Wat is uw bedrijf waard?

13 december 2023 11:07

Wat is uw bedrijf waard?

Ongeveer 35-40% van alle bedrijven zijn familiebedrijven, gezamenlijk zijn deze bedrijven goed voor bijna de helft van de werkgelegenheid van ons land. Het percentage familiebedrijven dat drie generaties of zelfs meer teruggaat is klein, slechts 3%. In dit artikel gaat Edith Nobels, adviseur bij BDO, in op de verkoop van je bedrijf aan derden, wat zijn de mogelijkheden en hoe kun je een waardebepaling doen?

De waardebepaling: wat is mijn bedrijf waard?

Om te bepalen wat een bedrijf waard is, bestaan er verschillende methodes. Edith bespreekt hier de drie meest voor de hand liggende methodieken.

Allereerst de DCF Methode, waarbij DCF staat voor Discount Cash Flow, welke is gestoeld op de toekomstige kasstroom; winsten, investeringen. Deze methode wordt door de belastingdienst goed geaccepteerd. Dat is vooral van belang bij overdrachten binnen de familie, om te voorkomen dat de indruk gewekt zou kunnen worden dat er sprake is van schenking. De DCF methode is een vrij ingewikkelde en tijdrovende methode. Het is ook een enigszins subjectieve en tijdsgebonden methodiek. Bijvoorbeeld de makelaar die je een taxatie laat doen; als je er drie vraagt krijg je drie andere uitkomsten. Het zal niet enorm verschillen, maar de uitkomst zal nooit exact hetzelfde zijn. Het belangrijkste uitgangspunt van de DCF-methode is dat het verleden slechts een beperkte rol speelt en vooral wordt gekeken naar de toekomstige verdiencapaciteit van een bedrijf.

Een alternatieve methode om de goodwill van je bedrijf te bepalen kan zijn de EBITDA. Hierbij kijk je juist wel naar het verleden, wat heeft het bedrijf in de afgelopen jaren gedaan qua EBITDA: Earnings Before Interest Taxes Depreciation en Amorcitation, ofwel, verdiensten voor belasting, afschrijving en aflossing. Concreet: wat werd er verdiend de afgelopen drie, vier jaar en dat vermenigvuldigen we dan met bijvoorbeeld factor drie. Afhankelijk van wat er in de betreffende branche gebruikelijk is. Deze ‘multiples methode’ wordt veelal ingezet wanneer er sprake is van verkoop van een bedrijf aan derden (niet binnen de familie). Je gaat daarbij uit van de gemiddelde genormaliseerde cijfers van de afgelopen x aantal jaren en dan ga je onderhandelen. Wat is gebruikelijk in de branche, maar ook: wat is je onderhandelingspositie, hoeveel gegadigden zijn er, hoe snel en graag wil je verkopen?

En dan is er nog de VR Methode, de verbeterde rentabiliteitswaardemethode. Deze methode combineert de rentabiliteitsmethode met de intrinsieke waarde van het bedrijf. De rentabiliteit, meer concreet: wat hou je onderaan de streep over per jaar. Bijvoorbeeld: je hebt een omzet van 10 miljoen, onderaan de streep hou je een netto winst over van 1 miljoen. Dan is je rentabiliteit 10%. In de praktijk wordt vaak een gewogen gemiddelde genomen van bijvoorbeeld twee keer de rentabiliteitswaarde plus één keer de intrinsieke waarde. Het gewogen gemiddelde zou duiden op de marktwaarde. Bij deze waardebepalingsmethode wordt geen rekening gehouden met de toekomst en eventueel benodigde toekomstige investeringen dan wel met stille reserves, zonder daarbij de vermogenspositie van het bedrijf mee te wegen.

Er is niet één voorgeschreven methodiek voor de waardebepaling van het bedrijf. De DCF is overigens de meest geaccepteerde waardebepalingsmethode door de belastingdienst bij verkoop binnen de familie. Bij verkoop aan derden is over het algemeen in de praktijk uiteindelijk vooral bepalend wat een verkoper voor zijn bedrijf wil hebben en wat een koper bereid is te betalen. «

Edith Nobels heeft meer dan 30 jaar ervaring in de accountancy, met een focus op het MKB. Zij werkt daarbij vanuit een full-service gedachte op financieel, bedrijfseconomisch en fiscaal gebied. Haar specialisatie is de begeleiding van ondernemers bij financieringsaanvragen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.