Waarom online klanten werven zo effectief is

27 september 2023 08:30

Waarom online klanten werven zo effectief is

Steeds meer ondernemers merken dat het werven van klanten via internet vaak een stuk eenvoudiger én kostenefficiënter is dan bijvoorbeeld het in dienst nemen van dure accountmanagers (salaris, vakantiedagen, laptop, telefoon etc.).

En het mooie is: je bedrijfswebsite draait 24/7. Het is dan alleen handig om je website in een klantenwerfperspectief te plaatsen. Zodat klanten en prospects zich automatisch gaan aandienen! (en bereken dan maar eens de kosten per nieuwe klant).

Inhoudsopgave

  • Wat is online klanten werven?
  • Hoe werkt dat dan, online klanten werven?
  • 6 tips om online klanten te werven voor ondernemers
    1. Overtuig je bezoeker
    2. Trek kwalitatieve bezoekers aan
    3. Werk aan onderscheidend vermogen
    4. maak een slim websitescript
    5. Geef iets waardevols
    6. Zorg voor interactie
  • Ook aan de slag met klanten werven via internet?

Wat is online klanten werven?

Online klanten werven voor ondernemers is werven van klanten via de eigen website. Of je nu een advocatenkantoor bent, of een bedrijf hebt in de infra, of dat het nu gaat om lokale bedrijven of nationale bedrijven. Online klanten werven is zorgen dat je website zo is ingericht dat de klanten ‘automatisch’ naar je toekomen. Met een mooie term heet dit ook wel ‘pullmarketing’.

Hoe werkt dat dan, online klanten werven?

Daarover gaat dit artikel. Dit artikel is geschreven voor ondernemers die hun klanten steeds meer via internet, via hun eigen website, willen werven. Dit artikel stoelt op ruim 15 jaar ervaring van Marco met klanten werven voor ondernemers.

Dit is absoluut mogelijk en leuk om te doen, mits je website aan een aantal belangrijke klantenwerfpunten voldoet. Hieronder een aantal tips om je website te transformeren naar een klantenwerfwebsite. Wil je alles weten, lees dan mijn uitgebreide artikelen over klanten werven via internet.

6. Tips om online klanten te werven voor ondernemers

Hieronder 6 tips om van je website een klantenwerfmachine te maken.

Tip 1: Overtuig je bezoeker

Zorg ervoor dat de teksten op je website wervend zijn. Dat ze verleiden. Dat ze helemaal gaan over jouw doelgroep (niet over je bedrijf), dat je gaten verkoopt in plaats van boren (niet op het proces ingaan), dat je teksten spannend zijn en goed leesbaar en scanbaar. Het is een hele mond vol, maar dit perspectief trekt aan.

Tip 2: Trek kwalitatieve bezoekers aan

Veel ondernemers doen veel met Google Ads en social media. Prima, maar weet dat bezoekers die via Google / zoekmachines binnenkomen vaak veel kwalitatiever zijn. En deze bezoekers blijven langer, bouncen minder en zullen vaak eerder overgaan tot actie (offerte aanvragen / bellen / contactformulier invullen etc), ook op jouw website.

Tip 3: Werk aan onderscheidend vermogen

Als je geen Coolblue bent, moet je het hebben van je onderscheidende vermogen. Voor wie ben je er eigenlijk?, wat lever je precies?, welke doelgroepen passen het best bij jouw site? Dit helder maken in je website, in teksten, in blokken, in je websiteheader zorgt ervoor dat bezoekers dit voelen, ze voelen het onderscheidende vermogen, ze zijn dan al een beetje ‘opgewarmd’.

Tip 4: Maak je website gebruiksvriendelijk

Zorg voor een gebruiksvriendelijke website die intuïtief navigeert, snel laadt, en relevante informatie bevat in begrijpelijke taal. Een duidelijke structuur, consistente navigatie, en toegankelijkheid zijn essentieel. Kenmerken van zo'n website zijn: heldere navigatie, eenvoudige zoekfunctie, snelle laadtijd, aantrekkelijk ontwerp, goede leesbaarheid, en actuele content. Je bezoekers worden blij!

Tip 5: Geef iets waardevols

Geven is een heel mooi iets. Wat je geeft, krijg je terug. Je kunt een mooi e-book maken, je kunt een cadeautje weggeven, je kunt een servicelijn ter beschikking stellen waar bezoekers vrijblijvend hun vragen kunnen stellen. Het mooiste is om wat te geven wat precies past bij jullie website / bedrijf. Zodat ze de expertise kunnen voelen. Dat is een belangrijk element in klanten werven.

Tip 6: Gebruik overtuigende CTA’s

Om succesvol online klanten te werven, is een conversiegerichte aanpak essentieel. Zorg dat je website bezoekers aanzet tot actie. Gebruik daarvoor krachtige call-to-actions (CTA's) op elke pagina, want ze spelen een cruciale rol in het verbeteren van conversies. Belangrijke CTA-ingrediënten: opvallen, verleiden, consistentie, urgentie, beknopt en duidelijk, actiewoorden, specificiteit, en meer.

Ook aan de slag met klanten werven via internet?

Dit zijn een aantal belangrijke tips voor ondernemers om hun website te transformeren naar een klantenwerfwebsite, maar er zijn re nog veel meer! Een website die steeds makkelijker van nieuwe bezoekers klanten weet te maken.

Wil je meer inspiratie over klanten werven, kijk dan bij Marco Bouman (de auteur van dit artikel) op zijn website: marcobouman.com. Hier vind je meer dan 150 gerelateerde inspiratie artikelen om ook succesvol klanten te werven. Marco heeft in de laatste 15 jaar meer dan 150 ondernemers begeleid met online groeien.

Meestal weet Marco in het eerste jaar een online groei te realiseren van minimaal 20% wat kan oplopen tot wel een verdubbeling of meer.

Succes!
Marco Bouman
Als je vragen hebt, hoor ik het graag!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.