Wat is online marketing?
31 mei 2022 11:05
Er wordt van alles verstaan onder online marketing. Maar, wat hoort er nu precies wel en niet onder de noemer online marketing? Dat is lang niet voor iedereen even helder. Hier lees je over wat online marketing nu is en wat bijvoorbeeld de verschillen zijn met online communicatie. Dat is namelijk soms best lastig van elkaar te scheiden.
Wat is marketing?
Volgens Wikipedia is dit: 'alle activiteit die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen'. Dit is trouwens een andere benadering dan dat die er vroeger was. Toen was marketing het geheel aan activiteiten om de ruil van producten of diensten te stimuleren, samen met de verkoopafdeling.
Nog steeds is er een onderscheid tussen marketing en verkoop of Sales. De term Sales komt vaker voor, ook al betekent het ook gewoon verkoop. Het verschil is dat marketing eigenlijk gaat over het geheel en Sales gaat over de directe verkoop aan klanten. Marketing is dus eigenlijk de parapluterm geworden.
Online marketing
Bij online marketing is er steeds minder menselijk contact voor de verkoop. Dit resulteert erin dat online marketing steeds meer ook gewoon het 'ouderwetse sales' gedeelte omvat. Het is dan ook vrij logisch dat marketing nu meer een paraplubegrip is geworden.
Online communicatie
Naast online marketing is er ook nog online communicatie. Je kunt wel nagaan dat online communicatie en online marketing een behoorlijke overlap hebben. Toch is online communicatie wel echt een andere tak van sport, geeft het online marketing bureau in Utrecht aan. Bij online communicatie gaat het om de diverse communicatiesoorten en communicatiemiddelen die er online zijn. Zo zijn er diverse communicatiemiddelen zoals Instagram, een website of een blog. Daar zit overlap in, immers kun je die platformen ook gebruiken voor online marketing. Alleen bij online communicatie kan het ook gaan over het overdragen van informatie. Denk bijvoorbeeld aan de websites van de overheid. Het gaat hier dan dus niet over online marketing, maar duidelijk over online communicatie. Ook bedrijven hebben niet altijd een verkoopdoel voor ogen met hun online uitingen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook hybride vormen mogelijk.
Online marketing is nooit de gehele vervanging van sales en service
Hoewel er met online marketing dus een deel van de Salesafdeling wordt overgenomen, is het niet zo dat het gaat om een gehele vervanging. De mens is nog steeds van invloed. Denk aan bijvoorbeeld het effect van een goede servicedeskmedewerker die je werkelijk prettig benaderd en je goed verder helpt. Dat blijft net dat beetje extra geven.
Samengevat
Online marketing gaat over het online stimuleren van de verkoop van diensten en producten. Daarmee heeft het overeenkomsten met online communicatie, maar is het niet hetzelfde. Online marketing bevat ook een stuk online sales. Hiermee vervang je normaalgesproken niet 100% de taken van een salesafdeling in zijn totaliteit.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.