Wat is een werkbon en welke informatie moet hier allemaal op staan?
10 november 2021 14:39
Iedere ondernemer heeft er vast al eens van gehoord: de werkbon. Met een werkbon kun je je uren registreren, zodat je precies de kosten kunt bepalen. Maar welke informatie moet er eigenlijk allemaal op komen te staan? En waarom moet een werkbon zo zorgvuldig mogelijk worden ingevuld?
Wat is een werkbon?
Voor degenen die er nog niet bekend mee zijn: op een werkbon wordt als het ware de administratie van de dag bijgehouden. Denk dan aan onder andere de gemaakte uren en de verbruikte materialen. Op basis daarvan kunnen uiteindelijk de kosten voor de klant worden bepaald. Werkbonnen worden voornamelijk gebruikt door ondernemers die veel buiten werkzaam zijn, zoals timmermannen en loodgieters, maar ze zijn ook een handige oplossing voor ondernemers die op kantoor aan projecten werken.
Welke informatie staat op een werkbon?
Om de kosten juist te bepalen, is het belangrijk dat een werkbon goed en zorgvuldig wordt ingevuld. Maar wat moet er eigenlijk allemaal op komen? Allereerst is het belangrijk de datum en persoonsgegevens te vermelden en voor welke klant je werkt. Op een werkbon staan verder de gewerkte uren. Maak hier onderscheid tussen de uren die je hebt gewerkt en de reisuren. Tot slot kun je nog diverse kosten noteren op de werkbon, bijvoorbeeld eventuele verbruikte materialen en parkeerkosten.
Een werkbonnen app
Waar vroeger de werkbonnen op papier werden bijgehouden, doen steeds meer ondernemers dit online of via een werkbonnen app. Niet zo gek ook, want aan de papieren versie kleven veel nadelen. Denk bijvoorbeeld aan dat iedereen de werkbonnen op tijd moet krijgen en ook weer inleveren. Daarnaast raken ze makkelijker zoek, worden ze niet altijd even zorgvuldig ingevuld en moeten ze naderhand allemaal nog worden overgetypt. Veel makkelijker dus om dat allemaal via een app te doen! Het is niet alleen overzichtelijker, maar ook een stuk efficiënter.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.