Wat is een zoekwoord? De sterspeler van SEO

21 juni 2024 12:44

Wat is een zoekwoord? De sterspeler van SEO

Als je probeert je website naar een hoger niveau te tillen met SEO, kun je er niet omheen: zoekwoorden. Ze vormen de basis van elke SEO strategie. Maar wat ís een zoekwoord nou eigenlijk?

Wat is een zoekwoord?

Verwarrend genoeg is een zoekwoord niet altijd één woord. Soms kan een zoekwoord ook uit meerdere woorden bestaan of zelfs een hele zin zijn. Een zoekwoord is datgene wat internetgebruikers intypen in een zoekmachine zoals Google.

Om je een voorbeeld te geven; “voedingssupplementen” is een zoekwoord, maar “beste voedingssupplementen voor sporten” is ook een zoekwoord.

Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?

Zoekwoorden zijn belangrijk, omdat zoekmachines ze gebruiken om relevante content te vinden die zij kunnen weergeven in de zoekresultaten. Wil jij met jouw supplementen webshop hoger weergegeven worden in de Google zoekresultaten? Dan gebruik je het zoekwoord “supplementen” op een manier waar bezoekers iets aan hebben. Hierdoor is Google sneller geneigd om jouw website in te schatten als relevant voor dat zoekwoord en zal je hoger in de zoekresultaten worden weergegeven wanneer iemand zoekt op dat betreffende zoekwoord.

De verschillende zoekwoorden

Je kunt zoekwoorden grofweg onderverdelen in twee categorieën: long-tail zoekwoorden en short-tail zoekwoorden. Het grootste verschil tussen long-tail en short-tail zoekwoorden is populariteit, oftewel hoe vaak mensen zoeken op een zoekwoord. Een ander verschil tussen de twee soorten zoekwoorden is de lengte van de zoekterm!

Een zoekterm wordt geclassificeerd als een short-tail zoekwoord wanneer deze bestaat uit één of twee woorden. Long-tail zoekwoorden zijn, daarentegen, een stuk specifieker en bestaan uit meer dan drie woorden.

Waarom long-tail zoekwoorden de voorkeur hebben

Wat is een zoekwoord dat wél voor conversie zorgt? Bij The Couch gaat de voorkeur uit naar long-tail zoekwoorden. Omdat ze langer zijn en specifieker, zal de concurrentie minder groot zijn. De kans dat je hoger eindigt in de Google zoekresultaten is dus al meteen een stuk hoger. Bovendien sluit je, door je te focussen op long tail zoekwoorden, meer aan bij de specifieke wensen en behoeftes van jouw doelgroep.

Hoe gebruik je een zoekwoord op je website?

Nadat je een uitgebreid SEO zoekwoordenonderzoek hebt uitgevoerd en een aantal sterke zoekwoorden hebt geselecteerd voor jouw SEO strategie, is het natuurlijk ook nog de bedoeling dat je deze zoekwoorden gaat inzetten op jouw website. Maar ja, hoe doe je dat nou precies? Wat het beste werkt, is om het zoekwoord op meerdere plekken terug te laten komen:

  • Pagina titel: Zo weet de lezer (en Google!): “Voor dit onderwerp ben ik op deze pagina aan het juiste adres.”
  • De tekst: Zorg er hierbij voor dat het zoekwoord meermalig in de tekst staat, maar houd de tekst wel lekker leesbaar.
  • Koppen en tussenkoppen: Waar het zoekwoord ook zeker niet mag ontbreken is in de H1-tag voor de hoofdkop en het liefst in tenminste één van de tussenkopjes.
  • URL: Gemiste kans als je dit laat liggen, want zoekmachines kunnen hiermee snel bepalen of jouw pagina relevant is voor mensen die op dat zoekwoord zoeken.
  • Alt-teksten: De meeste mensen lezen liever een webpagina waar ook wat afbeeldingen op staan in plaats van een groot blok aan ‘platte tekst’. Super goed dus als je afbeeldingen toevoegt aan je tekst!
  • Interne links: Tot slot kun je het zoekwoord óók nog verwerken in anchor tekst voor interne links naar andere pagina’s op je website.

Naar alle berichten van The Couch terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.