Waarom je moet inzetten op longtail zoekwoorden om je concurrenten te verslaan

11 oktober 2021 09:32

Waarom je moet inzetten op longtail zoekwoorden om je concurrenten te verslaan

Gevonden worden op Google door potentiële klanten is voor veel bedrijven cruciaal. Echter is er vaak ook veel concurrentie op de zoekwoorden die relevant zijn voor wat je te bieden hebt. Dat maakt het moeilijk om je te onderscheiden en daardoor hoog in de zoekresultaten te eindigen, zeker als je op te boksen hebt tegen bedrijven die flink investeren in hun SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie.

Toch is er een mogelijkheid om ze de pas af te snijden, met behulp van zogenaamde longtail zoekwoorden. De juiste longtail zoekwoorden vinden valt echter nog niet mee, maar daarvoor kun je hulp van professionals inschakelen. We vertellen in dit artikel alvast wat longtail zoekwoorden zijn en hoe je ze moet inzetten.

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwaarden zijn specifieker dan algemene zoekwoorden, omdat het in feite zinnen betreft van drie of meer woorden. Waar ‘friet bezorgen’ een algemeen zoekwoord is, is ‘friet bezorgen Amsterdam-Oost’ een stuk specifieker. Juist omdat het specifieker is, is de kans ook groter wanneer je gevonden wordt door degene die deze zoekterm invult dat het leidt tot een verkoop. DIt omdat de potentiële klant op zoek is naar iets specifieks waarin jij zonder zeeën van concurrentie kunt voorzien.

Hoe gebruik je longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwoorden alleen zijn niet voldoende om hoog te scoren in Google. De pagina op jouw website waar potentiële klanten landen met het zoeken naar een bepaald longtail zoekwoord, krijg pas gewicht als er ook daadwerkelijk inhoudelijke content op staat. Dat kan bijvoorbeeld aanvullende informatie over het aanbod zijn, maar kan ook over bereidingswijzen gaan of het geven van meer informatie over de locatie. Het is verstandig om bij de invulling van deze content in te spelen op behoeftes van de doelgroep.

Oppassen voor dubbele content

Heb je te maken met meerdere filialen? Dan betekent dit dat je voor ieder filiaal een aparte pagina moet maken met de specifieke longtail zoekwoorden die relevant zijn voor die locatie. Google is echter geen fan van dubbele content op één website, wat betekent dat je voor iedere locatiepagina nieuwe content moet ontwikkelen. Dit kan een flinke uitdaging zijn. Het geografische verschil is alvast een onderscheidend element dat je kunt gebruiken door middel van een routebeschrijving. Overweeg daarnaast wat de specifieke behoeftes zouden kunnen zijn van de doelgroep rondom die locatie en speel daarop in met de content van je locatiepagina.

Zoekmachine optimalisatie is een forse uitdaging voor ondernemers, maar het is wel een cruciaal onderdeel in het slagen van je onderneming anno 2021. Investeren in goede SEO is daarom zeker geen overbodige luxe.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan specialisten met meer dan vijf jaar ervaring? Neem dan contact op met Dibbes.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.