Wel of niet fulfilment uitbesteden van kleine webshops?

29 mei 2024 12:01

Wel of niet fulfilment uitbesteden van kleine webshops?

De fulfilment van je webshop uitbesteden: dat klinkt als een goede oplossing. En dat is het voor veel webshops ook. Minder zorgen, kosten en tijd besparen en minder fouten maken, uitbesteden levert je flink wat voordelen op. Maar is fulfilment uitbesteden ook interessant als je een kleine webshop hebt? Dat lees je hier!

Wat is fulfilment nu precies?

Fulfilment omvat het proces waarbij producten aan klanten worden geleverd. De verzameling, verpakking, verzending en retouren van producten zijn hier onderdeel van. Het doel van fulfilment is de bestellingen van klanten spoedig, correct en efficiënt af te handelen, zodat ze tevreden zijn.

Als webshopeigenaar heb je de mogelijkheid om de fulfilment in eigen beheer uit te voeren, maar je kunt er ook voor kiezen om het uit te besteden aan een gespecialiseerde partij zoals www.monta.nl.

Wat zijn de voordelen van fulfilment uitbesteden voor kleine webshops?

Als je een kleine webwinkel runt, misschien nog wel vanuit je garage of zolderkamer, dan klinkt fulfilment uitbesteden als een hele grote stap. Het klinkt duur of onhaalbaar. Toch hoeft dit zeker niet het geval te zijn. De fulfilment uitbesteden van je kleine webshop is niet onmogelijk en kan zelfs heel goed te doen zijn.

De voordelen van uitbesteden zijn:

  • Tijd- en kostenbesparing: een fulfilment partij neemt het gehele proces uit handen. Dit bespaart jou veel tijd en kosten. Bovendien kan zo’n partij het logistieke proces efficiënter uitvoeren, omdat ze beschikken over geschikt personeel, slimme software, de juiste connecties, schaalvoordelen en jarenlange ervaring hebben in webshop logistiek.
  • Lagere operationele kosten: je hoeft zelf niet te investeren in opslagruimte, personeel of een eigen distributienetwerk. Fulfilmentbedrijven hebben dit allemaal al geregeld.
  • Makkelijk schaalbaar: toe aan de volgende stap? Een partij zoals Monta helpt je meegroeien. Flexibel en snel.
  • Correcte afhandeling van orders: je kunt er vanuit gaan dat de afhandeling van je bestellingen op de meest efficiënte en foutloze manier gebeurt. Fulfilmentbedrijven zijn experts op het gebied van goederen opslaan, inpakken en versturen.
  • Concurrentievoordeel: je concurrenten een stapje voorblijven? Door samen te werken met een fulfilmentbedrijf krijg je inzicht in je processen en ga je samen steeds weer op zoek naar verbeteringen.

Zijn er ook nadelen?

Natuurlijk heeft uitbesteden ook nadelen. Zeker als je pas recent je webshop bent gestart, is uitbesteden een spannende stap. Neem daarom onderstaande punten mee in je beslissing om wel of niet je fulfilment uit te besteden.

  • Gevoel van minder controle
  • Uitbesteden kost ook geld
  • Goede en frequente communicatie is essentieel - hier moet je tijd voor hebben

Wat is de beste keuze?

Laten we vooropstellen dat er geen goed of fout is. De overweging om de fulfilment van je kleine webshop uit te besteden is afhankelijk van diverse factoren, zoals je budget, ambities en wensen. Twijfel je nog? Dan kan het nooit kwaad om advies in te winnen van een specialist. Weeg samen alle voor- en nadelen af en hak een knoop door.

Een conclusie kan zijn dat het nu nog niet rendabel is om uit te besteden, maar dat dit in de nabije toekomst wel kan. Ook dan staan er genoeg partijen klaar om je hierbij te helpen!

Het alternatief: een WMS

Wil je graag de controle behouden, maar ook profiteren van de expertise en efficiëntie van een fulfilmentbedrijf? Dan is er nog een mogelijkheid: dat is gebruik maken van een Warehouse Management Software (WMS) in je eigen warehouse. Deze speciale software draait in je eigen magazijn en helpt je grip krijgen op processen als de orderstromen per klant, magazijn of zone en je gehele logistieke orderafhandeling te verbeteren.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.