Welke influencers zijn er en wat past bij mijn bedrijf?

5 juli 2022 14:10

Welke influencers zijn er en wat past bij mijn bedrijf?

Steeds meer bedrijven maken budgetten vrij voor influencermarketing campagnes. Het wordt gezien als een zeer effectief marketingkanaal met een relatief hoge ROI in vergelijking met andere middelen. Wanneer je denkt dat influencermarketing alleen is weggelegd voor de grote jongens, dan heb je het mis. Ook kleine ondernemers kunnen influencers inzetten om hun doelen te bereiken. Daarbij is het wel belangrijk dat je goed nagaat welke doelen je hebt en welke influencers bij jouw bedrijf passen.

Doelen van een influencercampagne

Zorg er als eerste voor dat de doelen die je wilt behalen middels de influencercampagne helder zijn. Wat wil je bereiken? Meer merk- of naamsbekendheid? Meer bezoekers naar je website of winkel? Of keiharde sales? Influencers worden vaak ingezet wanneer een bedrijf een specifieke doelgroep wil bereiken. Daarnaast worden influencers (de bloggers) ook vaak ingezet om middels linkbuilding de organische positie in Google te verbeteren of hoog te houden (SEO).

Weet je nog niets van influencermarketing af? Lees dan dit artikel.

Wat voor soort influencers zijn er?

Influencermarketing is al volwassen geworden en is daarmee ook onder te verdelen in diverse categorieën. Je kunt influencers o.a. onderverdelen op basis van hun sociale bereik, branche en medium. Door deze variabelen wat meer toe te lichten kun je het beste beoordelen welke influencer(s) bij jouw onderneming passen.

Sociaal bereik

Influencers worden ingedeeld in vijf niveaus van grootte: mega, macro, meso, micro en nano. Waarbij je bij een Mega Influencer kan denken aan een echte celebrity zoals Kim Kardashian, maar ook onze Nederlandse Nikkie de Jager is uitgegroeid tot een Mega Influencer met meer dan 13 miljoen volgers op YouTube! Mega influencers hebben meer dan 1 miljoen volgers/bereik en zijn onbetaalbaar voor de meeste bedrijven. De nano en micro influencers zijn het interessants voor kleine ondernemers. Zij beïnvloeden meestal een nichemarkt en hebben toch een interessant bereik (nano tot 10.000 volgers en micro tot 50.000 volgers).

Waar moet je aan denken qua kosten?

  • Nano influencer +/- €100 per campagne, maar werken ook vaak met barterdeals
  • Micro Influencer +/- €230 per campagne, maar werken ook vaak met barterdeals
  • Meso influencer +/- €520 per campagne*

Branches en markten

Nog belangrijker dan het bereik van de influencer, is de branche waarin de influencer actief is. Hiermee bepaal je namelijk of je wel echt je doelgroep kan bereiken. Heel veel bedrijven die B2C werken kunnen wel een influencer vinden die actief is in hun branche.

Neem de reisbranche. Bijna elke student die gaat backpacken maakt wel een travel account aan op Instagram. Hun kanaal staat vol met de mooiste reisfoto’s. Er zijn er echter maar een aantal die uitgroeien tot echte nano of micro influencers. Daarnaast delen ook heel veel reizigers hun ervaringen en tips op hun eigen (gemaakte) websites. Een goed reisblog kun je makkelijk via Google vinden. Indien reizigers tot jouw doelgroep behoren, dan kun je ongetwijfeld een mooie influencercampagne starten met een van de vele travel influencers. Dit kan gaan over bestemmingen, accommodaties, maar ook reisproducten zoals koffers (voorbeeld blog) of wandelschoenen.

Ook steeds meer bedrijven zoeken samenwerkingen met food bloggers. Deze influencers delen de lekkerste recepten via hun eigen website en social media kanalen zoals Instagram, YouTube en Facebook. Zo’n samenwerking is niet enkel interessant voor bedrijven in de voedingsindustrie, denk ook aan keukengerei, lekker uiteten (restaurants) en een mooi gedekte tafel. Op Instagram is bijvoorbeeld Jaimy’s Kitchen nog een nano influencer, maar via haar website bereikt ze maandelijks meer dan 200.000 mensen!

Heeft jouw bedrijf raakvlakken met beauty? Dan moet je natuurlijk zijn bij de beauty bloggers en influencers. Wij noemden beauty influencer Nikkie de Jager al, maar er zijn ook talloze nana en micro influencers te vinden in deze branche. Zij schrijven en posten veelal hun beauty en make-up tips, maar promoten ook graag verzorgingsproducten, medische dienstverleners en fashion items. Een inkoppertje zijn dan de fashion influencers.

Baby- en kindgerelateerde dienstverleners en producten vinden een perfecte aansluiting bij de mama bloggers en influencers. En laten we papa niet vergeten! De mom-fluencers posten voornamelijk berichten over het ouderschap, familie en alles wat daarmee te maken heeft. Genoeg ingangen om jouw product of dienstverlening te promoten indien jij je op ouders en kinderen richt.

Een groeiende groep influencers houdt zich bezig met sport en gezondheid. De zogenaamde health & Fitness influencers. Hun volgers vinden het belangrijk om er goed uit te zien, zijn vaak bezig met sport (en een dieet) en willen gezond leven.

Niet genoemd zijn de interieur, lifestyle, gaming, entertainment, business, dier en tech influencers. Maar ze zijn er wel!

Medium

Influencers gebruiken veelal social media, maar hebben ook vaak een eigen website waar hun volgers hun keer op keer weten te vinden. Een belangrijke vraag is: welke kanalen gebruikt jouw doelgroep? Khaby Lame werd onlangs de grootste TikTok-influencer. Via TikTok bereik je veelal een wat jongere generatie. Handig als je je op tieners en jongvolwassenen richt, maar niet zo slim als je eigenlijk jonge ouders wilt bereiken. YouTube, Facebook, Instagram, SnapChat en Pinterest zijn de bekendste kanalen die influencers gebruiken. Denk vooraf goed na welke kanalen jouw doelgroep gebruikt. Daarnaast kun je de kenmerken van de volgers ook aan de betreffende influencer navragen.

Eén groot nadeel van de meeste sociale media is het tijdelijke bereik. Elke micro seconde wordt er wel iets geupload waardoor een post van een influencer vaak maar enkele uren tot dagen zichtbaar is. Daar staat tegenover dat zo’n post in een korte tijd wel door heel veel volgers gezien wordt. Bij een samenwerking met een blog of website is dat juist andersom. Meestal geniet je daar van een langdurige zichtbaarheid omdat het online blijft staan, maar bereik je in een korte tijd minder volgers. Wat de beste optie is, hangt uiteraard af van je doelen.

*Bron: Linkpizza.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.