Waarom kwaliteitsmanagement cruciaal is voor succes?
14 april 2022 14:13
Flexibiliteit en wendbaarheid is nodig voor een organisatie om succes te boeken. Kwaliteitsmanagement ligt aan de basis voor deze flexibiliteit. Het in kaart brengen en continu bijsturen van bedrijfsprocessen op een zo efficiënt mogelijke manier wordt steeds belangrijker. Wat is kwaliteitsmanagement en hoe implementeer je het in je organisatie?
Wat is kwaliteitsmanagement?
Kwaliteitsmanagement is een manier van organiseren die gericht is op het continu verbeteren van product- of bedrijfsprocessen. Kwaliteitsmodellen en kwaliteitssystemen helpen hierbij maar de kwaliteit van processen is in grote mate afhankelijk van de van medewerkers en managers ten opzichte van de continue verbetering van de kwaliteit.
De voordelen van een kwaliteitsmanagement systeem
Met een kwaliteitsmanagementsysteem kun je de kwaliteit van je bedrijfsvoering op een systematische en effectieve manier verbeteren. Binnen een kwaliteitsmanagementsysteem ga je kwaliteitsprocessen automatiseren en analyseren op kritieke punten. Vervolgens ga je deze processen indien nodig verbeteren. Een kwaliteitsmanagementsysteem heeft nog meer voordelen, deze worden hieronder beschreven:
Minder klachten over kwaliteit
Ieder bedrijf heeft wel eens te maken met klachten over de kwaliteit. Dat kan zijn een klacht over de kwaliteit van een product, maar ook een klacht van een medewerker kan met kwaliteit te maken hebben. Als je deze klachten direct registreert, analyseert en aanpakt kun je direct maatregelen nemen om deze klachten in de toekomst te voorkomen. Als de oorzaak, de verbetermaatregelen en de gevolgen geregistreerd worden in een systeem krijg je een beter beeld hoe de klachten ontstaan en waar ze vandaan komen.
Het verzamelen van data voor kwaliteitsanalyses
Door het registreren van afwijkingen en verbeteringen binnen je organisatie verzamel je een hoop data die je kunt gebruiken voor allerlei rapportages die je allerlei inzichten kunnen verschaffen. Als je de data juist gebruikt, kun je bijvoorbeeld de voortgang monitoren en krijg je een beter beeld van waar je staat in de verbetering van je processen.
ISO certificering
De internationale norm voor kwaliteit wordt bepaald door ISO 9001. Met een ISO 9001 certificaat toon je klanten aan dat je processen voldoen aan de internationale normen en dat je als bedrijf veel waarde hecht aan de continue verbetering van je processen en het verhogen van de kwaliteit ervan. Met een goed kwaliteitsmanagement en een kwaliteitsmanagementsysteem maak je de weg vrij voor ISO certificering. Een nadeel van ISO certificering is dat het hoge kosten met zich mee brengt en daarom minder geschikt is voor wat kleinere bedrijven.
Verhogen van de efficiëntie van je kwaliteitsprocessen
Kwaliteitsmanagement is sterk verbonden met procesmanagement. Bij kwaliteitsmanagement kijk je naar kwaliteitsprocessen. Door afwijkingen en verbeteringen te registreren, verbeter je deze processen. Wanneer medewerkers met een kwaliteitsmanagementsysteem werken worden ook de efficiëntie van individuele medewerkers en prestaties verbetert. Hierdoor worden je kwaliteitsprocessen uiteindelijke efficiënter wat leidt tot kostenbesparingen en tijd. Hierdoor komt er ruimte vrij om te innoveren.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.