiek bijvoorbeeld slecht slaapt, dan is het logisch dat je cognitieve functies zoals waarneming, aandacht en concentratie kwalitatief niet op hetzelfde niveau blijven als normaal. En dat is nog maar één voorbeeld van de vele verbanden die er zijn tussen werk en privé. Wij zien het zo: de berg wordt voor die werknemer zowel privé als op het werk steeds groter, totdat hij of zij door de bomen het bos niet meer ziet en zich ziek meldt. Maar in onze visie moet je juist zoveel mogelijk aan het werk blijven, omdat je werk een belangrijk anker is wat je structuur en afleiding geeft en waardoor je onder de mensen blijft. En dat zijn zaken die juist belangrijk zijn wanneer je middenin een echtscheiding ligt.”

Elk mens en elke scheiding is weer anders

Het traject van Werk&Scheiding wordt ingevuld op een aantal pijlers, waaronder ‘Hoe ga je om met conflicten?’, ‘Hoe zorg je ervoor dat het goed gaat met de kinderen?’, ‘Waar zitten je energielekken op je werk?’ en ‘Waar zitten je hulpbronnen?’. Die pijlers zorgen voor een versteviging van het fundament waarop de persoon in kwestie weer iets kan opbouwen. Verder is er in het coachgedeelte van het traject volop aandacht voor de persoonlijke situatie en wordt er specifiek ingegaan op de vraag waar de werknemer privé en/of op het werk tegenaan loopt.

De combinatie van dit alles maakt dat mensen weer meer zicht krijgen op hun omstandigheden, hun energie weer op een gezonde manier gaan verdelen en gaan ervaren wat wel en wat niet voor hen werkt. Tussen de sessies door moeten ze gaan toepassen wat ze in de sessies geleerd hebben. Door dit alles wordt de berg, waar ze tegenop zagen, steeds kleiner wat het positieve proces nog meer versterkt, totdat die berg opeens verdwenen blijkt te zijn.

Een traject is heel persoonlijk. Het kan zijn dat privé en werk ongeveer een gelijke invloed hebben op de omstandigheden van de persoon in kwestie, maar er zijn ook trajecten waar de weegschaal duidelijk doorslaat naar een van beide. Daardoor is elk traject weer een zoektocht voor de W&S specialisten met vragen als ‘Waar zit de pijn?’ en ‘Welke problemen doen zich voor?’. Wat dat betreft is het maatwerk, want elk mens en elke scheiding is weer anders.

Yorick: “Onze trajecten hebben helaas wel als overeenkomst dat het overgrote deel van de mensen ook kinderen heeft. Ik noem dat ‘De Verdubbelaar’, want als je uit elkaar gaat, wil je eigenlijk niets meer met die ander te maken hebben, maar je móet nog wat met elkaar. En dat maakt alles veel ingewikkelder. Met kinderen kun je er namelijk geen punt achter zetten, maar blijft het een komma.”

“Wij helpen ze om datgene, wat ze eigenlijk heel goed weten, werkelijkheid te maken”

Als Werk&Scheiding er op tijd bij is en een werknemer nog niet uitgevallen is, bestaat een traject uit acht sessies van anderhalf uur, verdeeld over tien à elf weken. In het begin is er wekelijks een sessie en tussen de laatste sessies zit meer tijd. In die periode ervaart de werknemer op een gegeven moment ook dat hij de W&S specialist steeds minder nodig heeft, en na de laatste sessie moet het zo zijn dat hij alles weer volledig op eigen kracht aankan. Als de werknemer uitgevallen is en er een traject voor re-integratie opgestart moet worden, gaat het uiteraard om meer sessies, verspreid over een langere periode, maar de mensen van Werk&Scheiding doen er alles aan om dat te voorkomen.

“Mensen kunnen het heel moeilijk hebben naar aanleiding van een scheiding.”, aldus Yorick, “Als dat lang genoeg duurt, kan dat tot een burn-out leiden. En dan ben je verder van huis! Door dit traject zoveel mogelijk naar de voorkant te trekken in de vorm van verzuimpreventie, proberen we dat soort problematiek aan de achterkant te voorkomen. Want als mensen eenmaal uitgevallen zijn, hebben ze vaak een lange weg te gaan voordat ze weer volledig functioneren op hun werk; als ze al zover komen. Maar als je er op tijd bij bent, blijven de mensen wel werken; al is het soms tijdelijk voor zeventig of tachtig procent. Maar daar vandaan is het een stuk makkelijker om op een gegeven moment weer voor de volle honderd procent aan het werk te gaan.”

De werknemers die in aanmerking komen voor een traject van Werk&Scheiding weten vaak ten diepste wel waar het verkeerd gaat in hun leven en wat er anders moet, maar zijn niet in staat om dat door te vertalen naar actie. En de W&S specialisten helpen hen om tot die actie te komen en zelf weer de stappen te zetten die nodig zijn om hun leven op orde te krijgen en te houden.

Yorick: “Wij helpen ze om datgene, wat ze eigenlijk heel goed weten, werkelijkheid te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is communicatie; dat is altijd een dingetje. Mensen gaan dan met elkaar appen en iedereen weet dat emotioneel appen een drama is, waar nooit iets goeds uit voortkomt. Maar toch is het bij de meeste mensen een valkuil. De één stuurt een appje wat door de ander verkeerd gelezen wordt, die vervolgens weer scherper reageert dan eigenlijk de bedoeling was en voor je het weet is de boel geëscaleerd. Wij gaan hierover in gesprek en door bepaalde doelgerichte vragen te stellen, komt de persoon in kwestie er bijvoorbeeld achter dat het beter is om één keer per week met zijn of haar ex te bellen en een beperkt aantal onderwerpen te bespreken in plaats van diverse keren per dag over en weer te appen. Vervolgens dagen we ze uit om het in de praktijk toe te passen en ervaren ze dat ze van een stevige energielek verlost zijn. En dat is logisch, want voorheen waren ze de hele dag met hun mobiel bezig zijn en werden ze constant geprikkeld, want met emotioneel appverkeer wil je na elke app nou eenmaal direct een antwoord krijgen. En zo zijn er talloze voorbeelden van vicieuze cirkels waarin mensen kunnen zitten waarbij ze ten diepste zelf echt wel weten hoe ze dat moeten veranderen, maar dat het ze tóch niet lukt om dat ook daadwerkelijk te doen. En omdat wij er vanaf een afstand naar kijken, lukt het ze via ons traject wel. En dan zijn we ook wel eens advocaat van de duivel door bijvoorbeeld tegen de persoon in kwestie te zeggen dat we heel goed begrijpen waarom de ex-partner zus of zo gereageerd heeft. Het doel is om het nieuwe systeem weer in evenwicht te krijgen. Want tot voor kort was er een systeem dat je samen was en kinderen had en nu is er een systeem waarin je los bent van elkaar, maar wel samen kinderen hebt. En daar moet je je weg in vinden.”

Werk&Scheiding bekijkt alles vanuit de werkgeversblik

Eén keer per maand is er van acht tot negen uur ’s avonds een gratis webinar voor werknemers, waarbij de organisatie inzicht verschaft en tips and tricks geeft om in de heftige emotionele situatie staande te blijven, waarmee de deelnemers zelf aan de slag kunnen gaan. Uiteraard is het van daaruit ook mogelijk om een traject aan te vragen, maar het is geheel vrijblijvend. Desgewenst kan men zelfs anoniem deelnemen.

Yorick vindt het belangrijk om te benadrukken dat de mensen van Werk&Scheiding alles bekijken vanuit de werkgeversblik, zoals hij zelf mooi zegt: “We werken altijd in opdracht van de werkgever, waardoor we zijn belang delen om die werknemer op zijn benen te laten staan en zijn werk zo goed mogelijk te laten doen. Alles wat wij doen, is daarop gericht. We hebben uiteraard een persoonlijk en vertrouwelijk contact met de werknemer en het beste met hem of haar voor, maar in het grote geheel voeren we ons beleid vanuit de organisatie. Maar het mooie ervan is dat we tegelijkertijd de werknemer helpen om de regie over het leven weer op te pakken. Eigenlijk helpen we de werkgever door zijn werknemer te helpen.”

Tekst: Leo Singor 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.