Waarom social media belangrijk is voor jouw bedrijf.
23 november 2023 11:56
In de dagelijkse praktijk is het actueel bijhouden van social media-accounts bij veel bedrijven het spreekwoordelijke ondergeschoven kindje. Het wordt er vaak even door iemand bij gedaan. In drukkere periodes wordt er bijvoorbeeld weinig of niks geplaatst. Een goed voorbeeld waarom een social media-account niet actief is omdat simpelweg niemand weet wat er geplaatst moet worden. En toch is social media gebruiken voor jouw bedrijf belangrijker dan gedacht.
Het gaat erom dat de klant aan jou denkt.
Wouter Nieboer van Cycling Media volgt de markt op de voet en kijkt daarbij ook wat andere bedrijven doen op social media. “Sommige spelen daar goed op in omdat ze weten dat het werkt,” aldus Nieboer. Hij zegt dat het belangrijk is om hoogwaardige content te leveren en ziet dat veel andere bedrijven dat ook steeds meer doen. Dat is volgens hem van groot belang omdat je daarmee wel het verschil maakt. “Bij bedrijven die dat doen en bedrijven die vrijwel niks doen, zie je een groot contrast, in bereik en aantal likes, maar uiteindelijk ook in omzet” laat Nieboer weten.
“Het belangrijkste van een goede aanwezigheid op social media is dat je dan altijd in beeld bent bij je potentiële klanten. Het gaat erom dat de klant aan jou denkt. Het kan goed zijn dat klanten jou al drie jaar volgen, maar misschien nog nooit iets gekocht hebben. Op het moment dat zij wel iets willen gaan kopen, zullen ze sneller naar jouw bedrijf gaan. En als je veel variatie gebruikt, kan je zo steeds weer laten zien wat je allemaal nog meer verkoopt. Dat doe je dan aan de hand van een contentstrategie, die we bij Cycling Media van tevoren maken.”
Je kan wel iedere dag iets online posten, maar dat kan ook irritant worden
Vanuit Cycling Media werkt Nieboer met een programma, waarmee hij berichten klaarmaakt voor ondernemers, die dit vervolgens onverkort kunnen delen, maar desgewenst ook nog kunnen aanpassen. De ondernemer heeft een app die hem erop attendeert dat er een nieuw bericht klaar staat dat gedeeld kan worden. Bij de grote abonnementen komt Cycling Media van tijd tot tijd langs om nieuwe foto’s en video’s te maken van dingen die in de winkel gebeuren. Daar kan hij dan ook de berichten bij maken. “Dit loopt vaak wel uit op maatwerk.”
Je kan wel elke dag iets plaatsen, maar misschien worden je volgens er wel helemaal gek van. Je moet een nieuwe strategie altijd even de kans geven, kijken hoe de volgers erop reageren. Van tevoren doe je onderzoek en uiteindelijk krijg je een ijzersterk social media platform. Klanten hoeven niet iedere dag iets van je te zien, maar wel regelmatig. Wat ook goed werkt is om op bepaalde tijdstippen een standaard rubriek te plaatsen. Volgers wachten hier zelfs op. Variatie en continuïteit zijn daarnaast echt sleutelwoorden voor social media.
Video’s op social media
Naast de aanwezigheid op Facebook en Instagram wordt het ook relevant om een account op TikTok aan te meten. “Dat is zeker het geval, je maakt die video immers toch al. Dan kan je net zo goed ook op TikTok plaatsen. Je merkt dat steeds meer mensen naar TikTok gaan. Een halfjaar geleden was dat commercieel nog niet zo interessant, maar nu wel. Alleen moet je de boodschap dan weer niet te commercieel brengen.
Cycling Media
wouter@cyclingmedia.nl
0646550213
Atoomweg 10-210
9743 AK Groningen
www.cyclingmedia.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.