Waarom is het belangrijk voor je bedrijf om zichtbaar te zijn?
21 december 2023 11:30
Wanneer je je eigen bedrijf start, dan doe je dat omdat een geniaal product of een belangrijke dienst te bieden hebt. Iets waarvan jij weet dat anderen daar echt iets aan hebben. Maar met alleen dat product of die dienst kom je er niet… Opeens moet je ook aan marketing doen om te zorgen dat andere mensen bekend worden met jouw product of dienst. In dit artikel lees je precies waarom dat het zo belangrijk is om zichtbaar te zijn met je bedrijf en dus ook te werken aan je marketing.
Je bent het ‘verplicht’ aan je klanten om zichtbaar te zijn
Wanneer jij er voor zorgt dat je zichtbaar bent met je bedrijf, dan zorg je er dus voor dat de mensen die jouw product of dienst nodig hebben, deze ook kunnen vinden. Maar wanneer jij niet werkt aan die zichtbaarheid, dan kunnen die mensen jouw aanbod niet vinden. Waardoor dat zij dus niet geholpen worden met datgene wat zij (zonder dat ze het misschien weten) nodig hebben.
Het is dus als ondernemer jouw verplichting naar je klanten toe om te zorgen dat zij jou kunnen vinden. En ja, dat is natuurlijk ook in het belang van je bedrijf en jouw financiële situatie, maar uiteindelijk heb jij je bedrijf opgestart omdat je daarmee een ander wilt helpen. Dus is het ook aan jou om te zorgen dat je die klanten kan helpen.
Check trouwens deze gratis masterclass in meer zichtbaar worden als jij ook jouw bedrijf meer in beeld wilt brengen bij je ideale klant!
Je helpt niemand door jezelf klein te houden
Toch hebben heel veel ondernemers, zeker in het bescheiden Nederland, moeite met zichzelf of hun bedrijf in de picture spelen.
Waarom?
Omdat ze denken dat klanten wel naar hun komen wanneer ze op zoek zijn naar deze dienst of product. En natuurlijk zal een deel van je klandizie zeker op deze manier wel kunnen komen. Maar wat als jouw ideale klant niet eens weet dat jouw aanbod bestaat? Of dat ze niet weten hoeveel ze er mee geholpen zijn wanneer ze dit bij je afnemen? Dan kunnen ze niet naar jou toekomen. En dan kan jij ze dus niet verder helpen, terwijl jij weet hoeveel ze aan jouw aanbod kunnen hebben.
Je bent een ander van dienst door je aanbod te delen
Het is dus de plicht van ieder bedrijf om er voor te zorgen dat je ideale klant bekent wordt met het aanbod. De volgende vraag is dan wat de beste manier is om die klant bekend te maken met datgene wat er aangeboden wordt. En daarin komt de kracht van de ondernemer of het marketing team om de hoek kijken.
Want bij de juiste marketing, weet je de ideale klant zo te bereiken dat het klopt voor het bedrijf EN de klant. Is de klant bijvoorbeeld iemand die graag informatie opzoekt (en informatie producten afneemt)? Dan is SEO een perfecte manier om de klant te bereiken. Maar is de klant meer gericht op social media of traditionele media? Dan kunnen advertenties en reclames weer heel goed werken.
Maar laat je hierbij dus zeker niet tegenhouden door ideeën/adviezen als: “Dat je niet te commercieel over mag komen, want dan koopt niemand iets bij.” Of “Het is beter als jouw klant naar jou toe komt, want dan zullen ze eerder bij je kopen.”
Je klant dienen geeft uiteindelijk het beste zakelijke succes
Uiteindelijk dien je dus je klant ermee om er voor te zorgen dat zij bekend worden met jouw unieke aanbod en weten waarom zij het nodig hebben. En dat zorgt er weer voor dat jij het zakelijke succes krijgt wat jouw bedrijf nodig heeft om succesvol te zijn én te blijven! Dus de vraag is nu: wat doe jij vandaag om jouw bedrijf nog meer zichtbaar te maken bij jouw ideale klant?
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.