Wat is de meerwaarde van Google reviews?
13 februari 2024 12:41
In mijn timeline van LinkedIn zie ik voortdurend de berichten van Trust Pilot langskomen. Dat is geen toeval, want ik ben veel met Google reviews bezig. Volgens TrustPilot verhogen reviews de conversie met ongeveer 20%. Ik ging bij mijn klanten kijken wat de effecten van Google reviews waren. En, ik kom eigenlijk tot dezelfde conclusie: Google reviews verbeteren de prestaties ook met ongeveer 20%. Waar ligt nu precies de kracht van reviews?
Reviews zorgen voor vertrouwen
Reviews zijn een belangrijke bron van informatie bij de afweging van consumenten om een product aan te schaffen. De recensies beschrijven tot in detail de ervaringen van gebruikers, waardoor kopers een realistisch beeld krijgen van wat ze kunnen verwachten. Het lezen van reviews helpt consumenten bij het nemen van hun besluit, omdat ze feedback krijgen over de kwaliteit, functionaliteit en klantenservice van het product. Door de verschillende meningen krijgen consumenten een breed perspectief. Dit help bij het wegnemen van zorgen en twijfels.
Google reviews
Wil je Google reviews gebruiken of kies je juist voor een ander reviewsysteem. Elke branche heeft zijn eigen reviewsysteem. In de zorg zit wordt bijvoorbeeld veel de Netpromotor score gebruikt, terwijl in de zakelijke markt Trust Pilot belangrijk is. Gebruik in ieder geval het reviewsysteem dat bij jouw branche ‘hoort’ en overweeg dan om aanvullend Google reviews te gebruiken. Ik zal toelichten waarom de Google reviews een aanvulling kunnen zijn.
Trust Pilot vergeleken met Google reviews
In dit artikel kies ik ervoor om Trust Pilot te vergelijken met Google reviews, maar de keuze voor Trust Pilot is arbitrair. Het had ook een ander systeem kunnen zijn. Het gaat er mij er vooral om de verschillen in verificatie en zichtbaarheid tussen deze systemen te vergelijken. Die verschillen gelden meestal ook voor andere branchegerichte reviewsystemen.
Trustpilot is een onafhankelijk reviewplatform dat beoordelingen verzamelt voor een breed scala aan bedrijven. Het platform legt sterk de nadruk op het verzamelen van betrouwbare beoordelingen. Om dit te bereiken heeft Trustpilot een streng verificatieproces waarmee de authenticiteit van beoordelingen wordt gewaarborgd. Google staat open voor reviews van alle gebruikers, zelfs als ze niet zijn geverifieerd. Dit is gemakkelijk voor de gebruiker, maar geeft je ook sneller een negatieve recensie waar je veel last van kunt hebben.
Google reviews zijn onderdeel van Google en kunnen makkelijk in de systemen van Google worden gebruikt. Het wordt in alle bedrijfsbranches gebruikt. Het systeem heeft een vijfpuntenschaal (sterren), waarbij gebruikers eenvoudig sterbeoordelingen kunnen geven. Een belangrijk kenmerk is de naadloze integratie met andere Google-services, waardoor het voor gebruikers gemakkelijk is om recensies te schrijven en je ze overal terugvindt. Je vindt ze op Google, Google Maps, Google Shopping en Google Mijn bedrijf.
Google review sterren komen ook in zoekresultaten
De bedrijfsbeoordelingen van Trustpilot zijn zichtbaar op websites en via organische resultaten in zoekmachines. De zichtbaarheid is beperkt vergeleken met de Google reviews De Google reviews zijn geïntegreerd met de systemen van Google en zijn vaker te zien. Hiernaast verschijnen de Google reviews. met sterren in de zoekresultaten. De sterren vallen op en zorgen voor een hoger aanklikpercentage. Het brede bereik van Google reviews maakt het een belangrijke bron van informatie voor gebruikers die snel betrouwbare feedback willen.
Veel MKB bedrijven komen er niet aan toe om regelmatig Google reviews aan te vragen. Bottom line zijn dat gemiste kansen. Vooral omdat de Google reviews op verschillende plaatsen worden getoond en ze de respons van de website verhogen.
Het is meer dan individuele koopondersteuning
Google reviews zijn afkomstig van echte gebruikers. Dit maakt de reviews betrouwbaar. Door de participatie van consumenten in het delen van hun feedback, ontstaat er een groep van consumenten die elkaar informeert en ondersteunt bij de besluitvorming. Het belang van Google reviews gaat dan ook verder dan alleen het individuele koopproces. Het draagt bij aan een markt waarin consumenteninvloed en transparantie centraal staat. Als een bron van sociale bewijskracht bieden Google reviews niet alleen waardevolle informatie, maar creëren ze ook een gezamenlijke consumentenervaring die de productkwaliteit en dienstverlening verbetert.
Aart van Voorthuizen, 15 februari 2024
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.