Wat zijn de voordelen van een webwinkel voor een ondernemer?

16 december 2024 11:03

Wat zijn de voordelen van een webwinkel voor een ondernemer?

Vandaag de dag zijn steeds meer bedrijven online te vinden. Dat moet ook wel, want klanten zoeken bijna altijd op internet als ze een bedrijf nodig hebben omdat ze iets willen kopen of een klus willen laten uitvoeren. En ook bedrijven die een ander bedrijf ergens voor nodig hebben kijken niet meer in een oud telefoonboek of in de Gouden Gids van tien jaar geleden. Behalve dat je je bedrijf online kunt presenteren, kun je ook je producten aanbieden in een webwinkel. Dit heeft grote voordelen, maar er zijn ook een paar valkuilen waar je rekening mee moet houden.

Hoe start je een webwinkel?

Een webwinkel beginnen doe je door eerst op zoek te gaan naar een betrouwbare hosting provider. Je moet ervan op aan kunnen dat de website permanent online is en geen foutmeldingen geeft. Ook moet je zorgen voor veilige betaalopties voor je klanten. Klanten willen daarbij graag de keuze hebben uit meerdere opties zoals iDeal, creditcard of PayPal. Als je dat geregeld hebt moet er een webshop worden gebouwd. Die moet gemakkelijk toegankelijk zijn, een klant moet snel kunnen vinden wat hij zoekt en gemakkelijk kunnen bestellen en afrekenen. Als dat niet lukt is de kans groot dat je bezoeker geen bestelling plaatst maar doorklikt naar een andere aanbieder die zijn zaken wel goed voor elkaar heeft.

Denk na over het assortiment

Sommige webshop eigenaren willen direct van alles gaan verkopen. Maar bedenk dat dit ook extra werk met zich meebrengt. Als je alleen sokken verkoopt, dan is dat een stuk overzichtelijker dan wanneer je meteen een complete kinderkledingwinkel wilt gaan starten. Mensen die succesvol zijn met online verkoop zijn in veel gevallen klein gestart, soms letterlijk vanachter de keukentafel. Bedenk dat je kennis van zaken moet hebben van alle producten die je verkoopt. Als een klant een vraag stelt dan moet je daar een bevredigend antwoord op kunnen geven. Denk ook na over het afbreukrisico. Bepaalde producten zoals dames- en kinderkleding worden relatief vaak geretourneerd. Geretourneerde artikelen kunnen in veel gevallen niet opnieuw verkocht worden, of hooguit met hoge korting.

Vraag advies aan een professional

Je kunt CCV Shop inschakelen als je advies wilt bij het opzetten en onderhouden van een webshop. Zij kunnen je helpen met content management en ondersteunen bij het goed vindbaar maken van je website. Een goede score in Google en andere zoekmachines zorgt ervoor dat er meer mensen naar jouw website worden geleid en dat resulteert hopelijk in meer verkopen. Al moet je je blijven realiseren dat een bezoeker pas een klant wordt als hij heeft betaald voor een aankoop. Zorg ook voor een goede klantenservice en snelle afhandeling van klachten. Via mond tot mond reclame stijgt je aantal bestellende klanten vaak sneller dan wanneer je het alleen moet hebben van online adverteren. Een tevreden klant plaatst helaas lang niet zo vaak een online review dan iemand die niet tevreden is over de service of de producten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.