‘We willen het beste voor onze klanten en de samenleving’

3 april 2024 11:35

‘We willen het beste voor onze klanten en de samenleving’

Melis Logistics slaat duurzame vleugels verder uit

Met de bouw van een nieuw warehouse, crossdock-centrum en hoofdkantoor maakt Marwin Melis de belofte op de begrafenis van zijn vader Adri meer dan waar. “Ik ga de zaak verder uitbouwen”, beloofde hij in 2004 als 21-jarige. En hoe. Van transportbedrijf tot toonaangevende logistieke dienstverlener. Melis Logistics blijft groeien én duurzaamheid omarmen. Eén van de nieuwe klanten is JANZEN Home, Body & Lifestyle. Ivo van Ierland, Commercieel Directeur bij JANZEN: “De klik was er vanaf dag één.”

Geen wonder, want de parallellen tussen beide bedrijven liggen voor het oprapen. De voornaamste: kwaliteit. Marwin Melis: “Ons transport- en Warehouse Management Systeem, de organisatie, het wagenpark, het personeel, de chauffeurs, onze gebouwen. Wij investeren op alle terreinen in kwaliteit en duurzaamheid. Allemaal met maar één doel: we willen het beste voor onze klanten en de samenleving.”

Ivo van Ierland: “Dat geldt ook voor ons. Wij bieden een ruim assortiment aan kwalitatieve producten voor home, body & lifestyle. We zijn op zoek gegaan naar een logistieke dienstverlener die met maatwerkoplossingen nog beter aansluit bij onze behoefte en die van onze partners. Het liefst een familiebedrijf, waar langetermijnperspectief leidend is. We hoorden zeer lovende verhalen over Melis in de branche. Ook over de groene manier van werken: in de gebouwen, het wagenpark en op het gebied van personeel. Met deze stap dragen we bij aan een duurzamere samenleving en maken we een flinke efficiencyslag.” Marwin Melis knikt. “Wij kunnen de volledige logistieke keten voor klanten verzorgen en verkorten, zodat zij zich kunnen focussen op hun corebusiness.” Het geheim achter deze werkwijze: Smart Logistics. “Daarmee realiseren we digitale koppelingen met ICT-platforms van onze klanten. Zo kunnen we razendsnel schakelen en data uitwisselen.”

Wij investeren op alle terreinen in kwaliteit en duurzaamheid

JANZEN is ontstaan in 2010 en in de tussentijd uitgegroeid tot een sterk merk in de Nederlandse markt en daarbuiten. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Oisterwijk. Het assortiment aan home-, body- lifestyleproducten bestaat uit onder meer geurstokjes en -kaarsen voor in huis, maar ook een breed scala aan lichaamsverzorgingsproducten, zoals doucheschuim, handzeep en bodylotion. Alle verzorgingsproducten zijn vrij van parabenen, siliconen en minerale oliën. Daarnaast zijn ze vegan en niet getest op dieren. Van Ierland: “Ook onderweg kunnen mensen genieten van onze heerlijke geuren, zoals met onze autoparfum. Al deze producten bieden we aan in acht verschillende unisex geurcollecties. We hebben voor ieder wat wils.”

Dat gebeurt via één Brandstore in Den Bosch, ongeveer 850 kwalitatieve partners in Nederland en in totaal 1.600 wholesale verkooppunten in de Benelux, Duitsland en Oostenrijk. Naast het product zelf, vormen opslag en transport naar drogisterijen zoals DA, parfumerie winkels zoals Douglas, geschenk- en lifestyle winkels en de betere wellnesscentra het fundament van het succes van JANZEN. Twee disciplines die Melis Logistics sinds deze maand verzorgt. De overstap van de oude logistieke dienstverlener naar Melis Logistics verliep gestroomlijnd.

Ivo van Ierland: “Een transparante communicatie, een duidelijke planning en het aanstellen van een projectgroep hebben voor een vlotte afhandeling gezorgd. Eind februari hebben we de eerste artikelen bij Melis Logistics naar binnen gebracht. Vanaf deze maand zijn we samen honderd procent operationeel en gaan we onze wholesale partners met veel plezier beleveren.”

Die activiteiten vinden nu nog plaats vanuit het huidige pand van Melis Logistics aan de Impact in Duiven. Straks verrijst aan de Roelofshoeveweg een nieuw warenhouse, waar plek is voor 30.000 pallets. Die moet over een jaar gereed zijn. Een verdubbeling van de huidige capaciteit voor Melis Logistics. En op Centerpoort-Noord bouwt Marwin Melis aan een nieuw hoofdkantoor en een crossdock centrum op Centerpoort Noord 2. “We hopen in 2025 te starten met de bouw en in in 2026 onze intrek hierin te nemen”, aldus Marwin Melis. “In het crossdock komen ook grote deuren. Daardoor kunnen vrachtwagens helemaal naar binnen rijden. Zo bouwen we ons 24-uurs netwerk van afwijkende goederenafmetingen verder uit.”

Samenwerken, samen groeien

De panden krijgen allemaal het internationale duurzaamheidscertificaat BREEAM Outstanding: het hoogst mogelijke keurmerk voor duurzame gebouwen met een minimale impact op het milieu. Marwin Melis: “Denk aan zonnepanelen, een windmolen, oplaadpunten voor elektrische auto’s, gebruikte bouwmaterialen, gebruik van hout, een isolerend dak, insectenhotels om de biodiversiteit te bevorderen en het hergebruik van regenwater. Halfopen grastegels zorgen ervoor dat het hemelwater rechtstreeks de grond in gaat lopen. Het teveel aan neerslag stroomt naar wadi’s.”

Ivo van Ierland is blij met de nieuwbouwplannen, al hebben deze geen doorslaggevende rol gespeeld in de keuze voor Melis Logistics. “Natuurlijk profiteren we straks van de extra voordelen en spreekt de verdere verduurzaming ons zeer aan. Maar de basis van Melis Logistics als logistieke dienstverlener stond al als een huis.” Samenwerken, samen groeien. Alle ingrediënten zijn daarvoor aanwezig. Ivo van Ierland: “Onze focus ligt op het intensiveren van de samenwerking met onze bestaande wholesale partners en het verbeterern van de instore presentaties. Dit houdt in dat we meer en meer shop-in-shops aan het implementeren zijn, op dit moment hebben we in onze thuismarkt Nederland 48 shop-in-shops. Daarnaast zijn we aan het kijken waar we pop up-stores kunnen openen tijdens de key giftmomenten in het jaar zoals in mei en juni en van oktober tot en met december. Al met al verwachten we dit jaar een omzetgroei van minimaal 40% te realiseren. Dat betekent nog meer opslag en logistieke bewegingen. Die ruimte is er bij Melis Logistics.”

Ook Marwin Melis kijkt met vertrouwen naar de toekomst. “We groeien nog steeds elk jaar.” Een vijfde generatie aan het roer is een reële optie, al zijn zijn kinderen nog klein. “Maar wie weet.” Al koestert hij ook het verleden. Ook in daden, want straks herbergt de nieuwbouw een heus Melis Museum, dat voor iedereen toegankelijk is. Een ode aan het bedrijf en de transportwereld. “We willen onze geschiedenis in beeld brengen én bezoekers een kijkje geven in de toekomst van de transportwereld. We hebben aardig wat unieke objecten verzameld, waaronder de oude vrachtwagen van mijn vader Adri.” «

Melis Logistics B.V.
Impact 79, 6921 RZ Duiven
Telefoon 026- 361 1333
E-mail info@melislogistics.nl

Tekst: Susan Wiendels // Fotografie: Jacques Kok

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.